no comments

7 Cara untuk berjaya mengekalkan motivasi semasa PhD anda

1)Lihat gambaran besar.

Sangat mudah untuk didemotivasi oleh senarai tugas biasa yang tidak pernah selesai. Keluarkan ketagihan anda ke senarai perkara yang harus dilakukan dan fokus pada bagaimana setiap tindakan yang anda lakukan menyumbang kepada tujuan keseluruhan yang lebih besar.

Apakah matlamat gambaran besar anda? Sekiranya anda telah melupakannya – pergi menggali semula. Sekarang, tuliskannya. Fokus pada bagaimana setiap tindakan yang anda lakukan pada siang hari membuat anda selangkah lebih dekat ke matlamat tersebut. Bersungguh-sungguh dengan tindakan anda sehingga tindakan tersebut benar-benar memenuhi tujuan gambaran besar anda.

2)Raikan kejayaan.

Mencapai sebarang matlamat besar tidak akan berlaku dalam sekelip mata. Penting untuk meraikan semua kejayaan sepanjang perjalanan. Raikan kemenangan besar anda, dan juga kemenangan kecil anda. Raikan kemenangan rakan sekerja anda. Raikan kemenangan penyelia anda.

Di luar membawa keseronokan dalam hidup anda, meraikan kejayaan kecil di sepanjang jalan anda membawa kegembiraan kembali ke dalam perjalanan. Teknik meraikan dapat sangat membantu ketika anda berjuang dengan motivasi. Ini memecahkan kebiasaan anda dan membantu anda fokus pada apa yang sedang anda kerjakan, dan bukan hanya pada apa yang anda kecewa dalam jangka pendek. Pada hari-hari sukar, beri penghargaan kepada anda untuk asas – walaupun hanya menyiapkan percubaan. Dari masa ke masa, kesan daripada ganjaran tersebut dapat sangat besar.

3)Fokus pada minat yang lain.

Satu kajian yang diterbitkan dalam International Journal of the History of Sport mendapati bahawa permintaan ‘dual-career’ yang dihadapi oleh atlet pelajar bermanfaat untuk prestasi mereka di kedua-dua bidang tersebut.

Apabila pencapaian akademik anda meningkat, begitu juga prestasi anda di bidang lain dalam hidup anda. Semasa berjuang dengan motivasi, kenali dengan semangat lain yang anda miliki dan kembangkannya. Sambungkan kembali dengan minat anda terhadap sukan, hobi, atau bakat lain yang pernah anda nikmati pada masa lalu, untuk mendapat manfaat daripada idea ‘dua-kerjaya’. Luangkan masa untuk sesuatu yang anda gemari. Jangan merasa bersalah kerana menghabiskan masa untuk sesuatu yang bukan penyelidikan anda. Masa yang diluangkan akan menguntungkan penyelidikan anda. Motivasi yang anda rasakan untuk semangat kedua ini akan masuk ke PhD atau postdoc anda.

4)Makan dan makan dengan baik.

Sebilangan besar PhD kehilangan bilangan kali mereka melewatkan makan untuk menyelesaikan ujian atau memulakan reaksi lain. Sekiranya anda telah mengorbankan makanan untuk makmal, anda mungkin juga mempunyai idea bahawa ini adalah tanda setia kepada projek anda. Pada hakikatnya, ia hanya membuat diri anda gagal. Kekurangan makanan mengurangkan tahap glukosa darah anda – dan anda memerlukannya untuk fokus. Kebolehan kognitif anda secara langsung dipengaruhi oleh makanan yang anda makan.

Luangkan masa untuk makan sarapan dan makan tengah hari yang sihat dan sihat. Beri badan anda nutrien yang diperlukannya, dan ini akan memberi anda fokus dengan tumpuan dan mood yang lebih baik. Sebenarnya, kajian ini dalam British Journal of Health Psychology menemui hubungan antara makan buah-buahan dan sayur-sayuran, dan keadaan kesejahteraan mental yang lebih tinggi.

5)Minum air.

Selain makan secara teratur, minum air dalam jumlah yang cukup sangat penting untuk menjaga motivasi anda. Jumlah air yang diperlukan oleh badan anda sering diremehkan. Calon PhD dan postdocs cenderung memilih minuman dengan kafein, dan bukannya air.

Mengorbankan penghidratan untuk rangsangan untuk mendorong adalah tanda dagangan sekolah lulusan. Tetapi yang tidak sihat. Sebuah artikel dalam Nutrition Review membincangkan bagaimana dehidrasi dapat menyebabkan kurangnya motivasi, penurunan fungsi kognitif, sakit kepala, dan fungsi ginjal yang berkurang, di antara banyak kesan fisiologi yang buruk.

6)Ubah perspektif anda.

Setiap perkara baru nampak berkilau dengan pengembaraan. Sehingga kebahagiaan habis. Apa sahaja yang mendorong anda untuk ketekunan dan semangat yang anda miliki pada awalnya, cubalah dan ingat apa itu. Bagaimana anda dapat mengembalikan kegembiraan itu ke keadaan anda sekarang? Bagaimana anda boleh menjadikan projek ini yang anda jalankan selama bertahun-tahun kelihatan baru?

Bagaimana anda boleh menjadikan projek ini terasa baru?

Mungkin belajar teknik baru dan menerapkannya sudah cukup.

Bagi yang lain, mungkin membuat pengembaraan baru dengan mencuba sesuatu yang baru di bahagian lain di dunia. Walaupun anda mencipta semula baru dengan pemikiran atau proses baru untuk kerja anda, motivasi yang lebih baik akan menjadi hasil sampingan dari proses kreatif itu.

7)Melabur dalam diri.

Ini sangat sukar ketika anda berada di dasar lubang motivasi. Fikirkanlah… Siapa yang melakukan eksperimen anda? Siapa yang menganalisis data anda? Siapa yang memberikan persembahan anda? Anda lakukan (jelas). Anda dan kesejahteraan anda sangat penting. Menurut sebuah artikel di The Guardian, pekerja yang bahagia dan sihat lebih bermotivasi dan produktif.

Sekiranya anda tidak berada di tahap terbaik, projek dan motivasi anda akan terganggu.

Melabur dalam diri bermaksud sesuatu yang berbeza bagi setiap orang. Mungkin anda meluangkan masa untuk melakukan yoga setiap pagi, atau pergi ke gim setiap petang. Mungkin anda menyisihkan hari Ahad untuk memanggang, bermain permainan video, atau berjalan-jalan.

Kesihatan fizikal dan mental anda adalah kunci untuk mendapatkan kembali motivasi anda dan mengekalkan motivasi tersebut sepanjang PhD atau postdoc anda yang lain.

 

Sumber : Jeanette McConnell, PhD

Daripada : Team MPWS

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL