no comments

Petua untuk berurusan dengan viva PhD:

1. Cubalah untuk mempelajari beberapa ‘nicety’ sosial supaya anda dapat bertemu dan menyambut pemeriksa dengan sewajarnya. Berhati-hati dengan etika sosial (mis. Adakah anda dijangka berjabat tangan dengan pemeriksa? Bagaimana anda menangani pemeriksa?) Tanyakan penyelia anda untuk nasihat tentang perkara ini.
.
2. Belajar bagaimana memperkenalkan diri anda dengan ringkas, dan amalan mengatakan bagaimana anda menjadi tertarik pada subjek yang anda tulis tentang. Ini sering kali menjadi ‘pemecah ais’ yang pertama dan ia membantu untuk menyediakan sesuatu dalam fikiran anda.
.
3. Luangkan waktu ketika menjawab soalan. Ia dibenarkan untuk menghabiskan beberapa saat untuk berfikir tentang soalan sebelum melancarkan ke hadapan dengan jawapan.
.
4. Minta penjelasan dan / atau pengulangan jika anda tidak memahami apa yang dikatakan. Lebih baik ini daripada menjawab soalan yang salah.
.
5. Pastikan jawapan anda agak ringkas dan ringkas. Semakin banyak wafel anda, semakin banyak kemungkinan terdapat sesuatu yang anda boleh menyesal.
.
6. Jika pemeriksa mahu bercakap dengan anda tentang sesuatu, biarkan mereka bercakap. Jangan mengganggu mereka dengan tidak perlu.
.
7. Perhatikan kedua-dua pemeriksa, walaupun hanya satu daripada mereka yang bertanya kepada anda.
.
8. Rawat viva sebagai acara profesional dan pekerjaan yang perlu dilakukan. Ia bukan prestasi teater – tugas anda hanya untuk menangani secara profesional dengan sebarang pertanyaan yang anda minta dan berpegang pada apa yang diperlukan. Anda tidak dijangka menjadi berkarisma.
.
9. Jangan bercakap terlalu keras atau terlalu senyap. Cari isipadu yang betul. Dan pastikan anda mengucapkan kata-kata anda dengan jelas.
.
10. Elakkan penggunaan terlalu banyak humor. Ia boleh memberi kesan bahawa anda sedang ‘bodoh’ dan ‘membenci’ acara itu dan tidak mengambilnya dengan serius. Ini tidak akan dihargai.
.
11. Elakkan daripada melampaui emosi. Contohnya, cuba jangan marah atau menangis. Begitu juga, elakkan daripada menjadi agresif atau kritis pemeriksa. Jika pemeriksa berlaku untuk mempersoalkan pendekatan anda, atau bertanya mengapa anda tidak menjalankan penyelidikan anda dengan cara lain sebaliknya, ini tidak semestinya kritikan atau tanda buruk. Lihatlah ia sebagai tugasnya. Viva berada di sana untuk membolehkan anda mempertahankan langkah-langkah yang telah anda ambil dalam penyelidikan anda dan pemeriksa akan mengambil kira perkara ini.
.
12. Jangan menjadi penentangan yang tidak perlu. Cuba untuk tidak menunjukkan kelemahan dalam tesis anda dan elakkan daripada tidak kritikal terhadap kerja anda sendiri (cth. ‘Saya tidak terlalu senang dengan Bab 2’). Ia terpulang kepada pemeriksa untuk melihat apa-apa kelemahan yang mungkin ada. Jika dia tidak melihat apa-apa, itu berita baik untuk anda.
.
13. Perhatikan perkara-perkara dalam tesis anda yang anda suka terutamanya jika mereka tidak disebut oleh pemeriksa.
.
14. Pegang kepala anda tinggi. Anda telah bekerja keras untuk hari ini, dan anda mempunyai hak untuk bangga dengan pencapaian anda.
.
15. Jadilah falsafah. Kebanyakan pelajar mendapat pembetulan kecil dalam tesis mereka, dan ada yang mungkin perlu menulis semula. Tetapi jika anda tidak melakukan viva, anda tidak akan tahu apa yang salah (jika ada). Jadi sekurang-kurangnya ia adalah masa yang baik untuk maklum balas.
.
16. Ingat bahawa apa sahaja yang berlaku, anda akan mendapat maklum balas berharga mengenai kerja anda. Dalam kerjaya penerbitan masa depan anda, anda sering akan menghadapi kritikan yang bermusuhan dan juga kekasaran dari pengulas. Ph.D. Pemeriksa akan, tentu saja, bersikap sopan dan sopan kepada anda. Bagi mereka, dan untuk anda, viva hanyalah satu cara untuk memecahkan anda dengan lembut ke dalam dunia akademik – persekitaran yang sering kompetitif dan tidak dapat dikawal. Dan mereka tidak akan melakukan apa-apa nikmat dengan memberi anda terlalu mudah masa – Ph.D. mesti ‘diperoleh’!
.
17. Akhirnya, walaupun sukar, kelihatan seperti anda sedang menikmati viva! Semakin anda cuba untuk menikmatinya, semakin baik anda akan melakukan. Sikap adalah segalanya.

.

Sumber : Warwick

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL