no comments

Perjalanan PhD Dalam Proses Menulis Disertasi Anda

Cara terbaik untuk menulis cadangan anda dan disertasi adalah untuk menyekat waktu pada hari yang khusus disediakan untuk menulis. Anda tidak boleh menulis sesuatu yang besar dan terlibat dengan menulis lima belas minit di sini dan tiga puluh minit lagi di sana. Novel dan pemain drama tidak menulis dengan cara itu, dan tidak sepatutnya.

Buat temujanji dengan diri anda untuk menulis. Jangan tunggu inspirasi. Sudah tentu, itu tidak bermakna anda harus mengabaikan detik-detik ketika serangan inspirasi. Ia sentiasa berguna untuk mempunyai beberapa kertas dan pensil yang berguna supaya anda boleh menulis perkara-perkara seperti yang anda fikirkan. Jangan bergantung pada ingatan anda kerana anda mungkin lupa dengan mudah kemudian. Saya biasa berjaga pada waktu malam memikirkan perkara-perkara sebelum saya tertidur. Kadang-kadang, saat-saat inspirasi datang apabila anda sebenarnya berada di depan komputer anda, mengerjakan manuskrip anda. Ini adalah momen yang terbaik-apabila kata-kata terbang dari kepala anda lebih cepat daripada anda boleh menaipnya, dan manuskrip itu seolah-olah hanya menulis sendiri. Diakui, detik-detik itu jarang berlaku. Kebanyakan masa, penulisan adalah kerja, dan penulisan yang baik memerlukan masa; jadi jangan bergantung pada inspirasi untuk mendapatkan anda melalui cadangan dan disertasi anda.

Apabila anda menulis, jangan biarkan perkara (atau orang lain) menjadi gangguan. Diakui, ini sukar untuk dilakukan pada masa-masa tertentu. Anda akan terkejut betapa mudahnya fikiran anda boleh mula mengembara. Satu minit anda mempunyai pemikiran yang hebat tentang eksistensialisme, dan pada saat berikutnya anda tertanya-tanya bagaimana untuk mendapatkan nombor telefon gadis berambut perang dalam kelas eksistensialisme anda. Saya telah bertemu dengan ramai pelajar yang telah mengalami masalah yang teruk yang memotivasi diri mereka untuk menulis iklan mendapatkan pemikiran mereka ke halaman. Walau bagaimanapun, jika anda memaksa diri menulis, lebih baik pada masa yang sama setiap hari, akan menjadi lebih mudah apabila anda melatih diri anda untuk “menghidupkan” kemahiran menulis anda secara teratur. Rawat disertasi seperti yang anda lakukan, tetapi merawatnya seolah-olah ia adalah muse anda juga. Dan fikirkan diri anda sebagai seorang penulis. Memelihara idea-idea di kepala anda tidak menjadikan anda seorang penulis; menulis tidak.

Sekiranya anda menghadapi kesulitan menulis perenggan penuh atau ayat-ayat lengkap yang menyatakan pemikiran anda, maka mulakan dengan nota anda. Luangkan masa mengambil nota mengenai kesusasteraan yang telah anda baca dan cuba sambungkan nota tersebut bersama-sama. Anda sentiasa boleh membuat ayat dan perenggan penuh nanti. Yang penting adalah untuk mendapatkan beberapa pemikiran awal anda di atas kertas atau dihitung di dalam komputer, tidak kira betapa kasar atau inarticulate mereka mungkin berbunyi pada mulanya.

Sebaik sahaja anda menjalankan penyelidikan anda dan menyelesaikan tesis anda, hanya ada satu perkara lagi yang perlu dilakukan: turunkannya di atas kertas (atau taipkan dengan perisian pemproses kata pilihan anda …).

Sudah cukup, bahagian terakhir PhD ini sering disebut sebagai ‘tempoh menulis.’

Ini adalah apabila anda menghasilkan disertasi akhir yang menunjukkan tesis anda dan yang akan dikemukakan sebagai asas untuk ujian viva voce anda.

Sifat tugas ini boleh berbeza-beza dari PhD ke PhD:

  • Dalam sesetengah kes, anda mungkin sudah mempunyai banyak draf bab dan bahan lain. Oleh itu, ‘Menulis’ menjadi proses penyusunan semula dan menyusun karya ini menjadi disertasi akhir. Pendekatan ini adalah perkara biasa dalam mata pelajaran Seni dan Kemanusiaan di mana pelajar PhD cenderung bekerja melalui peringkat projek, menulis ketika mereka pergi.
  • Sebagai alternatif, anda mungkin telah menghabiskan sebahagian besar PhD anda mengumpul dan menganalisis data. Jika ya, anda akan ‘menulis’ penemuan dan kesimpulan anda untuk menghasilkan disertasi akhir anda. Pendekatan ini lebih biasa di subjek Sains dan Teknologi, di mana reka bentuk dan koleksi pengumpulan data jauh lebih intensif.
  • Apa jua proses yang anda pakai, kini anda akan menghasilkan pernyataan yang persuasif dan koheren mengenai tesis anda, bersedia untuk mengemukakan peperiksaan.

Tempoh disertasi PhD.
Disertasi PhD bervariasi panjang dari subjek ke subjek, tetapi semuanya jauh lebih panjang daripada mereka untuk ijazah sarjana atau Sarjana. Universiti anda biasanya akan menetapkan had atas – biasanya antara 70,000 dan 100,000 perkataan, dengan kebanyakan disertasi yang datang pada sekitar 80,000.

Menstruktur disertasi PhD
Struktur dan susunan disertasi yang tepat akan bervariasi antara bidang, tetapi Anda mungkin mendapati diri Anda mengikuti kursus PhD Anda dengan sangat teliti.

  • Anda akan bermula dengan pengenalan yang menetapkan matlamat utama projek anda, mengapa kerja itu penting dan apakah sumbangan asalnya kepada pengetahuan. Pada ketika ini anda juga boleh meringkaskan bab yang selebihnya, yang menawarkan abstrak hujah yang anda akan terus berkembang.
  • Pengenalan ini secara amnya akan membawa kepada penulisan kajian literatur anda. Di sini anda akan menggariskan konteks ilmiah untuk projek anda. Anda akan mengakui di mana penyelidikan yang sedia ada telah membentuk PhD anda, tetapi menekankan sifat unik kerja anda.
  • Bab yang tersisa kemudian akan meringkaskan hasil anda dan mula menerangkan tesis yang anda berdasarkan kepada mereka. Sesetengah PhD juga akan memasukkan bab-bab khusus mengenai metodologi dan / atau rekreasi data yang telah anda usahakan. Lain-lain akan membangkitkan hujah anda selama beberapa siri, menggambarkan sumber dan hasil yang relevan.
  • Disertasi akan berakhir dengan kesimpulan. Ini biasanya akan menjadi bab akhir yang menarik bersama-sama elemen-elemen berbeza tesis yang anda berikan dan keterangan yang anda sediakan untuknya. Anda akan menyatakan semula pentingnya projek anda (dan sumbangan asli yang penting kepada pengetahuan). Anda juga mungkin mengambil peluang untuk mengakui potensi kerja atau peluang untuk menerapkan penemuan anda di luar akademik.

Sebaik sahaja anda mempunyai draf akhir penyelia anda biasanya akan membacanya dan memberikan maklum balas. Apabila mereka dan anda berpuas hati bahawa disertasi itu adalah standard yang diperlukan, anda akan mengemukakannya untuk pemeriksaan.

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL