no comments

Master & Phd : Tips untuk Jaminan Kejayaan!

Panduan survival wujud kerana orang menghadapi situasi yang mencabar yang dialami oleh orang lain. Mereka ‘orang lain’ telah selamat dan berkongsi pengetahuan kepada mereka yang tidak tahu apa yang harus dilakukan.

 

Dari segi PhD dan pendidikan pasca kedoktotran, kelangsungan hidup anda boleh menjadi titik pemecahan. Oleh itu, adalah penting untuk memahami apa yang anda hadapi dan tahu bagaimana untuk mengatasinya. Terdapat kelebihan untuk mendapatkan ijazah PhD dan beberapa latihan postdoctoral:

 

Pemilikan: Apa-apa penyelidikan yang anda hasilkan akan menjadi milik anda. Anda akan menerima pengiktirafan dan kredit untuk semua kejayaan anda yang berkaitan.

Kebebasan: Sebagai pelajar PhD, anda mempunyai kebebasan memilih arah penyelidikan anda dan bekerja dengan tidak sopan pada hipotesis anda. Anda akan mempunyai seorang penasihat yang akan memberi nasihat dan menyokong anda melalui program anda.

Eksklusif: Tidak semua orang menjadikannya program PhD teratas. Oleh itu, anda akan menyertai kumpulan orang yang berbakat dan berbakat di dalam bidang anda.

Status: Memperolehi PhD dianggap sebagai pencapaian akademik yang mengagumkan.

Pilihan masa depan: Anda boleh memilih untuk tinggal di akademik atau bekerja dalam industri.

 

 

Dengan kelebihan ini, pendidikan PhD atau postdoctoral memberikan faedah yang tidak tersedia untuk semua orang. Walau bagaimanapun, hidup PhD atau pendidikan post doktoral anda adalah perjalanan yang berbeza sepenuhnya.

 

Cara Survival

Nasib baik, mereka yang telah selamat dari PhD atau pendidikan post doktoral mereka berkongsi beberapa petua untuk menavigasi perjalanan yang mencabar. Program PhD adalah tahap pendidikan tertinggi. Bukan rahsia lagi bahawa jalan ke arah mendapatkan PhD anda adalah sukar dan sering mengecewakan. Berikut adalah beberapa tip untuk mendapatkan anda dengan:

 

  • Elakkan daripada terlebih bekerja – Ingatlah bahawa anda bekerja untuk PhD dan bukannya Hadiah Nobel. Ini harus mengingatkan anda tentang matlamat anda; iaitu, untuk menjawab soalan penyelidikan atau hipotesis anda.
  • Ketahui apabila anda perlu melakukan usaha tambahan – Hari-hari ketika anda perlu berusaha adalah hari-hari ketika anda harus bersiap penuh. Walau bagaimanapun, ini mestilah keadaan sementara, dan anda tidak sepatutnya digantung terlalu lama.
  • Ambil rehat yang cukup – Biarkan diri anda memikirkan sesuatu yang lain selain daripada PhD anda. Ambil istirahat santai, menyeronokkan, atau kreatif.
  • Buat kawan yang menjadi sebahagian daripada jabatan anda – Bekerjasama dengan orang lain dan mempunyai hubungan kerja yang baik dengan mereka akan membantu anda dalam perjalanan untuk menghadapi situasi yang sukar.
  • Menghadiri persidangan – Jika anda boleh, perjalanan ke bahagian lain negara atau dunia. Anda akan banyak belajar semasa persidangan ini dan ini akan membantu anda menubuhkan rangkaian profesional yang boleh membantu anda atau bekerjasama dengan anda.
  • Perhati gambaran yang lebih besar – Ingatlah kebaikan yang lebih baik yang sedang anda lakukan. Apabila anda berasa frustrasi, ingatlah mengapa anda bermula di tempat pertama.
  • Beriadah – Anda perlu meluangkan masa untuk badan yang sihat untuk mengatasi tekanan penyelidikan PhD.
  • Libatkan diri dalam hobi – Cari hobi yang melibatkan diri anda sepenuhnya, supaya anda boleh menumpukan perhatian pada sesuatu yang lain selain program PhD anda untuk beberapa waktu.
  • Susun atur kewangan anda – Adalah lebih baik untuk mengelakkan perjuangan kewangan semasa pendidikan PhD anda. Masalah kewangan boleh mengalih perhatian anda dan menghalang anda daripada mencapai matlamat anda.
  • Cari masa untuk rakan dan keluarga – Pastikan anda mencari masa untuk berhubung dengan rakan dan keluarga. Sokongan mereka tidak ternilai semasa perjalanan PhD anda.
  • Cari rutin yang baik untuk anda – Mengekalkan rutin adalah salah satu cara terbaik untuk terus bertahan apabila anda mempunyai masalah mengenai penyelidikan anda. Rutin akan melatih anda untuk bekerja walaupun anda tidak merasakannya.
  • Wujudkan penyelidikan anda sendiri – Anda harus menjadi pemimpin kajian anda, walaupun input dari penasihat anda tidak akan ternilai.
  • Tulis, tulis, dan tulis-tulis setiap kali anda mempunyai peluang untuk. Mempunyai kemahiran menulis pepejal akan membantu anda semasa menulis disertasi anda. Ingat, amalan akan menjadikan anda sempurna.
  • Kekal sihat – Jangan terlalu cepat makan makanan segera. Sebaliknya, tumpu untuk makan sesuatu yang sihat, seperti sayur-sayuran dan buah-buahan. Ini akan membantu anda berfikir dengan jelas dan menjaga minda dan badan anda sihat.
  • Baca topik yang tidak berkaitan dengan penyelidikan anda – Adalah lebih baik untuk mengekalkan pemikiran anda luas dari segi bacaan. Ia akan menyegarkan minda anda, dan membolehkan anda menjadi pelajar PhD yang lebih berkesan.

SUMBER  – enago Academy

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL