no comments

Resepi Untuk Cadangan Penyelidikan Yang Berjaya

Sudah tentu, kita harus jelas bahawa kejayaan tidak pernah dijamin. Banyak faktor akan memberi kesan kepada peluang anda untuk berjaya, termasuk beberapa faktor yang sepenuhnya tidak terkawal. Cadangan penyelidikan sering dinilai oleh jawatankuasa. Dalam kes persekutuan atau cadangan geran, jawatankuasa itu boleh terdiri daripada orang-orang yang bervariasi tahap pengalaman dan kebiasaan dengan bidang penyelidikan anda. Mereka juga membawa bias dan andaian sendiri, beberapa di antaranya mungkin salah tetapi tetap dipegang dengan keyakinan yang kuat. Anda tidak boleh mengawal siapa yang menilai cadangan anda atau sama ada prasangka pra-mengandung mereka akan bertentangan dengan penglihatan anda tentang dunia yang lebih baik. Mujurlah, beberapa langkah mudah secara dramatik dapat meningkatkan peluang anda untuk berjaya.

Masuk ke titik. Saya masih ingat apabila saya meminta rakan sekerja untuk membaca cadangan KERJAYA NSF saya. Beliau berkata, “Berikut adalah beberapa komen. Maaf, ini berdasarkan hanya kira-kira 30 minit bacaan, tetapi itu mungkin kebanyakan ahli panel akan menghabiskan masa untuk membaca cadangan itu. “Anda mungkin mendapati bahawa anda menghabiskan berjam-jam, hari, atau minggu menyusun cadangan penyelidikan, hanya untuk menghidupkan nasib pengulas yang membelanjakan 30 minit atau kurang pada cadangan anda sebelum tergesa-gesa untuk mengajar kelas atau kembali ke tarikh akhir kertas besok. Itulah kehidupan. Ingat bahawa terdapat lebih banyak proses penulisan proposal daripada apa yang orang akhirnya berfikir tentang kerja yang dicadangkan (lihat di atas mengenai manfaat proses penulisan proposal). Lebih-lebih lagi, jika anda tidak dapat menarik perhatian seseorang dalam beberapa minit membaca, kemungkinan anda perlu bekerja untuk menyuling mesej anda lebih banyak. Anda sepatutnya dapat menarik pembaca dengan hanya beberapa ayat atau perenggan yang paling banyak. Seorang pengulas diwajibkan untuk mula membaca cadangan anda, tetapi mereka tidak diwajibkan untuk menyelesaikannya-sampai ke titik secepat yang mungkin (lebih rendah dari apa yang seharusnya), dan menarik pembaca untuk meneruskan. Memudahkan pembaca mencerna mata utama; gunakan peluru dan tajuk yang berani seperti yang diperlukan (jawatan ini adalah contoh gaya penulisan sedemikian).

Beri cerita dengan kontras yang jelas. Semua orang suka cerita yang baik. Sekiranya anda ingin orang suka membaca cadangan penyelidikan anda, maka cadangan itu harus menceritakan kisah yang baik. Kisahnya, tentu saja, perlu menjadi jenis tertentu, dan ditulis dalam gaya tertentu (saya tidak akan mencadangkan pendekatan “misteri novel”). Salah satu resipi kegemaran saya untuk menceritakan kisahnya adalah untuk menetapkan konteks masalah, menjelaskan mengapa masalah itu penting dan sukar untuk diselesaikan, dan kemudian gambarkan konteks yang jelas dan jelas antara pendekatan anda dan setiap pendekatan yang sebelumnya. Sebagai contoh, banyak cadangan penyelidikan yang saya tulis mengenai penapisan spam e-mel mengikuti resipi ini: (1) penapisan spam adalah masalah penting; (2) orang lain telah cuba menapis spam dengan melihat isi mesej e-mel; (3) Sebaliknya, saya akan membangunkan penapis spam yang mendiskriminasikan kebaikan daripada buruk berdasarkan trafik rangkaian, tanpa melihat isi mesej sama sekali. Saya kemudian meneruskan untuk menerangkan mengapa ini adalah pendekatan yang menjanjikan dan mungkin menghasilkan penemuan baru (yang akhirnya dilakukan). Cadangan penyelidikan anda boleh dan juga harus mengikuti resipi ini. Beritahu pembaca apa yang membezakan kerja anda, dan mengapa ia mungkin berjaya di mana orang lain telah gagal atau tidak. Secara berkesan, anda mengecat kerja anda dengan begitu menjanjikan dan sangat berbeza dari pendekatan orang lain yang akan menjadi bodoh untuk tidak membiayai kerja yang dicadangkan itu, kerana tidak ada orang lain yang akan melakukan kerja itu, dan tidak melakukannya boleh menyebabkan peluang yang tidak terjawab untuk satu kejayaan.

Jawab Empat “Whys”: Mengapa Penting, Kenapa Keras, Mengapa Sekarang, Kenapa Anda? Saya fikir setiap cadangan harus menjawab empat soalan berikut. Setiap cadangan yang saya tulis bertujuan untuk menjawab soalan-soalan ini, dan apabila saya menyemak cadangan, saya juga mencari jawapan kepada soalan-soalan ini:

  • Mengapa masalah itu penting? Saya mendengar seorang profesor di MIT pernah memberitahu seorang Ph.D. pelajar, “Terdapat banyak masalah sukar. Anda mungkin juga bekerja pada penyelesaian yang patut diselesaikan. “Dalam cadangan anda, adalah penting untuk meyakinkan pembaca bahawa terdapat masalah yang perlu diselesaikan, dan, jika penyelidikan anda berjaya, ia akan menghasilkan penyelesaian yang akan membuat dunia adalah tempat yang lebih baik untuk sesetengah orang. Anda mungkin akan menghilangkan dunia jenis cyberattack tertentu, mereka bentuk antara muka pengguna yang lebih baik untuk beberapa kelas teknologi, menjadikannya lebih mudah untuk menyah-undang program perisian, atau yang lain. Terdapat banyak cara untuk memajukan pengetahuan dan membuat dunia menjadi tempat yang lebih baik dalam berbuat demikian. Anda harus terlebih dahulu meyakinkan pembaca bahawa terdapat masalah di luar sana yang perlu diselesaikan-sebenarnya, anda harus meyakinkan pembaca bahawa masalah itu terlalu penting untuk dibiarkan tidak diselesaikan.
  • Kenapa masalahnya sukar? Saya akan menindaklanjuti ini lebih dalam jawatan kemudian, tetapi anda harus berhati-hati dengan industri “jentolak”. Masalah yang anda sedang kerjakan sepatutnya memerlukan pemikiran dan pemahaman mendalam, dan mungkin penerapan alat dan teknik dari pelbagai disiplin. Ia sepatutnya memerlukan tahap pemikiran yang melampaui beberapa bulan akan datang (tarikh akhir suku tahunan, dll.). Jika masalah anda tidak lulus ujian ini, kemungkinan industri dapat menyelesaikan masalah anda, dan mereka mungkin dapat menyelesaikannya dengan lebih baik. Industri mempunyai keupayaan untuk menyewa tentera jurutera perisian dengan cepat untuk mengeluarkan kod. Sekiranya penyelesaian kepada masalah yang anda cadangkan adalah “perkara kejuruteraan yang mudah”, dan masalahnya adalah penyelesaian, maka terdapat risiko yang kuat bahawa industri akan menyelesaikan masalah dengan lebih baik dan lebih cepat. Meyakinkan pembaca bahawa masalah yang anda sedang kerjakan tidak boleh (atau tidak) diselesaikan oleh industri, dan yang melabur dalam penyelidikan mengenai masalah adalah cara terbaik (atau hanya) untuk menyelesaikan masalah.
  • Kenapa sekarang? Masalah penyelidikan yang paling tidak sama sekali baru. Anda mungkin berfikir bahawa anda adalah yang pertama mencadangkan masalah tertentu. Walau bagaimanapun, dalam banyak kes, masalah telah lama berlaku, dan ramai orang telah mencadangkan variasi masalah yang sama sebelum ini. Contohnya, untuk kembali kepada contoh penapisan spam: orang telah mengusahakan masalah ini sekurang-kurangnya sepuluh tahun; kenapa sekarang ada kemungkinan untuk membuat kemunculan pada masalah lama, di mana banyak yang lain telah mencuba masalah yang sama? Jawapan untuk soalan ini mungkin pendahuluan teknologi baru-baru ini (mis., Keupayaan untuk memonitor trafik pada kelajuan tinggi); ia mungkin juga merupakan kemunculan teknologi baru di kawasan lain yang membawa “tukul” baru ke kuku lama (mis., algoritma pembelajaran mesin baru yang membuat pendekatan lama lebih mudah, cekap, atau tepat). Terlepas dari apa yang mewujudkan “ribut sempurna” untuk melakukan penyelidikan pada masa ini, anda harus bertujuan untuk meyakinkan pembaca bahawa “perkara-perkara yang berbeza kali ini” kerana kemajuan baru-baru ini, perubahan, dll, dan bahawa anda dilengkapi untuk mengambil kelebihan peluang-peluang baru ini.
  • Kenapa awak? Saya fikir ini mungkin salah satu unsur paling penting dalam cadangan, dan yang lazimnya dilupakan. Kenapa anda orang yang tepat untuk menjalankan penyelidikan ini? Anda mungkin telah meyakinkan pembaca bahawa anda telah mengenal pasti masalah keras yang patut diselesaikan, tetapi jika anda seorang penyelidik rangkaian yang telah mengenal pasti masalah yang sukar dan bermanfaat dalam teori kerumitan (atau sebaliknya), anda akan mempunyai masa yang sangat sukar meyakinkan pembaca bahawa cadangan anda perlu dibiayai. Anda mesti membuktikan kredibiliti, dan meyakinkan pembaca bahawa anda layak (dan idealnya, unik berkelayakan) untuk melaksanakan kerja yang anda telah mencadangkan. Mewujudkan “senjata rahsia” yang akan anda gunakan untuk menyelesaikan masalah yang tidak ada orang lain (mis., Kepakaran domain, badan pengetahuan tertentu, kerjasama dengan orang dalam disiplin yang sesuai). Berhubungan kembali dengan kejayaan dari kerja awal anda sendiri, jika mungkin, dan jadikan jambatan antara kerja lama anda (sukses) dan kerja baru yang anda ingin lakukan. Aspek ini adalah di mana beberapa penyeimbangan halus datang: Anda harus bersandar pada rekod masa lalu anda untuk menubuhkan kredibiliti untuk kerja yang dicadangkan, namun kerja yang dicadangkan itu harus cukup berwawasan untuk merangkumi tiga hingga lima tahun kerja masa depan. Satu cara untuk melakukan ini adalah dengan memasukkan beberapa kerja awal dalam cadangan untuk menunjukkan bahawa penglihatan anda dapat dilaksanakan dan anda layak untuk melaksanakannya. Perlu diingat bahawa ini bukan masa untuk menjadi sederhana. Anda tidak bercakap dengan rakan-rakan di pesta koktail; anda menjual diri anda dan penyelidikan anda. Sekiranya anda tidak menjual kerja anda, orang lain akan menjual kerja mereka, dan pekerjaan jualan mereka mungkin mengesahkan cadangan anda. Kita boleh menjadi sinis tentang keperluan untuk memberikan jualan dan mempromosikan diri, tetapi hakikatnya ialah jika anda tidak melakukannya, penyelidik lain yang bersaing untuk persekutuan yang sama, geran, dan lain-lain pula, jadi anda juga boleh meletakkan kaki terbaik anda ke hadapan dan supaya kerja yang dicadangkan anda boleh diadili di lapangan bermain level.

Teliti. Pastikan cadangan anda diterima atau ditolak atas alasan yang sesuai. Sudah tentu jangan lupa untuk memasukkan semua bahagian mandatori cadangan (contohnya, Yayasan Sains Nasional mengambil pendidikan, kepelbagaian, dan jangkauan yang sangat serius, meninggalkan perbincangan mengenai aspek-aspek ini hampir pasti pameran untuk cadangan NSF anda). Jangan lupa membaca cetakan yang baik mengenai perkara-perkara tertentu yang diharapkan oleh pengulas; jika panggilan untuk cadangan secara jelas meminta soalan, pastikan untuk menjawabnya. Mungkin yang paling penting, ejaan semak cadangan anda, dan bacanya dengan pembaca bahasa Inggeris asli sebelum anda menyerahkannya. Pasti, kita semua mempunyai kesilapan kesilapan kadang-kadang, tetapi lebih daripada satu atau dua kesilapan menunjukkan kecerobohan yang melampau dan kecerobohan. Bagaimanakah seseorang boleh mempercayai anda untuk menjalankan eksperimen anda dengan teliti jika anda tidak boleh teliti dengan cadangan penyelidikan ringkas? Bolehkah seseorang mempercayai kod atau hasil penyelidikan anda jika dia tidak boleh mempercayai kemampuan anda untuk membuktikan dokumen ringkas, mudah? Jangan menyampaikan kecuaian. Ia adalah cara yang pasti untuk menanggalkan pengulas dan membuat anda kembali dengan ketara. Menjalankan pemeriksaan ejaan sangat mudah, jadi tidak ada alasan untuk kesalahan ejaan.

Bersenang-senang, dan nikmati prosesnya. Mudah-mudahan petunjuk ini akan membantu anda dalam proses penulisan cadangan. Bukan setiap proposal akan memenangi persekutuan atau mendapatkan pembiayaan. Ingat bahawa selalu ada faktor yang tidak dapat anda kendalikan. Seperti banyak perkara dalam kehidupan, proses itu seringkali sama pentingnya dengan hasilnya, dan dengan tip ini, semoga proses penulisan proposal dapat berdua mencerahkan dan menyenangkan.

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL