no comments

TIPS SEMASA VIVA

Apabila pengerusi dan pemeriksa menunjukkan muka, ambil kesempatan meraikan kehadiran mereka dengan mengucap salam dan berjabat tangan. Ucapan ‘Assalamu’alaikum’ sudah cukup sebagai pembuka kata di antara pelajar dengan mereka. Ambil masa untuk berdiri sehingga pengerusi meminta duduk dan tidak perlu panik yang keterlaluan.

Jadikan senyuman sebagai kubu paling kuat pada diri pelajar kerana pemeriksa boleh cam dengan mudah keadaan pelajar yang menggelabah dan hilang tumpuan.

Jika pelajar tidak tahu jawapan, jangan sekali-sekali menipu. Katakan saja tidak tahu dan pemeriksa akan memberi maklum balas mereka. Seorang profesor pernah berkata, ‘Angguk adalah jawapan paling hebat ketika pemeriksa menerangkan sesuatu perkara tentang kajian pelajar.’ Semasa viva, pemeriksa umpama raja kerana mereka menguasai keadaan ketika itu, pengerusi pula mengawal keadaan tersebut dan menjadi penentu kepada laporan viva selepas itu yang dikeluarkan dalam masa seminggu.

Elakkan bertengkar dengan pemeriksa kerana pelajar mungkin akan lebih sengsara apabila mereka mula menyerang balas. Matlamat hadir ke viva adalah untuk lulus sarjana atau doktor falsafah. Membiarkan pemeriksa memusnahkan usaha selama empat tahun adalah pengalaman yang menyakitkan pelajar.

Pemeriksa bukannya berperanan menggagalkan pelajar sebaliknya cuba membantu membaiki hasil kajian. Benarkan mereka membantu pelajar dengan kritikan-kritikan pedas yang membina supaya pelajar dapat berbangga dan merasa megah dengan tesis yang akan dikeluarkan kelak.

Sebelum sesi viva berakhir, pengerusi akan memaklumkan keputusan viva secara lisan dan umumnya adalah lulus. Perinciannya akan dikeluarkan selepas itu sama ada pelajar perlu melakukan perubahan yang kecil atau besar. Jika ada sebarang perubahan, ia perlu disiapkan dalam tempoh 60 hari daripada tarikh viva berlangsung.
Ucap terima kasih kepada pengerusi dan pemeriksa selepas viva berakhir dan berjabat tangan.

Nama pelajar akan disahkan pada mesyuarat senat dalam tempoh dua bulan selepas pihak pengajur mengadakan mesyuarat mereka. Pada masa ini tidak ada apa-apa lagi yang hendak dirisaukan dan pelajar boleh merancang masa depannya.

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL