no comments

Petua untuk Menulis Cadangan Penyelidikan Anda

  1. [Tips untuk Menulis Cadangan Penyelidikan Anda]

FB_IMG_1460806017455

1. Ketahui diri anda: Ketahui bidang kepakaran anda, apakah kekuatan anda dan apa kelemahan anda. Mainkan kekuatan anda, bukan kepada kelemahan anda. Jika anda ingin masuk ke dalam bidang penyelidikan baru, pelajari sesuatu tentang kawasan tersebut sebelum menulis cadangan. Penyelidikan kerja terdahulu. Jadilah seorang ulama.
.
2. Tahu program yang anda cari sokongan: Anda bertanggungjawab untuk mencari program yang sesuai untuk menyokong penyelidikan anda.
.
3. Baca pengumuman program: Program dan aktiviti khas mempunyai matlamat tertentu dan keperluan khusus. Sekiranya anda tidak memenuhi matlamat dan keperluan tersebut, anda telah berjaya membuang peluang anda untuk berjaya. Baca pengumuman untuk apa yang dikatakannya, bukan untuk apa yang anda mahu katakan. Sekiranya penyelidikan anda tidak sesuai dengan mudah di dalam skop bidang topik yang digariskan, peluang kejayaan anda adalah nol.
.
4. Merumuskan objektif penyelidikan yang sesuai: Cadangan penyelidikan adalah cadangan untuk menjalankan penyelidikan, bukan untuk melakukan pembangunan atau reka bentuk atau beberapa aktiviti lain. Penyelidikan adalah proses metodikal untuk membina pengetahuan sebelumnya untuk memperoleh atau menemui pengetahuan baru, iaitu sesuatu yang tidak diketahui sebelum penyelidikan dijalankan.
.
5. Mengembangkan pelan penyelidikan yang berdaya maju: Pelan penyelidikan yang berdaya maju adalah pelan untuk mencapai matlamat penyelidikan anda yang mempunyai kemungkinan keberhasilan yang tidak sifar. Tumpuan pelan mestilah untuk mencapai matlamat penyelidikan.
.
6. Nyatakan objektif penyelidikan anda dengan jelas dalam cadangan anda: Cadangan penyelidikan yang baik termasuk pernyataan objektif penyelidikan yang jelas. Awalnya dalam proposal itu lebih baik daripada kemudian dalam proposal. Kalimat pertama cadangan itu adalah tempat yang baik. Kalimat pertama yang baik mungkin, “Objektif penyelidikan cadangan ini adalah …” Jangan gunakan perkataan “membangunkan” dalam pernyataan objektif penyelidikan anda.
.
7. Bingkai projek anda di sekitar kerja orang lain: Ingatlah bahawa penyelidikan membina asas pengetahuan yang ada, iaitu pekerjaan orang lain. Pastikan anda membentangkan projek anda dengan sewajarnya, mengakui had pengetahuan semasa dan menjelaskan sumbangan anda kepada pelanjutan had ini. Pastikan anda merujuk kepada kerja-kerja lain yang ada.
.
8. Kiraan tatabahasa dan ejaan: Cadangan tidak digredkan pada tatabahasa. Tetapi jika tatabahasa tidak sempurna, hasilnya adalah kekaburan yang ditinggalkan oleh pengulas untuk menyelesaikannya. Ketidakjelasan menjadikan cadangan sukar dibaca dan sering tidak mungkin difahami, dan sering mengakibatkan penarafan yang rendah. Pastikan tata bahasa anda sempurna.
.
9. Format dan kekurangan adalah penting: Jangan merasakan bahawa cadangan anda dinilai berdasarkan beratnya. Gunakan fon 12 titik, gunakan fon mudah dibaca, dan gunakan margin murah hati. Sayang sekali pengulas. Buat proposal anda pengalaman membaca yang menyenangkan yang meletakkan konsep-konsep penting di depan dan menjadikannya jelas. Gunakan angka dengan tepat untuk membuat dan menjelaskan mata, tetapi bukan sebagai pengisi.
.
10. Ketahui proses semakan: Ketahui bagaimana cadangan anda akan disemak sebelum anda menulisnya. Cadangan yang disemak oleh panel mestilah ditulis kepada penonton yang lebih luas daripada cadangan yang akan dikaji melalui pos. Kajian mel boleh mencari pengulas dengan kepakaran yang sangat khusus dalam disiplin yang sangat sempit.
.
11. Bukti membaca cadangan anda sebelum dihantar: Banyak cadangan dihantar dengan kesilapan, ketinggalan, dan kesilapan yang berlainan. Cadangan telah dikemukakan dengan senarai rujukan yang ditinggalkan dan dengan rujukan tidak dirujuk. Cadangan telah dikemukakan kepada program yang salah. Cadangan telah dihantar dengan salah ejaan dalam tajuk. Cadangan-cadangan ini tidak berjaya. Perkara-perkara bodoh seperti ini membunuh cadangan. Ia mudah untuk menangkap mereka dengan bacaan ringkas, tetapi berhati-hati, bukti. Jangan menghabiskan enam atau lapan minggu menulis cadangan untuk membunuhnya dengan kesilapan bodoh yang mudah dicegah.
.
12. Hantar cadangan anda pada masa: Duh? Kenapa bekerja selama dua bulan dengan cadangan hanya untuk mendiskualifikasi kerana terlambat? Ingatlah, keadilan menetapkan bahawa peraturan penyerahan cadangan mesti dikenakan kepada semua orang. Ia tidak bergantung kepada budi bicara pegawai program untuk memberikan anda ketetapan pada tarikh akhir. Dapatkan cadangan anda dalam dua atau tiga hari sebelum tarikh akhir.

 

SUMBER: Dr. Hafizal Yahaya

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL