no comments

Amalan terbaik untuk setiap langkah penciptaan Questionnaire Design

Tips #66

Sama ada anda mengumpul maklum balas pelanggan, membuat penilaian pekerja, atau merancang sesuatu peristiwa, langkah pertama ke arah membuat kaji selidik yang berkesan adalah untuk mengasah asas sains tinjauan. Semak sumber kami untuk petua kaji selidik dalam talian dan amalan terbaik untuk memastikan tinjauan seterusnya anda berjaya!

10 amalan terbaik untuk membuat tinjauan berkesan

Untuk memastikan tinjauan anda di landasan yang betul, inilah 10 petua kami:

1. Tentukan matlamat yang jelas dan boleh dicapai untuk tinjauan anda.

Apakah matlamat yang jelas dan boleh dicapai? Mari kita gunakan contoh. Katakan anda mahu memahami mengapa pelanggan meninggalkan perniagaan anda pada klip yang tinggi. Bukan matlamat seperti: “Saya mahu lebih memahami kepuasan pelanggan.” Matlamat anda sepatutnya seperti: “Saya mahu memahami faktor-faktor utama yang memimpin para pelanggan untuk meninggalkan-sama ada sebab-sebab ini disebabkan oleh kuasa dalaman atau luaran. “

Sebaik sahaja anda telah mencapai matlamat anda, anda boleh menggunakannya sebagai rujukan untuk mengutamakan soalan-soalan teratas yang anda ingin tanya.

2. Pastikan soalan yang lebih peribadi pada akhirnya.

Rawat kaji selidik anda seperti perbualan.

Adakah anda akan memulakan pertukaran dengan bertanya kepada seseorang berapa umur mereka? Mungkin tidak. Sebaliknya, anda akan terlibat dalam perbincangan kecil terlebih dahulu, dan beransur-ansur beralih kepada topik yang lebih peribadi. Begitu juga, pastikan set soalan awal anda terang dan mudah, dan perlahan-lahan bergerak ke arah lebih banyak soalan peribadi (sering mengambil bentuk  soalan demografik ).

3. Jangan biarkan tinjauan anda terlalu lama.

Dalam kebanyakan kes, responden anda berbuat baik kepada anda dengan mengambil kaji selidik anda. Apa cara yang lebih baik untuk menghormati masa mereka daripada dengan tidak mengambil terlalu banyak? Anda akan diberi ganjaran dengan  kadar penyelesaian yang lebih tinggi serta respons yang lebih baik untuk pertanyaan yang anda temui termasuk.

4. Fokus menggunakan soalan tertutup.

Apakah yang dimaksudkan dengan soalan tertutup? Kami bercakap mengenai soalan-soalan yang menggunakan pilihan jawapan pra-penduduk untuk responden untuk memilih dari-seperti pilihan pilihan atau soalan kotak semak . Soalan-soalan ini lebih mudah bagi responden untuk menjawab dan menyediakan data kuantitatif untuk digunakan dalam analisis anda.

Soalan terbuka (juga dikenali sebagai soalan respons percuma) meminta responden untuk mendapatkan maklum balas dalam kata-kata mereka sendiri. Oleh kerana soalan terbuka boleh mengambil masa lebih lama untuk dijawab, cuba hanya memasukkan 1-2 dari mereka pada akhir tinjauan anda.

5. Pertimbangkan termasuk insentif tinjauan.

Sekiranya anda berminat mendapat banyak respons, insentif dalam beberapa bentuk boleh dibuktikan dapat membantu. Insentif berpotensi berkisar dari memasuki responden ke dalam undian undian untuk memberikan responden kad hadiah jika mereka menjawab semua soalan anda. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai pelbagai jenis insentif yang anda boleh gunakan, dan bagaimana untuk menggunakannya dengan sebaik-baiknya.

6. Jangan tanya soalan utama.

Dalam erti kata lain, cuba jangan meletakkan pendapat anda sendiri ke dalam pertanyaan segera. Melakukannya boleh mempengaruhi tanggapan dengan cara yang tidak mencerminkan pengalaman sebenar responden.

Contohnya, bukannya bertanya: “Betapa berguna atau tidak membantu wakil wakil khidmat pelanggan kami?” Tanya: “Betapa berguna atau tidak membantu wakil wakil pelanggan kami?”

7. Pastikan pilihan jawapan anda seimbang.

Menggunakan pilihan jawapan yang bersandar dengan cara tertentu boleh menyebabkan responden memberikan maklum balas yang tidak masuk akal.

Mari kita lihat kembali petikan kami: “Betapa berguna atau tidak membantu adalah wakil khidmat pelanggan kami?”

Begini bagaimana satu set pilihan jawapan tidak seimbang (yang bersandar kepada terlalu positif) boleh mencari soalan itu:

a. Sangat membantu
b. Membantu
c. Tidak membantu dan tidak membantu

Dan inilah caranya mereka kelihatan seimbang:

a. Sangat membantu
b. Membantu
c. Tidak berguna dan tidak membantu
d. Tidak membantu
e. Sangat tidak membantu

8. Mutlak kebenaran boleh menjejaskan kualiti respons anda.

Mutlak menggunakan kata-kata seperti “setiap,” “selalu,” “semua,” dalam pertanyaan segera. Dan, pada dasarnya, mereka membuat responden sama ada bersetuju atau tidak setuju dengan soalan yang kuat tanpa memberi pendapat yang lebih baik.

Contohnya, ambil soalan:

“Adakah anda selalu makan sarapan?”
A. Ya
b. Tidak

Responden anda mungkin makan sarapan setiap pagi, separuh masa, atau kadang-kadang, tetapi anda tidak akan tahu perbezaannya apabila jawapannya kembali.

9. Jauhkan diri daripada bertanya soalan berbilang dua.

Soalan berbilang ganda adalah apabila anda meminta maklum balas mengenai dua perkara berasingan dalam satu soalan.

Contohnya:

“Bagaimana anda menilai kualiti produk dan sokongan kami?”

Bagaimanakah responden menjawab soalan ini? Adakah mereka menangani kualiti produk? Kualiti sokongan? Mungkin mereka akan melangkau soalan atau (lebih teruk) meninggalkan tinjauan anda sama sekali.

Anda boleh membetulkan soalan berbilang dua sama ada memilih satu perkara yang perlu ditanya atau dengan memecahkan soalan itu ke 2 yang berasingan.

10. Pratonton tinjauan anda sebelum anda menghantarnya.

Bayangkan menghantar tinjauan anda hanya untuk menyedari bahawa anda terlupa untuk menambah soalan. Atau anda tidak memasukkan beberapa pilihan jawapan penting untuk salah satu soalan yang anda bertanya. Dalam kedua-dua kes, anda mungkin akan kecewa dan mendapatkan hasil yang tidak dapat dikurangkan daripada apa yang anda perlukan.

Untuk mengelakkan sebarang kecacatan dalam reka bentuk tinjauan anda, pratonton tinjauan anda . Lebih baik, kongsi dengan orang lain supaya mereka dapat menangkap sebarang kesilapan yang tidak mungkin anda temukan sendiri.

Bagaimana untuk mendapatkan maklum balas tinjauan

Sebaik sahaja anda telah menulis kaji selidik yang jelas dan terformat dengan baik, sudah tiba masanya untuk  membolehkan orang mengambilnya . Tetapi di mana anda bermula? Anda tahu siapa yang anda mahu mengambil tinjauan anda, tetapi  bagaimana  anda membawanya?

Untuk memastikan data anda menjadi signifikan secara statistik, anda perlu terlebih dahulu memikirkan berapa ramai orang yang harus mengambil kaji selidik anda-dan apa yang anda boleh lakukan untuk mendapatkan sampel wakil penduduk. Untuk menjangkau orang yang tepat, anda juga perlu memilih mod tinjauan yang sesuai (tinjauan telefon, soal selidik kertas, wawancara dalam diri atau tinjauan dalam talian) untuk populasi sasaran anda.

Tapi tunggu! Sebelum anda menghantar tinjauan anda, bawa ia untuk memandu ujian. Pastikan soalan anda adalah jelas dan lompat logik, soalan rawak, dan reka bentuk keseluruhan berada dalam urutan kerja. Hantar survey anda kepada rakan-rakan atau lakukan amalan yang dijalankan dengan responden sebenar dalam populasi sasaran anda-untuk pendekatan yang lebih bijak untuk mengumpul data tinjauan.

Bagaimana menganalisis kaji selidik

Kejayaan! Anda mendapat hasil kaji selidik. Bagaimana sekarang? Oleh kerana anda memerlukan data yang berkualiti untuk membuat penilaian dan ramalan yang tepat, pastikan data yang anda miliki dapat dipercayai, kemudian potongan dan dadu untuk mengembangkan pemahaman.

Adakah semua responden melengkapkan kaji selidik anda? Adakah mereka melangkau soalan yang cukup untuk mencemarkan keputusan anda? Adakah mereka benar-benar cuba menjawab, atau adakah mereka memuaskan dengan memilih jawapan yang mudah tetapi tidak tepat? Cari penyelewengan untuk memastikan keputusan anda tepat.

Kemudian cuba jawab soalan yang anda miliki semasa anda memulakan tinjauan. Adakah analisis teks untuk membuat kesimpulan dari soalan terbuka di mana orang memberi jawapan bertulis. Tapis dan salurkan taburan hasil anda untuk memahami bagaimana segmen yang berbeza (seperti wanita dan lelaki) menjawab kaji selidik anda.

Dan setelah anda menemukan data yang anda cari, cari cara yang berkesan untuk membentangkannya. Sama ada anda menulis laporan besar yang akan memaklumkan strategi pemasaran syarikat anda, atau memancing Facebook suka dengan hasil tinjauan yang menyeronokkan, anda ingin laporan anda tepat dan terperinci. Elakkan analisis perangkap seperti menyamaratakan atau misrepresenting data-dan pertimbangkan penjelasan alternatif mengapa responden menjawab cara mereka lakukan.

Akhirnya, anda akan mahu menjejaki proses anda-dari awal hingga akhir-jadi orang boleh meniru tinjauan anda pada masa akan datang. Ulangi kaji selidik anda untuk melakukan analisis membujur (atau penanda aras) dan lihat perubahan respons orang dari masa ke masa.

SUMBER: SurveyMonkey

Dari: Team MPWS

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL