no comments

KENAPA VIVA ?

       Tujuan viva adalah untuk menawarkan  peluang penyediaan tesis secara ringkas dan di senarai yang berbeza beserta tujuan utama tesis. Seterusnya untuk membincangkan hasil penyelidikan peserta dengan pakar. Peserta juga akan diterangkan pada tahap yang lebih asas bahawa penyelidikan itu benar-benar dikaji dan peserta sendiri yang menulis bahan itu, dan peserta mempunyai kelayakan asas untuk menyertai komuniti. Ia mungkin kelihatan seperti peperiksaan lain, tetapi ia berbeza daripada kerana kali ini peserta mungkin tahu lebih banyak mengenai topik sendiri daripada pemeriksa anda. Kejayaan viva sebahagian besarnya bergantung kepada keupayaan peserta untuk menunjukkan bahawa penyelidikan tersebut adalah hasil karya yang asli dan penting kepada pembangunan serta displin diri sendiri.

Tujuan proses viva adalah untuk memenuhi:

  • tesis yang serahkan adalah karya asal sendiri
  • mempunyai kandungan yang baik dalam subjek dan jurusan yang diambil
  • membangunkan dan menggunakan metodologi kritikal yang sesuai
  • tesis mewakili sumbangan yang sah ke kawasannya dan akibatnya patut mendapat PhD.

 

Viva tidak hanya mewakili muktamad penyelidikan PhD anda, ia juga merupakan titik perubahan dalam kerjaya akademik yang diambil, kerana ia penyelidikan yang peserta sendiri mahir dalam subjek tersebut. Kemungkinan peserta merasa risau dan gemuruh tentang viva sendiri, tetapi tidak perlu dirisaukan kerana ia dapat diatasi jika mempunyai keyakinan yang bagus. Sebaliknya, terdapat sekurang-kurangnya empat sebab mengapa peserta tidak perlu risa tentang tesis sendiri kerana:

  • Topik yang tepat yang diselidiki dalam tesis anda.
  • Majoriti soalan yang akan diberi adalah tentang kefahaman tesis itu sendiri , jadi peserta tidak perlu khuatir jika sudah mendalami dan mengkaji lebih mendalam tesis yang dibuat. Sekali lagi, bahawa peserta harus yakin penyelidikan yang dibuat secara terperinci, kerana pemeriksa tentu lebih cenderung untuk membahaskan hasil penyelidikan peserta itu sendiri kerana peserta lebih mengetahui daripada pemeriksa itu sendiri.
  • Viva adalah penting, apatah lagi peluang yang jarang berlaku bagi peserta untuk mendapatkan maklum balas yang serius dari pakar dalam bidang anda, dan anda harus memanfaatkannya.

Peserta tidak sepatutnya khuatir dalam erti kata lain, pemeriksa tidak mengetahui segala-galanya mengenai bidang pengajian anda, tetapi peserta perlu terangkan dengan terperinci tentang penyelidikan yang dibuat. Begitu juga dengan peserta tidak akan dapat menjawab semua soalan dengan sempurna, kerana kemungkinan peserta terlupa atau sukar mengingati beberapa topic atau subjek yang sudah lama ditinggalkan. Peserta hanya perlu memulakan dan merancang kerjaya akademik sendiri dengan teliti dan membaiki beberapa kelemahan atau kesilapan dalam penyelidikan yang dibuat jika ada.

Di samping itu, melihat ketidakpastian atau mengelak daripada ragu-ragu tentang hasil kajian yang dibuat dan kaedah yang diperolehi, peserta hendaklah bersedia dan mampu mempertahankannya dengan memberi pernyataan dan bukti yang kukuh tentang penyelidikan yang dibuat kerana akan ditanya. Dan pada masa yang sama jawapan dan maklum balas yang diberi oleh peserta akan dinilai sama ada menyokong pilihan idea yang dibentangkan peserta dengan hujah yang meyakinkan atau sebaliknya. Kesimpulannya , viva sememangnya penting tetapi bukan satu tugas yang tidak dapat diatasi, dengan syarat peserta mempersiapkannya. Sekiranya peserta tidak diberi penjelasan dan pembentangan mengenai penyediaan viva oleh institusi sendiri, peserta boleh mencari di laman sesawang tentang institusi pascasiswazah yang menawarkan pembelajaran tentang Viva untuk penyelidikan PhD anda.

 

SUMBER : https://port.sas.ac.uk/mod/book/tool/print/index.php?id=1554

https://www.vitae.ac.uk/doing-research/doing-a-doctorate/completing-your-doctorate/your-viva

 

 

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL