no comments

Terlalu overthinking tentang persiapan Viva? Lakukan 10 metadologi ini!!! Keberkesanan akan tercapai…..

  1. Tenang dan bernafas. Bekerja sendiri hanya akan membuat keadaan lebih buruk, dengan menghentikan anda terus tidur lepas kerja dan akan mudah mendapat sakit. Cari cara untuk menyihatkan tubuh dan minda, sama ada melakukan yoga, larian, meditasi atau permainan video. Sukan ekstrem tidak digalakkan dan lebih bagus senaman  dapat menenangkan minda dan jiwa.
  2. Lakukan sesuatu yang menyeronokkan. Jangan menghabiskan semua masa anda menyemak semula penyelidikan. Cari masa untuk bersenang-senang tetapi bukan mencuri tulang terus. Jika  anda akan terlalu fokus ia boleh memakan diri sendiri sebelum peperiksaan. Anda ingin menjadi segar pada hari itu, jadi pergi keluar dan bersenang-senang (mungkin dengan kawan-kawan yang anda telah diabaikan selama beberapa bulan / tahun yang lalu).
  3. Percayalah kepada diri sendiri. Anda telah menghabiskan beberapa tahun kebelakangan membaca, menulis dan melakukan projek anda. Anda pakar terhadap hal tersebut, anda tahu barangan anda, ingatlah itu.
  4. Masuk dengan penuh yakin dan menunjukkan sikap baik. Jangan melihat pemeriksa sebagai penyiksa jahat yang mendapat tendangan daripada membuat anda menderita. Mereka mahu awak lulus. Walau bagaimanapun, jika anda memikirkan bahawa mereka mahu anda gagal, anda bukan sahaja akan menjadi lebih takut, anda juga akan menjadi lebih bertahan, yang tidak selalu menjadi perkara yang baik. Sebaliknya cuba fikirkan pemeriksa anda sebagai orang yang benar-benar berminat dengan apa yang telah anda lakukan dan yang memahami semua masalah dan kesulitan yang berkaitan dengan penyelidikan.
  5. Menampilkan keterampilan yang baik. Memakai pemakaian yang kemas dan rapi kerana pemakaian yang bersih membuat hari anda sungguh bermakna. Kedua, menunjukkan jawatankuasa pemeriksa bahawa anda serius tentang PhD anda dan viva, maklumat viva tersebut anda sendiri cipta dan yakinkan pemeriksa dengan betul.
  6. Mengulangkaji tesis. Walaupun anda telah menghabiskan beberapa tahun yang lalu melakukan penyelidikan yang makan masa panjang. Dengan membuat nota yang ringkas dapat memudahkan daya ingatan dan buat minda anda segar ingat viva sendiri. Melalui pendekatan ini jika memudahkan jurang yang panjang antara menghantar tesis anda dan peperiksaan. Anda tidak perlu membacanya setiap hari sehingga viva anda, pastikan anda mempunyai soalan ramalan atau .
  7. Ketahui peraturan. Setiap institusi berbeza, sesetengah pihak mempunyai hanya dua pemeriksa, yang lain mempunyai seorang sahaja pemeriksa. Di sesetengah institusi, anda mungkin perlu menghadirkan diri ke ceramah sebelum viva (ini berlaku kepada semua pelajar/pensyarah yang membuat penyelidikan, dan didapati persiapan yang sangat baik untuk ujian). Anda perlu pastikan anda tahu apa yang dilakukan oleh institusi anda untuk memastikan anda bersedia. Satu perkara penting untuk mengetahui adalah jika anda dibenarkan membawa salinan tesis anda ke dalam peperiksaan, dan jika dibenarkan ada boleh menunjuk hasil kerja untuk memperbaiki kesilapan tesis.
  8. Buat senarai pembetulan tesis sendiri. Pemeriksa akan membaca secara profesional, kemungkinan tesis anda mengandungi banyak kesilapan. Setelah membacanya begitu banyak kali, anda sering melihat apa yang anda fikir harus ditulis, bukannya apa yang sebenarnya ditulis. Sebelum peperiksaan anda, lihat lagi tesis anda (sebaik mungkin selepas beberapa waktu dari itu, jadi anda lebih segar). Cari semua kesilapan, tuliskannya dan membawanya ke peperiksaan anda. Pemeriksa akan terkesan bahawa anda telah melakukannya, dan anda akan kurang mendapat kesilapan yang diketengahkan. Tambahan pula, anda boleh menjimatkan masa anda dan membetulkannya sebelum viva, yang bermaksud mengurangkan masa untuk pembetulan selepas itu.
  9. Buat rancangan untuk meraikan. Atau dapatkan rakan untuk mengatur sesuatu jika anda terlalu gemuruh atau gugup. Melakukan aktiviti yang boleh membuat anda lupa sebentar tentang peperiksaan atau dapat menenangkan anda. Seperti menonton wayang atau beriadah bersama keluarga tersayang. Ia mungkin masa yang tidak lama diambil seperti hujung minggu tetapi ada faedah untuk diri sendiri.
  10. Cuba nikmati saat- saat tersebut . Mungkin kelihatan tidak masuk akal, tapi inilah saatnya semua peluh darah dan air mata telah memunculkan. Nikmati masa ini dengan penuh perhatian. Mengingati semula keringat-keringat yang diicurahkan dalam persediaan Viva . Sudah ada persiapan dan bersedia untuk membuat peperiksaan. Menerima dengan terbuka kekurangan dan membincangkan penyelidikan dan teori dengan orang yang berminat dan memberi pandangan dan idea baru.

 

  Artikel Disediakan Oleh : Laura Fulford

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL