no comments

ENAM LANGKAH UNTUK MENCIPTA SOAL SELIDIK BERKESAN

  1. Bekerja sebagai Rakan Kongsi. Selaras tema penyelidikan anda dengan objektif perniagaan keseluruhan pelanggan anda sehingga hasilnya akan melengkapi strategi komunikasi. Bersama-sama Anda dapat memulakan konsep, masa dan penemuan yang dikehendaki.
  2. Simpan mudah. Tulis pendek, mudah, soalan khusus menggunakan beberapa perkataan yang mungkin. Untuk menangkap kepercayaan sebenar responden, lebih baik menulis pernyataan yang jelas yang boleh dijawab tanpa terlalu banyak perbincangan. Semakin banyak tindak balas naluri yang anda terima, semakin baik.
  3. Pilih Kaedah Penyampaian Terbaik. Penyiasatan hari ini boleh dihantar melalui komputer, secara peribadi, melalui telefon atau melalui pos. Tinjauan pos boleh murah tetapi maklum balas boleh menjadi perlahan. Bersemuka boleh mahal tetapi akan menghasilkan respons sepenuhnya. Tinjauan web boleh menjadi kos efektif tetapi tidak konsisten dengan kadar tindak balas. Telefon boleh mahal, tetapi sering menghasilkan kadar tindak balas yang tinggi dan akan membolehkan soalan susulan untuk meningkatkan penemuan. Oleh itu, pilihan mesti dibuat.
  4. Tanya Soalan Yang Sama Dua kali tetapi dalam Cara yang Berbeza . Untuk memastikan anda memahami pendapat sebenar seseorang tentang sesuatu topik, pintar untuk bertanya soalan yang sama beberapa kali. Ia akan membantu anda mengelakkan bias responden yang tidak dapat dielakkan membentangkan sendiri dengan setiap tinjauan, dan memberi anda peluang yang lebih baik untuk mencari pendapat sebenar orang itu mengenai topik tertentu.
  5. Jadilah Selektif Dari Mula. Walaupun anda mungkin merasakan seseorang adalah orang yang tepat untuk mengambil kaji selidik, sebaiknya anda bertanya kepada beberapa soalan soal selidik untuk memastikannya. Tetapkan mereka pada mulanya supaya anda tidak membuang masa seseorang. Contohnya ialah tanda aras demografi, seperti gaji, pendidikan dan geografi, dsb.
  6. Pilot Soal Selidik . Dengan menguji tinjauan dengan populasi kecil, anda akan menentukan sama ada ia ditetapkan untuk melakukan apa yang anda perlukan untuk dilakukan. Pelancaran lembut ini membolehkan anda untuk menentukan sama ada beberapa soalan mungkin perlu difrasi, disusun semula atau dikeluarkan.

Tulis soal selidik yang berkesan dan anda akan meningkatkan peluang anda untuk mendedahkan hasil yang bermakna.

 

 SUMBER: Edelman
KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL