no comments

Kesalahan biasa yang perlu dielakkan.

1- Gagal ringkas. Cadangan penyelidikan mesti difokuskan dan tidak menjadi “seluruh peta” atau menyimpang pada tangen yang tidak berkaitan tanpa rasa tujuan yang jelas.
2- Gagal memetik karya mercu tanda dalam tinjauan literatur anda. Cadangan harus didasarkan pada penyelidikan asas yang menjadi landasan untuk memahami perkembangan dan ruang lingkup masalah ini.
3- Gagal membataskan batasan kontekstual penyelidikan anda [mis., Masa, tempat, orang, dll]. Seperti mana-mana kertas penyelidikan, kajian yang anda cadangkan mesti memberitahu pembaca bagaimana dan bagaimana cara kajian ini akan mengkaji masalahnya.
4- Gagal mengembangkan hujah yang koheren dan meyakinkan untuk penyelidikan yang dicadangkan. Ini sangat kritikal. Di banyak tempat kerja, cadangan penyelidikan bertujuan untuk mempertikaikan mengapa kajian harus dibiayai.
5- Penulisan ceroboh atau tidak tepat, atau tatabahasa yang buruk. Walaupun cadangan penyelidikan tidak mewakili kajian penyelidikan yang lengkap, masih ada harapan bahawa ia ditulis dengan baik dan mengikuti gaya dan peraturan penulisan akademik yang baik.
6- Terlalu banyak perincian mengenai masalah kecil, tetapi tidak cukup terperinci mengenai masalah utama. Cadangan anda seharusnya hanya tertumpu pada beberapa persoalan kajian utama untuk menyokong hujah bahawa penyelidikan itu perlu dijalankan. Isu-isu kecil, walaupun sah, dapat disebut tetapi tidak seharusnya menguasai keseluruhan naratif

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL