no comments

Elakkan 6 Kesalahan Umum Semasa Memberi Pembentangan

Pembentangan adalah sesuatu yang susah walaupun pada mereka yang professional . Pembentangan boleh menjadi sedikit menakutkan, bahkan agak mengejutkan untuk sesetengah orang.  Ianya mudah untuk menjadi membosankan dan monotone, apabila anda hanya membaca slaid anda dan cuba melaluinya. Tetapi mereka adalah bahagian penting untuk menjadi seorang profesional jadi ia adalah perkara yang perlu untuk anda usahakan sebaik mungkin. Berikut adalah enam kesilapan yang perlu anda hindari ketika memberikan pembentangan.

 

1. Kurangnya tujuan yang jelas

Apa yang anda sedang cuba berkomunikasi? Apakah maksud utama anda? Sebilangan besar orang berjuang untuk menyatakan pandangan mereka. Fakta dan nombor anda sendiri tidak membuat pembentangan yang baik. Penyampaian yang baik menggunakan fakta dan nombor untuk menyokong hujah yang dibuat. Mengambil pendirian boleh menjadi agak menakutkan, kerana kemudian orang boleh tidak bersetuju dengan titik anda. Tetapi selagi titik anda disokong dengan data maka anda harus yakin dengan hujah anda.

 

2. Memberi pembentangan dalam monotone

Pembentangan anda tidak perlu menjadi pengalaman yang benar-benar menggembirakan, tetapi anda sekurang-kurangnya harus berusaha untuk menjaga perhatian khalayak anda. Bercakap dalam monotone bukan cara yang baik untuk mencapai itu, terutamanya apabila anda memasangkannya dengan hanya membaca slaid anda, yang akan dibincangkan nanti. Berbicara secara umum tidak mudah, dan ia adalah sesuatu yang banyak orang bergelut dengan. Tetapi ia adalah kemahiran perniagaan yang penting dan bernilai melabur sedikit masa. Cuba merakam diri anda dengan telefon pintar anda untuk melihat bagaimana anda berbunyi. Berlatih di hadapan seorang rakan atau ahli keluarga dan bekerja pada gaya bercakap yang lebih dinamik. Intinya ialah, jika anda kelihatan teruja tentang bahan anda, khalayak anda lebih mungkin mengambil minat.

 

3. Pembentangan bertulis yang tidak tepat

Tujuan pembentangan anda ialah komunikasi yang jelas mengenai data yang tepat dan berguna. Tetapi penulisan subjek dan kemahiran penyuntingan boleh membawa kepada pembentangan tidak tepat yang tidak memberi manfaat kepada sesiapa sahaja.

 

4. Tidak mempertimbangkan kemudahan penonton

Fikirkan tentang penonton anda semasa anda sedang bersiap-siap, dan buat segalanya dalam pembentangan anda mudah bagi orang untuk membaca. Elakkan menggunakan teks menegak pada paksi Y atau teks slant pada paksi X. Melakukan ini menjadikan sukar untuk audiens anda membaca. Nyatakan angka besar dalam berjuta-juta atau ribuan, bukannya menulis nombor keseluruhan. Sediakan senarai anda mengikut abjad supaya mudah dibaca dan difahami.

 

5. Abstrak akronim, singkatan dan jargon yang terlalu banyak

Akronim dan singkatan terdapat kerana mereka membantu menjimatkan masa, tetapi itu hanya berfungsi jika semua orang sudah mengenalinya. Jika mereka tidak, akronim dan singkatan anda hanya akan mengganggu ketika orang cuba memikirkan apa yang mereka mungkin tahan. Anda harus sentiasa menyesuaikan komunikasi anda kepada penonton yang dimaksudkan untuknya. Kecuali anda mahu mereka kehilangan maklumat anda kerana mereka cuba menguraikan jargon anda. Lihat dalam panduan penulisan, seperti StateofWriting dan Writings UK untuk membantu membuat bahasa pembentangan anda mudah difahami.

 

 

6. Membaca slaid anda kerana anda tidak menyediakan dengan betul

Tidakkah anda suka menghadiri pembentangan di mana seseorang sedang berdiri di sana membacanya slaidnya? Elakkan melakukan ini dengan membacakan pembentangan anda sekurang-kurangnya tiga kali sebelum anda mempersembahkan data anda. Jangan hanya pergi ke sana dan berharap anda akan dapat dan memikirkannya semasa anda pergi. “Anda akan kehilangan khalayak anda kerana anda membosankan dan anda tidak bercakap mengenai apa yang sebenarnya bermakna angka. Sudah biasa dengan cara animasi anda akan pergi, dan mempunyai beberapa pandangan yang sedia untuk dikongsi dengan penonton anda, “- jelas Kevin Anderson, seorang pengurus Komunikasi di EliteAssignmentHelp dan penulis Demik Study.

 

Kesimpulannya

 

Pembentangan adalah sesuatu yang banyak perjuangan profesional dan bahkan ketakutan. Sesetengah orang bergelut dengan pembentangan yang betul, yang lain dengan gaya bercakap yang membosankan, sementara yang lain sepatutnya tidak membantu tetapi pembentangan mereka penuh dengan jargon dan akronim yang tidak dapat dipertikaikan. Apa pun yang anda perjuangkan, penting untuk mengenal pasti dan berusaha untuk memperbaikinya. Banyak orang berjuang dengan masalah yang sebenarnya sangat kecil dan mudah untuk dibaiki, sebaik sahaja mereka tahu tentang mereka.

Sumber – Explain Everything

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL