no comments

Kesalahan yang pelajar buat ketika melakukan kajian literatur

Sebagai seorang pelajar universiti atau kolej, adalah jelas bagi anda untuk menulis semakan sastera untuk mendapat markah yang baik. Walau bagaimanapun, terdapat banyak pelajar di luar sana, yang teruk  pada penulisan. Oleh itu, mereka gagal mendapat markah yang baik.
Sekiranya ini berlaku dengan anda, maka ini adalah artikel yang sesuai untuk anda. Dalam artikel ini, kita akan membicarakan kesilapan yang dilakukan oleh pelajar ketika menulis tinjauan literatur. Jika anda membuat kesilapan-kesilapan ini semasa menulis semakan sastera, anda boleh dengan mudah membetulkannya.
.
Tidak mempunyai garis pernyataan hujah.
Tidak kira topik yang anda tulis, kertas semakan kesusasteraan anda sepatutnya mempunyai hujah. Walau bagaimanapun, kebanyakan pelajar gagal berbuat demikian. Oleh itu jika anda akan menulis semakan sastera pastikan anda menunjuk topik hujah utama. Tambah beberapa pernyataan tesis kepada esei untuk memberikan lebih banyak konteks.

Kebanyakan pelajar berfikir bahawa menulis semakan kesusasteraan adalah seperti menulis perihalan sumber. Bagaimanapun, tidak ada hujah dalam esei anda. Anda tidak boleh sempurna dalam kerja anda sebaliknya.

Oleh itu sebelum memulakan tugas menulis, anda harus mempelajari topik dengan baik. Kumpulkan semua sumber dan buat beberapa hujah sendiri. Kemudian letakkan semuanya ke dalam sekeping kertas dan anda boleh pergi.
.
Tiada Penyelidikan yang Betul.
Semasa menulis tugasan, anda harus sentiasa memberi tumpuan kepada bahagian penyelidikan. Terutama kerana sebagai seorang penulis, matlamat anda adalah untuk menyampaikan idea yang jelas mengenai topik tersebut. Jadi sebelum menulis apa-apa, pastikan anda melakukan penyelidikan mengenai hujah-hujah yang anda bercadang untuk dibicarakan.

Jangan tergesa-gesa untuk menyelesaikan tugas secepat mungkin. Sebaliknya, cuba untuk mengumpul sumber maklumat asli. Juga tulis sebanyak maklumat yang anda boleh.
.
Gunakan Data Yang Relevan.
Kesilapan yang paling biasa yang dibuat oleh pelajar, adakah mereka tidak menggunakan data yang relevan. Seperti jika anda ingin mencetak markah yang baik maka letakkan beberapa data yang relevan. Ini akan membantu esei anda untuk mendapatkan lebih banyak pengiktirafan dan dianggap sebagai sumber maklumat yang sahih.
.
Pemeriksaan Plagiat.
Anda menulis tinjauan literatur dan ketika berurusan dengan banyak sumber penyelidikan. Ia boleh menjadi kes yang anda akhirnya menyalin beberapa baris dari sini dan ke sana. Sangat dianjurkan untuk tidak melakukannya. Sebaliknya, cuba menulis sendiri dan periksa jika kertas anda telah dipadankan dengan beberapa laporan lain atau tidak. Ingat untuk mengekalkan keaslian anda.
.
Beri Kredit.
Menulis laporan bebas plagiarisme secara percuma biasanya tidak mudah. Dalam beberapa kes, anda perlu menyebut beberapa baris dari beberapa jurnal popular. Jadi dalam kes seperti itu, jangan lupa untuk memberi kredit kepada mereka. Sebagai contoh, jika anda akan menggunakan garis dari jurnal XYZ. Kemudian anda boleh seperti “Mengikut jurnal XYZ” dan kemudian meletakkan garisan.
.
Kekurangan Struktur.
Kebanyakan pelajar tidak mendapat markah yang baik walaupun selepas meneliti dengan betul. Dan satu-satunya sebab di sebalik ini adalah struktur. Struktur yang buruk akan secara automatik menurunkan kualiti kertas penyelidikan anda. Jika ini berlaku dengan anda, pertimbangkan untuk membuat kertas garis sebelum menulis artikel. Sebagai contoh, tulis bahagian, sub bahagian. Dengan cara ini, esei anda akan tetap teratur, ditambah dengan mudah bagi pembaca membaca tugas secara sistematik.
.
Jawab soalan yang tidak dijawab.
Setiap kali kita mula menulis semakan kesusasteraan, kita mulakan dengan soalan. Kemudian kami menambah pengenalan hebat dan meletakkan semua data yang relevan. Tetapi bagaimana dengan menjawab soalan yang ditanya pada permulaan?

Ingat untuk tidak meninggalkan soalan itu tidak dijawab. Pastikan untuk menjawab soalan itu di kemudian bahagian kesimpulan. Juga, masukkan semua data yang membuat jawapannya sesuai dengan soalan. Dengan cara ini anda akan dapat menulis esei yang sempurna.

Jadi itu adalah beberapa kesilapan pelajar yang paling biasa lakukan semasa menulis kajian literatur. Selain daripada perkara-perkara ini, anda juga harus menyemak laporan untuk kesilapan tatabahasa dan pergi untuk beberapa pusingan proofreading. Dengan cara ini, anda akan dapat mengelakkan kesilapan kecil yang telah anda buat semasa menulis ulasan.

.

Sumber: expert assignment help.

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL