no comments

10 Tips Menulis Jurnal untuk jurnal akademik

10 Tips Menulis Jurnal untuk jurnal akademik

Menulis jurnal akademik pastinya bukan mudah kan? Namun ianya adalah sebuah tanggungjawab dalam menghasilkan penulisan yang berkualiti dan memberi impak. MPWS kongsikan 10 Tips Menulis Jurnal untuk Jurnal Akademik seperti dibawah :

Tips Menulis Jurnal yang Pertama #1 : Mempunyai strategi, membuat rancangan

Mengapa anda ingin menulis untuk jurnal? Apakah maksud anda? Adakah anda menulis untuk penilaian penyelidikan? Atau untuk membuat perbezaan? Adakah anda menulis untuk mempunyai faktor kesan atau mempunyai kesan? Adakah anda ingin mengembangkan profil di kawasan tertentu? Adakah ini akan menentukan jurnal yang anda tulis? Adakah anda mengambil kira faktor kesannya?

Adakah anda meneliti penyelidik lain di bidang anda – di mana mereka telah menerbitkan baru-baru ini? Kumpulan atau perbualan mana yang boleh anda lihat sendiri? Sesetengah orang menulis kertas itu terlebih dahulu dan kemudian mencari ‘rumah’ untuknya, tetapi kerana segala-galanya dalam artikel anda – kandungan, fokus, struktur, gaya – akan dibentuk untuk jurnal tertentu, menjimatkan masa anda dengan membuat keputusan mengenai jurnal sasaran anda jalankan cara menulis dengan cara yang sesuai dengan jurnal ini.

Mempunyai strategi penulisan bermakna memastikan anda mempunyai kedua-dua pemacu luaran – seperti mata pemarkahan dalam penilaian penyelidikan atau memanjat tangga promosi – dan pemacu dalaman – yang bermaksud mengerjakan mengapa menulis untuk jurnal akademik penting kepada anda. Ini akan membantu anda mengekalkan motivasi yang anda perlukan untuk menulis dan menerbitkan jangka panjang. Sejak masa antara penyerahan dan penerbitan boleh menjadi sehingga dua tahun (walaupun dalam beberapa bidang itu lebih sedikit), anda perlu jelas tentang motivasi anda.

Tips Menulis Jurnal yang Kedua #2 Menganalisis penulisan dalam jurnal di bidang anda

Ambil beberapa jurnal dalam bidang anda yang akan anda target sekarang atau tidak lama lagi. Imbas semua abstrak sepanjang beberapa isu yang lalu. Menganalisis mereka: melihat dengan teliti semua ayat pertama dan terakhir. Kalimat pertama (biasanya) memberikan rasional untuk penyelidikan, dan yang terakhir menegaskan ‘sumbangan kepada pengetahuan’. Tetapi perkataan ‘sumbangan’ mungkin tidak ada – ia dikaitkan dengan doktor. Jadi perkataan mana yang digunakan? Apa yang menjadi pengetahuan baru dalam jurnal ini pada masa ini? Bagaimanakah anda boleh membina satu bentuk sumbangan yang sama dari kerja yang anda lakukan? Apakah dua ayat yang akan anda tulis untuk memulakan dan menamatkan abstrak anda untuk jurnal itu?

Imbas seksyen lain artikel: bagaimana mereka berstruktur? Apakah komponen hujah itu? Serlahkan semua ayat topik – ayat pertama setiap perenggan – untuk menunjukkan peringkat dalam hujah. Bolehkah anda melihat taksonomi penulisan genre dalam jurnal ini? Bolehkah anda mentakrifkan pelbagai jenis kertas, struktur yang berbeza dan membuat keputusan yang mana yang paling berkesan dalam kertas anda? Pilih dua jenis kertas: satu jenis kertas yang boleh anda gunakan sebagai model untuk anda, dan satu yang anda boleh memetik dalam kertas anda, dengan itu menyertai perbualan penyelidikan yang sedang berlangsung dalam jurnal itu.

Tips Menulis Jurnal yang Ketiga #3 Buat garis besar dan tulis sahaja

Jenis penulis yang manakah anda: adakah anda selalu melakukan garis besar sebelum menulis, atau adakah anda hanya menyelam dan mula menulis? Atau adakah anda melakukan sedikit keduanya?

 

Kedua-duanya menggariskan dan menulis hanya berguna, dan oleh itu adalah idea yang baik untuk menggunakan kedua-duanya. Walau bagaimanapun, buat garis besar anda terperinci: garis besar bahagian utama dan tentukurnya dengan jurnal sasaran anda.

Apakah jenis tajuk yang biasa digunakan di sana? Berapa lamakah bahagian kerap kali? Tetapkan had perkataan untuk bahagian anda, sub-seksyen dan, jika perlu, untuk sub-sub-seksyen. Ini melibatkan memutuskan kandungan yang anda ingin sertakan, jadi ia mungkin mengambil masa, dan maklum balas akan membantu pada tahap ini.

Apabila anda duduk menulis, apa sebenarnya yang anda lakukan: menggunakan tulisan untuk membina idea atau menulis anda untuk mendokumentasikan kerja anda? Adakah anda menggunakan garis besar anda sebagai agenda untuk menulis bahagian artikel anda?

 

Tentukan tugas bertulis anda dengan memikirkan kata kerja – mereka menentukan maksud: meringkaskan, gambaran keseluruhan, kritikan, menentukan, memperkenalkan, membuat kesimpulan dan lain-lain.

4) Dapatkan maklum balas dari awal hingga akhir

Walaupun di peringkat terawal, bincangkan idea anda untuk kertas dengan empat atau lima orang, dapatkan maklum balas mengenai draf abstrak anda. Ia hanya akan membawa mereka beberapa minit untuk membacanya dan bertindak balas. Buat beberapa semakan sebelum anda menyerahkan artikel anda ke jurnal.

5) Tetapkan matlamat penulisan dan sub-matlamat tertentu

Membuat tujuan penulisan anda secara spesifik bermakna menentukan kandungan, kata kerja dan panjang perkataan untuk bahagian tersebut. Ini bermaksud tidak mempunyai matlamat penulisan seperti, ‘Saya bercadang untuk menulis artikel ini pada akhir tahun’ tetapi ‘Matlamat penulisan seterusnya saya adalah untuk meringkaskan dan mengkritik dua belas artikel untuk bahagian semakan literatur dalam 800 perkataan pada hari Selasa antara pukul 9 pagi dan 10.30 ‘. Sesetengah orang melihat ini sebagai terlalu mekanikal untuk menulis akademik, tetapi ia adalah cara memaksa diri anda untuk membuat keputusan tentang kandungan, urutan dan perkadaran untuk artikel anda.

6) Tulis dengan orang lain

Walaupun kebanyakan orang melihat penulisan sebagai aktiviti bersendirian, menulis komunal – menulis dengan orang lain yang menulis – boleh membantu untuk membangunkan keyakinan, kelancaran dan tumpuan. Ia boleh membantu anda mengembangkan disiplin penulisan secara tetap. Melakukan penulisan akademik anda dalam kumpulan atau menulis retret adalah cara-cara kerja pada tulisan anda sendiri, tetapi – jika anda mencabut dari e-mel, internet dan semua peranti lain – juga mengembangkan penumpuan yang diperlukan untuk penulisan akademik yang bertaraf tinggi.

Pada satu ketika – idealnya pada selang masa yang tetap – anda boleh mendapatkan lebih banyak lagi jika anda hanya menumpukan pada penulisan. Jika ini seolah-olah seperti akal, ia bukan amalan biasa. Kebanyakan orang melakukan beberapa perkara sekaligus, tetapi ini tidak akan selalu berfungsi untuk penulisan artikel jurnal biasa. Pada satu ketika, ia memberi keistimewaan untuk menulis semua tugas lain, untuk tempoh yang ditetapkan, seperti 90 minit, yang cukup lama untuk mendapatkan sesuatu yang dilakukan di atas kertas anda, tetapi tidak lama lagi tidak mustahil untuk mencari waktu.

7) Lakukan pemanasan sebelum anda menulis

Semasa anda memutuskan apa yang ingin anda tulis, pemanasan awal yang berfungsi ialah menulis selama lima minit, dalam ayat, sebagai jawapan kepada soalan: ‘Apa penulisan untuk penerbitan yang anda lakukan [atau yang paling dekat dengannya] dan apa yang anda mahu lakukan dalam jangka panjang, sederhana dan pendek? ‘

Sebaik sahaja anda telah mula menulis artikel anda, gunakan variasi pada soalan ini sebagai pemanasan – penulisan apa untuk projek ini yang anda lakukan, dan apa yang anda mahu lakukan dalam jangka panjang, sederhana dan pendek? Petua teratas: tamatkan setiap sesi menulis dengan ‘arahan menulis’ untuk digunakan pada sesi berikutnya, contohnya, ‘pada hari Isnin 9 hingga 10 pagi, saya akan merangka bahagian kesimpulan dalam 500 perkataan’.

Seperti yang dibincangkan, jika tiada nombor, tiada matlamat. Matlamat kerja yang perlu khusus, dan anda perlu memantau sejauh mana anda mencapai sasaran tersebut. Inilah cara anda belajar untuk menetapkan sasaran yang realistik.

8) Menganalisis maklum balas pengulas mengenai penyerahan anda

Apa sebenarnya yang mereka minta lakukan? Bekerja sama ada mereka mahu anda menambah atau memotong sesuatu. Berapa banyak? Di mana? Tulis senarai tindakan semakan. Apabila anda menyerahkan semula artikel anda, masukkan ini dalam laporan anda ke jurnal, menyatakan bagaimana anda telah memberi maklum balas kepada maklum balas pengulas. Jika artikel anda ditolak, masih berguna untuk menganalisis maklum balas, mengapakah kenapa dan menyemaknya di tempat lain.

Kebanyakan maklum balas akan membantu anda meningkatkan kertas kerja anda dan, mungkin, menulis artikel jurnal anda, tetapi kadang-kadang ia mungkin kelihatan terlalu panas, diperibadikan atau ditekankan. Sesetengahnya mungkin kelihatan tidak profesional. Bincangkan maklum balas pengulas – lihat apa yang difikirkan oleh orang lain. Anda mungkin mendapati bahawa orang lain – walaupun penyelidik terkemuka – masih mendapat penolakan dan ulasan negatif; apa-apa penolakan adalah penyebab perayaan. Semak semula dan serahkan secepat mungkin.

9) Bersabar, berkulit tebal dan berdaya tahan

Ini adalah kualiti yang anda dapat berkembang dari semasa ke semasa – atau anda mungkin sudah mempunyainya. Mungkin lebih mudah untuk membina mereka dalam perbincangan dengan orang lain yang menulis untuk jurnal.

Tips Menulis Jurnal yang ke Sepuluh #10 Jaga diri sendiri

Penulisan jurnal akademik sangat berdaya saing. Ia boleh menjadi sangat tertekan. Walaupun membuat masa untuk menulis boleh menjadi stres.

 

Dan ada risiko kesihatan duduk untuk jangka masa yang lama, jadi cuba jangan duduk menulis selama lebih dari satu jam pada satu masa.

Selamat menghasilkan penulisan yang berkualiti!

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL