no comments

Bagaimana untuk bertahan dalam PhD viva : 17 petua teratas

Bagaimana untuk bertahan dalam PhD viva : 17 petua teratas

Bagaimana pelajar PhD dapat membuat persediaan terbaik? Terdapat sebilangan ahli akademik dan terkini untuk mengkongsikan tips mereka.

Bersedia untuk viva
1) Periksa dasar dan amalan institusi anda
Dasar dan amalan institusi berbeza-beza. Ketahui siapa yang akan menghadiri viva anda (contohnya seorang penyelia akan hadir, adakah ketua bebas akan ada?) Dan apakah peranan mereka.
-Penny Tinkler dan Carolyn Jackson, pengarang proses Pemeriksaan Doktoral: Buku Panduan untuk Pelajar, Pemeriksa dan Penyelia

2) Baca semula tesis anda – dan ikuti perkembangan terkini dengan penyelidikan
Jangan memandang rendah jumlah masa yang dihabiskan oleh pemeriksa untuk membaca dan memikirkan tesis anda – namun, anda harus ingat bahawa anda masih mungkin menjadi “pakar dalam ruangan” dalam topik ini. Periksa untuk melihat apakah ada makalah terkini yang relevan muncul sejak menyerahkan tesis dan, jika ya, baca ini.
– Dianne Berry, dekan kajian penyelidikan pascasiswazah, University of Reading

3) Sebagai pemeriksa, anda cenderung berpegang pada hal-hal yang anda mahir semasa mengemukakan soalan
Panel viva anda akan terdiri daripada kepakaran luaran dalam bidang subjek anda dan dalaman yang mungkin berada dalam bidang subjek yang berkaitan atau berkaitan langsung dengan bidang anda. Pemeriksa luaran adalah orang yang memanggil dan melepaskan semua tembakan, jadi sangat penting untuk mengetahui pengetahuan tentang sumbangan mereka, terutamanya yang berkaitan dengan tesis anda dengan cara apa pun.
-Dr Bhavik Anil Patel, pensyarah kanan kimia fizikal dan analitik

4) Fikirkan apa yang anda mahu atau tidak akan pertahankan
Pertimbangkan dengan teliti apa yang akan Anda pertahankan hingga hiva viva, dan apa yang anda bersedia untuk mengakui. Penting untuk mempertahankan tuntutan anda mengenai keaslian tesis dan sumbangannya kepada pengetahuan. Namun, tidak ada penyelidikan yang sempurna, dan menunjukkan bahawa anda telah mempertimbangkan apa yang boleh dilakukan secara berbeza, atau lebih baik lagi, bukanlah perkara yang buruk.
-Penny Tinkler dan Carolyn Jackson, pengarang proses Pemeriksaan Doktoral: Buku Panduan untuk Pelajar, Pemeriksa dan Penyelia

5) Buat senarai soalan yang mungkin – terutama yang anda takutkan
Saya mengumpulkan soalan dari pelbagai tempat (disenaraikan di sini) yang kemudian saya sesuaikan dengan PhD saya. Seseorang yang saya bekerjasama juga mengesyorkan agar saya mengumpulkan 10 soalan mimpi buruk saya. Saya mendapati ini sangat berguna, dengan menuliskan dan memikirkan soalan-soalan saya yang ditakuti, soalan-soalan itu tidak lagi buruk – saya seolah-olah menghadapi binatang itu.
-Richard Budd, pembantu penyelidik, University of Bristol yang hadir pada musim panas 2014 dan telah menulis blog mengenai pengalaman itu

6) Tidak seperti duduk di komputer riba di mana anda boleh mengedit ayat semasa anda mengikuti
Apabila anda menamatkan PhD anda, anda akan mengetahui tesis anda dari luar. Salah satu perkara yang tidak akan anda lakukan ialah membincangkannya. Semasa saya menyiapkan viva saya, saya mempraktikkan jawapan bersuara. Anda tidak perlu belajar menjawab jawapan secara lisan – ini hanya akan berfungsi sebagai teknik jika anda dapat menjamin cara yang tepat bagi pemeriksa anda untuk mengemukakan soalan.
-Richard Budd, pembantu penyelidik, University of Bristol yang hadir pada musim panas 2014 dan telah menulis blog mengenai pengalaman itu

7) Bawalah salinan bercetak yang hampir sama dengan pemeriksa anda
Pastikan anda dan penyelia anda mempunyai salinan bercetak yang hampir sama dengan pemeriksa anda (khususnya penomboran yang sama). Tandakan dengan tab bahagian utama dan sorot untuk merujuk petikan dan poin penting yang mungkin ingin anda rujuk. Sekiranya anda mempunyai beberapa gambarajah utama, boleh membantu mencetaknya lebih besar pada helaian A4 yang boleh digunakan dalam perbincangan.
-Anthony Finkelstein, dekan fakulti sains kejuruteraan UCL yang telah menulis blog mengenai vivas yang masih hidup

Semasa viva
8) Bermula dengan permulaan yang baik
Berikan beberapa jawapan terperinci dalam 15 minit pembukaan, menunjukkan pengetahuan, menggambarkan pemikiran dan usaha anda – maka pemeriksa cenderung untuk berehat dalam viva. Sekiranya beberapa jawapan pertama pendek dan tidak spesifik, tidak menunjukkan pengetahuan, ini boleh mula menimbulkan kebimbangan, dan itu dapat menetapkan nada untuk keseluruhan viva. Ini dapat dielakkan.
-Rowena Murray, pengarang How to Survive Your Viva: Mempertahankan Tesis dalam Pemeriksaan Lisan

9) Bersedia untuk pemecah ais
Setiap viva terbuka dengan pemecah ais yang ditakuti yang seharusnya menghancurkan anda dengan lembut tetapi seringkali menjadi perkara yang membuat pelajar menjadi acar. Ini sangat asas, pelajar hampir melupakannya. Selalunya ini adalah untuk memberi pengenalan lima hingga 10 minit untuk kerja anda dan penemuan utama anda. Ini adalah persoalan biasa sehingga tidak mempersiapkannya akan menjadi konyol.
-Dr Bhavik Anil Patel, pensyarah kanan kimia fizikal dan analitik

10) Diam tidak bermaksud berita buruk
Jangan menganggap bahawa anda akan diberi petunjuk mengenai hasilnya pada awal viva. Pemeriksa mungkin atau mungkin tidak memberikan komen mengenai tesis pada tahap ini dan calon tidak boleh menafsirkan kekurangan komen pada ketika ini sebagai tanda negatif. Dalam beberapa kes, dasar institusi melarangnya.
-Penny Tinkler dan Carolyn Jackson, pengarang proses Pemeriksaan Doktoral: Buku Panduan untuk Pelajar, Pemeriksa dan Penyelia

11) Jangan menunjukkan kelemahan anda sendiri
Elakkan menembak diri sendiri dengan menonjolkan kelemahan tesis dengan terlalu rendah hati (mis. “Saya tidak menyangka ini akan menjadi kajian yang dapat diterima dengan cara saya menangani x atau y”) atau dengan mengatakan apa yang anda “gagal untuk mencapai “atau” tidak berjaya melaksanakan dengan kuat “dll. Serahkan kepada pemeriksa untuk membaca dalam bacaan mereka, mereka tidak memerlukan pertolongan.
-Dr Mariana Bogdanova, pensyarah pengurusan, Queen’s University Belfast

12) Jangan bercakap seperti ahli politik
Terdapat bahaya untuk mencuba persiapan berlebihan. Jangan belajar jawapan dari hati – ia menghilangkan spontaniti dan jelas bagi pemeriksa. Sekiranya pelajar mempunyai jawapan yang telah disiapkan, mereka akan menjadi seperti ahli politik, menjawab soalan yang tidak mereka ajukan daripada yang sebenarnya. Saya telah melihat pelbagai pandangan mengenai mock vivas. Sebilangan orang sangat menyukainya – dan mereka dapat menenangkan saraf – tetapi di lain masa ia dapat menghilangkan spontaniti dan mencuri guruh anda.
-Jerry Wellington, ketua ijazah penyelidikan di University of Sheffield dan pengarang Succeeding with Your Doctorate

14) Sekiranya ada perkara di atas anda, gunakan alasan untuk melihat tesis
Pastikan sebelum tidur anda mendapat banyak tidur, makan dengan betul dan kurangkan tekanan. Sekiranya terdapat banyak perkara semasa anda berada di sana, gunakan alasan untuk mencari sesuatu dalam tesis anda. Anda juga boleh berhenti sebentar dan mengatakan “Bolehkah saya menuliskannya sebentar?” Hentikan masa sehingga anda kembali bersatu.
-Gina Wisker, profesor pendidikan tinggi dan sastera kontemporari di Brighton University

15) Fokus pada sumbangan anda
Salah satu perkara terpenting yang akan dicari oleh pemeriksa dalam tesis anda, adalah “sumbangan pengetahuan”. Sumbangan inilah yang menjadikan tahap doktor anda bekerja. Pastikan anda memahami dengan tepat apa sumbangan anda, dan bahawa anda dapat menyatakan dan menerangkannya dengan jelas dan ringkas.
-Peter Smith, pengarang The PhD Viva

16) Jangkakan viva anda bertahan antara satu hingga tiga jam
Pelajar sering bertanya berapa lama masa viva. Jelas mereka berbeza-beza. Perbezaan disiplin adalah penting. Penyelidikan kami menunjukkan bahawa kebanyakan viva sains semula jadi dan terapan diselesaikan dalam satu hingga tiga jam, sedangkan vivas seni, kemanusiaan dan sains sosial biasanya kurang dari dua jam. Dalam sains semula jadi dan gunaan, 43% vivas berlangsung selama dua jam atau kurang, berbanding 83% dalam bidang seni, kemanusiaan dan sains sosial.
-Penny Tinkler dan Carolyn Jackson, pengarang Proses Pemeriksaan Doktoral: Buku Panduan untuk Pelajar, Pemeriksa dan Penyelia

17) Nikmati
Nasihat terbaik yang pernah saya perolehi adalah “Cuba menikmatinya”. Itu kelihatannya tidak masuk akal pada masa itu, tetapi saya benar-benar mendapati diri saya benar-benar memasuki perbincangan ketika viva berlangsung. Ini adalah salah satu peluang paling awal anda dapat berbincang dengan seseorang yang bukan sahaja memberitahu penyelidikan anda (idealnya) tetapi juga bercakap dengan anda sendiri. Ini adalah peluang terbaik untuk meneroka kontur penyelidikan anda – perlakukan seperti itu, dan nampaknya tidak begitu
sangat menakutkan.
-Michael James Heron, sekolah sains pengkomputeran dan media digital, Universiti Robert Gordon

Sumber : The Guardian
Daripada : Team MPWS

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL