no comments

Refleksi Dan Petua Untuk Sentiasa ‘Hidup’ Dan Dapat ‘Menguruskan’ PhD Anda.

Melakukan PhD untuk saya adalah salah satu pengalaman yang paling sukar, menyenangkan, mengecewakan, dan bermanfaat dalam hidup saya.

Seluruh emosi emosi diuji sepanjang spektrum dari keputusasaan hingga euforia. Pada penghujung hari, ia adalah ketabahan, tekad dan komitmen yang menjadi asas kejayaan dan semoga berjaya. Pada pandangan saya, ia adalah keperluan asas pertama untuk penyelesaian – sebab untuk membuat PhD di tempat pertama.

Oleh itu, prasyarat untuk mengekalkan diri melalui proses ini adalah kepercayaan yang mendalam bahawa anda benar-benar mahukan PhD dan anda benar-benar berminat dalam perkara ini. Alasan mungkin berbeza-beza secara berasingan tetapi jika alasannya pergi atau layu di atas pokok, maka akan PhD. Setelah mengatakan ini seseorang setengah jalan melalui PhD boleh terlepas dari sebab tetapi kerana begitu banyak tenaga, masa, emosi telah dilaburkan dalam proses terus garis penamat daripada menyerah – berdasarkan mungkin pada menimbang kos dengan faedah mendapatkan PhD.

Petua seterusnya adalah organisasi bagaimana dan di mana PhD akan sesuai dengan kehidupan sibuk seseorang. Dengan organisasi, saya tidak hanya bermaksud pengurusan masa tetapi praktikal mudah, contohnya, di mana anda memilih untuk bekerja atau di mana untuk menyimpan semua barangan PhD anda ‘bersama-sama, selamat, teratur dan boleh diakses. Sudah tentu, banyak yang memilih untuk melakukan ini semua dalam talian – jadi lebih banyak perkara yang mempunyai tempat yang tenang untuk bekerja kondusif untuk pemikiran yang mendalam dan gangguan minimum.

Saya membuat kesilapan ketika saya melakukan PhD saya banyak bulan yang lalu untuk meninggalkan ‘aturan’ ini dan membuat keputusan untuk membaca semua artikel bercetak saya dan buku bab dalam keselesaan ruang tamu yang tenang. Menggulung tiga jam kemudian, selepas mengosongkan bilik dan anak-anak saya yang baru dibeli mempunyai hari lapang memusnahkan buasir artikel dan nota-nota dan buku-buku yang disaring dengan teliti. Beberapa hari bekerja di perut mereka! Saya tergoda untuk mengakui ‘bantuan’ mereka dalam Penghargaan saya, dengan perkataan “tidak ada anak-anak yang terancam dalam penulisan PhD saya”.

Mencari masa yang tetap untuk bekerja pada PhD seseorang memerlukan pemikiran, perancangan dan realisme yang teliti. Semua orang bekerja sangat berbeza dalam pelbagai keadaan dan ini adalah satu perkara individu tetapi masa entah bagaimana harus dikenal pasti – sama ada slot biasa atau potongan kerja yang sama dengan teknik Pomodoro yang diperkenalkan sebagai sebahagian daripada bengkel Penyelidikan dan Pembangunan “Shut Up and Write” ini tahun, difasilitasi oleh Dr Olumide Adisa. Saya lebih suka sentiasa menyimpan projek-projek penulisan saya ‘pada mendidih’ kerana takut jika saya membiarkannya untuk apa-apa tempoh masa saya tidak akan pernah kembali kepadanya. Terdapat kos peluang dan saya fikir ini adalah benar kepada semua orang-sesuatu yang perlu diberikan untuk mencari masa tambahan. Dalam kes saya, saya tidak menonton televisyen selama lima tahun dan memilih untuk bekerja pada waktu petang selepas bekerja dan ketika anak-anak berada di tempat tidur dengan G dan T yang besar (itu pendek untuk Gin dan Tonic) oleh komputer saya untuk menampung saya dan anak-anak anjing kini dilarang keras daripada kajian ini !. Kerana obsesi saya dengan kehilangan cengkaman di atasnya, tesis saya tunas telah berjalan dengan sangat baik dan datang ke mana-mana bercuti – perjalanan kapal terbang terbukti menjadi masa membaca yang baik.

Untuk terus fokus, sangat berguna untuk mempunyai soalan penyelidikan anda pada paparan yang terkenal di mana anda bekerja. Ia sangat mudah untuk terganggu oleh artikel-artikel lain yang anda jumpai tetapi tidak benar-benar berkaitan dengan penyelidikan anda. Sekali lagi, mudah untuk tergelincir ke dalam tabiat buruk menulis swathes yang sekali lagi tidak memberi tumpuan kepada soalan penyelidikan. Dengan mengatakan bahawa, dalam beberapa kes yang luar biasa, soalan penyelidikan boleh berubah apabila PhD berlangsung (terutamanya pada tahun pertama) kerana pelbagai sebab, penyelia anda harus dapat membimbing anda melalui proses membentuk semula soalan penyelidikan anda.

Hubungan anda dengan Penyelia anda adalah asas dalam perjalanan PhD anda dan sekali lagi apa yang pelajar inginkan dari hubungan ini sangat berbeza. Saya percaya penting untuk menetapkan jangkaan anda pada permulaan perhubungan yang lama ini dan tentukan bagaimana anda ingin bekerja dengan penyelia anda, contohnya kekerapan mesyuarat. Anda perlu menyetujui beberapa pengaturan kerja sama ada anda melihat kedua-dua penyelia bersama atau secara individu atau gabungan kedua-duanya. Dalam pengalaman saya, kejujuran dan ketelusan adalah kunci dalam membina kepercayaan untuk dapat berbicara dengan penyelia anda tentang keperluan anda.

Sentiasa ingat ini adalah PhD anda!

Penyelia mahu anda menikmati penyelidikan anda tetapi juga lulus pada akhir. Kadang-kadang sukar untuk pelajar mendengar maklum balas kritis walaupun ini hanya akan menjadi kepentingan terbaik mereka. Ia boleh mengambil sedikit perubahan untuk masuk ke dalam minda PhD, yang sangat berbeza dari kajian peringkat Sarjana, dan kali ini kadang-kadang boleh menjadi rumit untuk pelajar dan di mana kekecewaan dapat ditetapkan dalam-tetapi menanggung dengannya!

Saya masih ingat duduk di sebuah kafe di Tottenham Court Road (saya belajar di London) dalam keputusasaan dan merenung menyerahkan PhD saya selepas sesi yang sangat sukar di mana saya menyedari bahawa soal selidik yang telah saya hantar sudah mempunyai kesilapan reka bentuk.

Oleh itu, ia kembali kepada papan lukisan dan perlu mencari peserta baru dari kolam yang sudah berkurangan! Di sinilah ‘Kenapa saya melakukan ini’? ‘Mesti mempunyai jawapan yang kukuh, dari awal lagi!

Ambil kesempatan untuk membentangkan PhD anda kepada penonton akademik semasa anda pergi – ini memberikan maklum balas yang tidak ternilai dan rakan-rakan anda selalunya akan menawarkan perspektif baru dan soalan-soalan yang mencabar. Ia juga membawa anda ke dalam benteng mempertahankan penyelidikan anda dan membina keyakinan, kerana anda menjadi ‘pakar’ dalam subjek anda. Mengambil banyak peluang untuk menghadiri sesi latihan yang berkaitan dengan PhD anda, ini ditawarkan secara bermutu di Universiti Suffolk dan boleh menjadi transformatif.

Akhirnya, apabila anda datang untuk menyerahkan PhD anda, anda mungkin mahu membuangnya ke atas api unggun api – tetapi beri sedikit masa untuk refleksi berikutan pencapaian yang luar biasa ini. Saya yakin anda akan terlepas apabila ia selesai dan anda kini Doktor akademik – apa yang akan anda lakukan pada masa itu?

Semoga berjaya!

 

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL