no comments

Petua Terbaik untuk melakukan Kajian Literatur anda

Banyak pelajar sarjana muda dan jururawat berkelayakan yang telah kembali ke kajian memulakan kajian literatur sebagai komponen disertasi akhir darjah mereka. Jika ini terpakai kepada anda, maka terdapat pelbagai perkara yang boleh anda lakukan dan orang yang anda boleh melihat untuk menjadikan proses ini lebih mudah, lebih bermanfaat dan bahkan menyeronokkan!

Petua berikut akan membimbing anda melalui proses semakan kesusasteraan:

Pilih topik yang menarik minat anda. Ini mungkin terdengar jelas tetapi ia membuat semua perbezaan dalam menjaga minat dan motivasi anda. Dari topik ini, kenalpasti soalan khusus yang boleh anda jawab dari kesusasteraan. Kuncinya adalah untuk mencari soalan yang tidak terlalu luas.

Bincangkan topik ini dengan semua orang yang akan mendengar anda! Dengan cara ini anda akan memikirkan dan memperbaiki soalan anda sehingga anda merasakan anda mempunyai soalan yang berguna yang boleh anda jawab.

Bekerja apa kesusasteraan yang anda perlukan untuk menjawab soalan anda . Tidak semua perkara yang berkaitan dengan soalan anda akan relevan dan beberapa maklumat akan lebih relevan daripada yang lain … menjadi selektif.

Kebanyakan soalan perlu dijawab dengan menggunakan penyelidikan utama . Secara umum, jika soalan anda melibatkan mengukur atau menilai penjagaan atau campur tangan maka anda mungkin perlu menggunakan penyelidikan kuantitatif. Sekiranya soalan anda lebih jelas, maka penyelidikan kualitatif mungkin paling relevan. Walau bagaimanapun, ini tidak mutlak. Ingat bahawa mengenal pasti kesusasteraan yang anda perlukan adalah salah satu aspek yang paling penting dalam melakukan tinjauan literatur anda dan berguna untuk membincangkan secara terperinci pendekatan anda dengan penyelia anda. Fikirkan dengan teliti tentang jenis kesusasteraan yang mungkin paling berguna kepada anda. Sebaik sahaja anda tahu apa yang anda cari, anda boleh mula berfikir tentang cara mencarinya!

Pergi dan lihat pustakawan pelajaran anda . Kebanyakan perpustakaan akademik menawarkan sesi penurunan untuk pelajar disertasi. Ini akan membolehkan anda untuk mencari cara untuk mencari kesusasteraan pada topik anda.

Kenal pasti kata kunci dan istilah carian . Fikirkanlah tentang perkara ini dan jangan lupa menggunakan kata-kata yang kurang biasa atau sudah ketinggalan zaman. Ini kerana artikel yang berkaitan mungkin telah diindeks menggunakan kata-kata ini dan anda akan kehilangan mereka jika anda tidak memasukkannya dalam senarai kata kunci anda.

Sekarang pertimbangkan pangkalan data mana yang akan anda cari . Pergi ke laman web akademik akademik anda dan baca deskripsi setiap pangkalan data dan apa yang masing-masing memegang dan pilih pangkalan data yang kelihatan paling relevan dengan topik anda.

Anda kini bersedia untuk mencari . Ingat untuk membiasakan diri dengan fungsi asas pangkalan data yang anda gunakan, mengingati bahawa setiap pangkalan data sedikit berbeza dari yang lain. Manfaatkan operator Boolean (AND / OR / NOT) yang membolehkan anda menyempitkan atau memperluaskan carian. Selalunya idea yang baik untuk menambah carian elektronik dengan strategi mencari tambahan, contohnya mencari tangan jurnal relevan atau senarai rujukan. Ini kerana beberapa artikel penting mungkin dilepaskan melalui carian elektronik kerana cara kertas diindeks.

Lihat abstrak artikel yang anda jumpai . Ia biasanya mungkin untuk mengenal pasti dari abstrak sama ada kertas itu berguna untuk semakan anda.

Mula memegang artikel yang kelihatan relevan . Kadang-kadang anda memerlukan pinjaman antara perpustakaan untuk melakukan ini. Pada peringkat ini anda perlu menjadi kejam. Jika artikel itu tidak berkaitan dengan ulasan anda, maka jangan masukkannya. Walau bagaimanapun, apa-apa yang mungkin relevan harus dipertimbangkan.

Kumpulkan semua artikel yang menangani pertanyaan penyelidikan anda . Pada peringkat sarjana, jika anda mempunyai sekitar 10 artikel, maka ini adalah ideal. Lebih penting lagi bermakna anda tidak dapat merujuk kepada artikel dengan butiran yang mencukupi dan terlalu sedikit tidak akan memberi anda data yang cukup untuk menulis ulasan anda.

Jadilah pragmatik! Jika perlu, elakkan soalan semakan anda agar sesuai dengan artikel yang anda ada. Sekiranya anda mempunyai terlalu banyak artikel, cubalah mengehadkan fokus soalan anda entah bagaimana. Bolehkah anda menyekat fokus ke UK sahaja? atau khusus keperawatan?

Langkah seterusnya adalah untuk mempertimbangkan kualiti artikel yang anda ada . Anda mungkin mempunyai kertas yang relevan secara langsung dengan soalan penyelidikan anda tetapi jika kualiti kertas itu kurang, ia mungkin tidak membantu anda sebanyak yang anda fikirkan. Ia biasanya merupakan idea yang baik untuk menggunakan alat penilaian kritikal yang khusus untuk reka bentuk penyelidikan kertas yang diberikan. Ini mungkin bermakna anda perlu menggunakan beberapa alat penilai kritikal yang berbeza jika soalan kajian literatur anda memerlukan anda untuk mengakses pelbagai literatur. Bincangkan ini dengan penyelia anda. Menggunakan alat penilaian kritis, pertimbangkan kekuatan dan batasan literatur yang telah anda kenali dan pertimbangkan berapa banyak kesan setiap kertas dalam menangani pertanyaan penyelidikan anda.

Bawa semua kertas bersama dan jawapan untuk soalan penyelidikan anda . Selalunya berguna untuk membuat carta tema penting yang timbul dalam karya tulis, penulis kertas, apabila mereka ditulis dan kekuatan dan kelemahan mereka. Anda kemudian dapat melihat sekilas yang kertas lain mengenal pasti tema yang sama (atau berbeza).

Semasa anda melakukan ini, anda akan mula melihat corak muncul dalam kesusasteraan dan akan dapat memberikan jawapan kepada soalan anda. Ingat bahawa jawapan anda mungkin tidak lengkap. Ia agak dibenarkan untuk mengatakan ‘terdapat beberapa bukti bahawa …’ daripada memberikan jawapan yang pasti. Apa yang tidak dibenarkan adalah untuk membuat anda mempunyai jawapan yang jelas apabila sebenarnya literatur tidak menyokong ini. Dalam kes ini, kejujuran sebenarnya adalah dasar terbaik.

Di atas semua ingat untuk menjawab soalan!

Akhirnya, ingatlah untuk menilai ulasan literatur anda pada CV anda dan bersiaplah untuk berbincang pada wawancara. Ia adalah titik jualan yang kuat apabila anda memohon pekerjaan pertama atau pekerjaan baru.

 

Sumber: NursingTimes

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL