no comments

[PhD Mosaic] Kuasa Abstrak

Sebagai penyelidik, dalam menulis kertas, anda perlu membuat abstrak anda yang sangat tajam dan menarik. Biasanya, abstrak mengandungi kira-kira 300 perkataan. Walau bagaimanapun, jika ia merupakan abstrak yang panjang, penganjur penerbit atau persidangan biasanya akan meminta anda menyediakan abstrak yang panjang dengan 500-600 perkataan. Berikut adalah perkara-perkara yang anda harus ingat dalam menulis abstrak anda:

– Pernyataan masalah: menerangkan latar belakang kajian anda dengan menekankan mengapa kajian ini penting untuk diteliti. Kurangnya kesusasteraan dan konteks kajian ini akan selesai.

Metodologi / bahan penyelidikan / pendekatan penyelidikan: menerangkan prosedur langkah demi langkah yang anda lakukan dalam mendapatkan data dan semasa analisis.

– Temuan / hasil penyelidikan: laporkan hasil yang anda perolehi, dan cara anda membuat penemuan anda mesti mengikut soalan dan objektif penyelidikan anda. Bincangkan penemuan penting atau mengejutkan anda dalam perenggan baru untuk menekankan dan tunjukkan kepada pembaca agar tidak disekat dalam teks.

– Kesimpulan dan cadangan – tentukan kertas anda dengan sumbangan utama anda. Sumbangan adalah mengenai apa yang anda berikan kepada teori semasa. Anda telah membuat tinjauan literatur anda, apa yang anda dapat dari kajian terdahulu, dan setelah anda selesai, apakah kajian anda kembali kepada teori semasa di bidang pengajian anda? Juga, bincangkan implikasi penemuan anda kepada para pengamal dan mungkin pembuat dasar. Di samping itu, anda juga boleh mengesyorkan untuk agenda penyelidikan masa depan.

Sumber: Dr Nor Aida Abdul Rahman

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL