no comments

Pertimbangan Dalam Reka Bentuk Soal Selidik

Kebanyakan masalah dengan analisis soal selidik dapat dikesan kembali ke fasa reka bentuk projek. Matlamat yang ditakrifkan adalah cara terbaik untuk memastikan reka bentuk soal selidik yang baik. Apabila matlamat sesuatu kajian boleh dinyatakan dalam beberapa ayat yang jelas dan ringkas, reka bentuk soal selidik menjadi jauh lebih mudah. Soal selidik itu dibangunkan untuk menangani matlamat kajian secara langsung.

Salah satu cara terbaik untuk menjelaskan matlamat pengajian anda adalah untuk memutuskan bagaimana anda berhasrat menggunakan maklumat tersebut. Lakukan ini sebelum anda mula merancang kajian. Ini terdengar jelas, tetapi banyak penyelidik mengabaikan tugas ini. Mengapakah penyelidikan jika keputusan tidak akan digunakan?

Pastikan anda membuat matlamat kajian untuk menulis. Apabila anda tidak pasti soalan, rujuk kepada matlamat kajian dan penyelesaian akan menjadi jelas. Tanya sahaja soalan yang secara langsung menyentuh matlamat kajian. Elakkan godaan untuk bertanya soalan kerana ia akan menjadi “menarik untuk mengetahui”.

Sebagai peraturan umum, dengan hanya beberapa pengecualian, soal selidik yang panjang mendapat sambutan kurang daripada soal selidik pendek. Pastikan soal selidik anda pendek. Malah, yang lebih pendek lebih baik. Kadar tindak balas adalah penunjuk yang paling penting mengenai berapa banyak keyakinan yang anda boleh letakkan dalam hasilnya. Kadar tindak balas yang rendah boleh menjejaskan kajian. Oleh itu, anda mesti melakukan segala yang mungkin untuk memaksimumkan kadar tindak balas. Salah satu kaedah yang paling berkesan memaksimumkan tindak balas adalah untuk memendekkan soal selidik.

Sekiranya tinjauan anda lebih dari beberapa halaman, cubalah untuk menghapuskan soalan. Ramai orang mengalami kesulitan mengetahui soalan-soalan yang boleh dihapuskan. Untuk pusingan penghapusan, baca setiap soalan dan tanyakan, “Bagaimana saya akan menggunakan maklumat ini?” Sekiranya maklumat tersebut akan digunakan dalam proses membuat keputusan, teruskan persoalan … penting. Jika tidak, buanglah itu.

Salah satu cara penting untuk memastikan tinjauan yang berjaya adalah dengan memasukkan pakar-pakar lain dan pembuat keputusan yang berkaitan dalam proses reka bentuk kuesioner. Cadangan mereka akan meningkatkan soal selidik dan seterusnya mereka akan lebih yakin dengan hasilnya.

Merangka pelan untuk melakukan analisis statistik semasa peringkat reka bentuk projek. Ketahui bagaimana setiap soalan akan dianalisis dan bersedia untuk mengendalikan data yang hilang. Jika anda tidak dapat menentukan bagaimana anda berhasrat menganalisis soalan atau menggunakan maklumat tersebut, jangan gunakannya dalam tinjauan.

Buat sampul surat unik. Kita semua tahu betapa pentingnya pertunjukan pertama. Perkara yang sama berlaku untuk soal selidik. Tanggapan pertama responden kajian ini biasanya datang dari sampul yang mengandungi kaji selidik. Sampul surat yang terbaik (iaitu, yang membuat anda mahu melihat apa yang ada di dalamnya) berwarna, ditangani tangan dan menggunakan setem pos peringatan. Sampul surat dengan permit mel pukal atau label gusi dilihat sebagai tidak penting. Ini biasanya akan ditunjukkan dalam kadar tindak balas yang lebih rendah.

Berikan surat sampul yang ditulis dengan baik. Tanggapan seterusnya responden datang dari surat sampul surat. Kepentingan surat penutup tidak boleh dipandang rendah. Ia memberikan peluang terbaik anda untuk meyakinkan responden untuk melengkapkan kaji selidik.

Berikan kuesioner anda tajuk yang ringkas dan bermakna kepada responden. Satu soal selidik dengan tajuk umumnya dianggap lebih kredibel daripada satu tanpa.

Sertakan arahan yang jelas dan ringkas mengenai cara menyelesaikan kuesioner. Ini mesti sangat mudah difahami, jadi gunakan ayat pendek dan perbendaharaan kata asas. Pastikan anda mencetak alamat pemulangan pada soal selidik itu sendiri (kerana soal selidik sering dipisahkan dari amplop balas).

Mulakan dengan beberapa perkara yang tidak mengancam dan menarik. Jika item pertama terlalu mengancam atau “membosankan”, ada kemungkinan kecil orang akan menyelesaikan soal selidik itu. Orang biasanya melihat beberapa soalan pertama sebelum membuat keputusan sama ada untuk menyelesaikan kuesioner atau tidak. Buat mereka mahu meneruskan dengan meletakkan soalan yang menarik terlebih dahulu.

Gunakan bahasa yang mudah dan langsung. Soalan mesti difahami dengan jelas oleh responden. Kata-kata soalan haruslah mudah dan tepat. Jangan gunakan perkataan yang tidak biasa atau ayat yang panjang. Buat barang-barang sekejap mungkin. Ini akan mengurangkan salah faham dan membuat soal selidik kelihatan lebih mudah untuk diselesaikan. Salah satu cara untuk menghapuskan salah faham adalah untuk menekankan kata-kata penting dalam setiap item dengan menggunakan huruf tebal, miring atau menggariskan.

Tinggalkan ruang yang cukup untuk responden untuk membuat komen. Satu kritikan soal selidik adalah ketidakupayaan mereka untuk mengekalkan “rasa” tindak balas. Meninggalkan ruang untuk komen akan memberikan maklumat berharga yang tidak ditangkap oleh kategori tindak balas. Meninggalkan ruang putih juga membuat soal selidik kelihatan lebih mudah dan ini meningkatkan tindak balas.

Letakkan item yang paling penting pada separuh pertama soal selidik. Responden sering menghantar borang soal selidik yang lengkap. Dengan meletakkan perkara-perkara yang paling penting berhampiran permulaan, soal selidik yang lengkap akan masih mengandungi maklumat penting.

Pegang kepentingan responden untuk melengkapkan soal selidik kami. Salah satu cara untuk menyimpan soal selidik menarik adalah untuk menyediakan pelbagai jenis item yang digunakan. Mengubah format pertanyaan juga akan menghalang responden daripada jatuh ke dalam “set tindak balas”. Pada masa yang sama, adalah penting untuk menyusun item ke dalam kategori koheren. Semua item perlu mengalir lancar dari satu ke yang seterusnya.

Sekiranya kuesioner adalah lebih daripada beberapa muka surat dan dipegang bersama oleh ruji, masukkan beberapa data mengenal pasti pada setiap halaman (seperti nombor ID responden). Halaman seringkali tidak berasingan.

Menyediakan insentif sebagai motivasi untuk soal selidik yang lengkap. Apakah responden dapat menyelesaikan soal selidik anda? Altruism jarang menjadi motivator yang berkesan. Melampirkan bil dolar untuk soal selidik berfungsi dengan baik. Jika maklumat yang anda kumpulkan adalah menarik minat responden, menawarkan laporan ringkasan percuma juga merupakan motivator yang sangat baik. Walau apa pun yang anda pilih, ia mesti membuat responden ingin menyiapkan soal selidik.

Gunakan kaedah pengeluaran profesional untuk soal selidik – sama ada penerbitan desktop atau penataan dan kunci. Jadilah kreatif. Cuba dakwat berwarna dan kertas. Objektifnya adalah untuk membuat kuesioner anda menonjol dari semua yang lain yang diterima oleh responden.

Jadikannya mudah. Lebih mudah bagi responden untuk menyelesaikan soal selidik dengan lebih baik. Sentiasa sertakan sampul surat yang dibayar secara pos. Sampul surat dengan setem pos boleh mendapat sambutan yang lebih baik daripada sampul balasan perniagaan (walaupun mereka lebih mahal kerana anda juga membayar untuk bukan responden).

Ujian akhir soal selidik adalah untuk mencobanya pada wakil penonton sasaran. Jika terdapat masalah dengan soal selidik, mereka hampir selalu muncul di sini. Sekiranya boleh, hadir semasa seorang responden melengkapkan soal selidik dan beritahu dia bahawa ia adalah baik untuk meminta anda untuk menjelaskan apa-apa perkara. Soalan-soalan yang dia tanya adalah menunjukkan masalah dalam soal selidik (iaitu soalan-soalan mengenai soal selidik mesti tanpa sebarang kekaburan kerana tidak ada peluang untuk memperjelas soalan apabila tinjauan itu dihantar).

Sumber – statpac

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL