no comments

Kelebihan Mendeley Dalam Penulisan Tesis

 

Apakah anda tahu bahawa cara terbaik untuk menulis artikel yang berjaya sebenarnya sudah bermula sebelum anda menulis lagi.

Mendeley – adalah perisian ‘Reference Manager’ yang boleh dimanfaatkan untuk pengetahui jurnal yang sesuai dalam bidang anda melalui fungsi ‘Literature Search’. Mendeley adalah satu perisian yang memudahkan anda membuat rujukan serentak dengan penulisan artikel, malah boleh membantu anda mencari apa – apa perkataan yang tercatat dalam artikel yang anda baca. Mendeley juga mempunyai pelbagai fungsi yang membantu anda mempercepatkan penulisan artikel.

Berikut adalah kelebihan dan manfaat dari Mendeley.Harapnya dengan sedikit perkongsian ini dapat membantu anda dalam menyiapkan tesis anda.

Membuat sitasi dan senarai pustaka untuk keperluan penulisan

Pada mulanya, penggunaan aplikasi Mendeley adalah untuk memudahkan penulis dalam membuat sitasi dan daftar pustaka. Fungsi ini sangat berguna bagi penulis dalam menuliskan sitasi dalam teks dan diam-diam kesusasteraan tersebut dalam daftar pustaka. Seringkali penulis membuat sitasi dalam teks, tetapi kesusasteraan tersebut tidak dicantumkan, namun dalam sitasi tidak ditemui. Dengan adanya aplikasi ini, maka semua nama yang disitasi secara automatik disenaraikan dalam daftar pustaka.

Karya ilmiah yang kita upload di Mendeley secara automatik disusun baik menurut penulis, tajuk, tahun dan penerbit.

Kita boleh mencari tulisan tidak hanya dalam satu jurnal tetapi diseluruh jurnal/ buku/program yang mengandungi perkataan yang kita cari.

Setiap fail yang kita letakkan di dalam program Mendeley ini dapat diketahui butirannya automatik secara lengkap tanpa perlu kita tambah satu persatu.

Detail tersebut berisi antara lain: jenis fail, tajuk, pengarang, tahun, kelantangan, laman, abstrak, URL asal, dsb. Selain itu, perincian dari fail boleh kita edit sesuai dengan keinginan kita.

Berhubung secara online dengan website, jadi bagi kita yang mempunyai akaun Mendeley di internet boleh disegerakan dengan fail yang ada di komputer kita dan sewaktu-waktu dapat diakses di mana-mana dan bila-bila masa asal ada rangkaian internet.

Dengan kemudahan web importer kita boleh menambah fail ke Mendeley tanpa memuat turunnya.

Ini adalah beberapa Tesitimoni peserta yang telah hadir ke bengkel Penulisan Tesis Pantas & Pengurusan artikel Mendeley

– Izyan (UITM) “Bengkel yang sangat santai tetapi penuh dengan informasi-informasi yang sangat berguna dalam dunia PG”

– Norayati Hashim (UKM) “Perancangan dan contoh yang baik dalam memahami chapter 1 & 2 (Literaturer Review) khususnya”

– Asyikin (USM) “Bengkel yang membuka minda + jalan kepada pensyarah muda yang mana ditekan untuk menghasilkan penulisan tetapi tidak diberi jalan ke arah kecemerlangan itu”

Semoga dengan perkongsian ini dapat membantu anda dalam pengajian Master& PHD.

 

Sumber: Dr Othman Talib

Dari: Team MPWS

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL