no comments

Cara Menulis Jurnal

Menulis jurnal adalah bentuk yang kreatif untuk merakamkan perasaan anda, dan penulisan ini bebas dari rasa takut terhadap penghakiman atau kritikan. Menulis jurnal juga boleh membantu menangani masalah rumit dalam hidup anda, meneroka dengan teliti dan secara terbuka. Ia juga boleh menjadi satu cara untuk melepaskan tekanan, bukan secara tidak sengaja membuang perasaan tidak wajar kepada orang lain. Lihat Langkah 1 di bawah untuk memulakan jurnal anda sendiri.

Mula menulis jurnal

  1. Cari media untuk menulis jurnal.Orang biasanya menulis jurnal kerana mereka benar-benar bermaksud, jurnal fizikal – buku nota. Anda boleh menggunakan yang murah dengan lingkaran atau pilih yang lebih baik, sebuah notebook dengan penutup keras. Tetapi dalam pilihan sedia ada hari ini dalam bentuk digital. Mana-mana program komputer yang membolehkan anda memasukkan dan menyimpan teks juga berpotensi menjadi jurnal – program Word konvensional juga boleh digunakan, serta program penulisan berasaskan awan percuma seperti Google Docs.

Jika anda mencari pilihan berasaskan komputer untuk jurnal, anda mungkin perlu mempertimbangkan untuk membuat blog – jurnal dalam talian yang boleh dibaca oleh orang lain . Pelbagai laman blog percuma juga tersedia, beberapa di antaranya membolehkan anda mengawal siapa yang boleh dan tidak dapat membaca blog anda.

  1. Mulakan jurnal pertama anda dengan bersiap untuk pembukaan.Sebelum menulis jurnal, berikan tajuk jawatan pertama anda dengan tarikh, masa dan lokasi jika anda mahu. Sebagai contoh, anda bermula dengan “Isnin, 1 Januari, 1:00 pagi, Bed”.Mula seterusnya dengan menulis ucapan jika anda mahu. Banyak penulis jurnal menggunakan “Journaling Entry” yang sama atau ucapan untuk memulakan setiap jawatan. Ia boleh dilakukan atau tidak, meninggal dunia kepada anda.

Jika anda menulis blog, mulakan dengan ucapan pembaca anda.

  1. Mula menulis!Biarkan emosi anda mengalir! Tidak ada cara yang tepat untuk menulis jurnal – perasaan yang anda rasa pada saat itu harus ditulis. Berhubung dengan isu topik, jangan hadkan diri anda – tidak ada topik yang menyeberang garis. Rasa, impian, orang yang anda sayangi, kehidupan keluarga dan topik yang anda ingin cari. Atau, jika anda merasa biasa, anda boleh memberitahu aktiviti hari ini! Luangkan hati anda melalui pen atau papan kekunci. Terangkan perasaan sebenar anda di atas kertas – jangan teragak-agak untuk berbuat demikian.

Perlu diingat, apabila anda mula menulis blog dan kemudian ingin benar-benar menyatakan perasaan anda sepenuhnya, pertimbangkan pembaca anda. Anda mungkin perlu menapis pemikiran yang terlalu kuat atau peribadi anda.

  1. Menjalankan rutin.Jurnal akan lebih baik jika diisi setiap hari. Penulisan membolehkan anda menyimpan rekod dan pemikiran anda yang berterusan dan berterusan. Jadi terus menulis! Sangat mudah kehilangan semangat anda selepas beberapa nota awal yang bersemangat, tetapi menulis jurnal akan sangat berguna jika anda boleh membuatnya menjadi rutin.

Secara umumnya penulis jurnal menambah catatan setiap malam sebelum tidur.Ini adalah rutin yang sihat kerana ia membenarkan penulis untuk berehat dan berehat pada penghujung hari dengan “membebaskan” emosi menetap.

  1. Bacakan semula rekod masa lalu anda untuk refleksi.Mengapa menuliskan minda anda jika anda tidak mahu membacanya? Mengambil beberapa saat pada satu-satu masa untuk melihat hasil penulisan anda akan sangat berguna. Anda mungkin terkejut mengetahui gambaran perasaan anda pada masa lalu! Keupayaan untuk menilai pemikiran dan emosi masa lalu secara objektif kerana mereka dipisahkan mengikut masa dapat memberikan pemahaman tentang cara hidup di masa depan.

* Gunakan tulisan anda pada masa lalu untuk mencerminkan kehidupan semasa anda. Semasa membaca, tanyalah diri anda soalan seperti, “Adakah saya masih orang yang sama yang menulis nota ini?”, “Adakah hidup saya berjalan seperti yang saya inginkan?”, Dan “Apa yang boleh saya lakukan untuk menyelesaikan masalah mungkin mengganggu saya semasa menulis nota ini? ”

  1. Rempah jurnal anda dengan gaya peribadi.Setiap artikel dalam jurnal anda harus unik seperti “diri sendiri”. Kecuali anda hanya menulis jurnal semata-mata untuk merekodkan fakta-fakta empirik setiap hari (batu mengembara, tugas selesai, dll.), Anda boleh cuba bersenang-senang ketika menulis jurnal anda! Tambah coretan dengan tepi, lirik lagu, ulasan filem, atau apa sahaja yang anda mahu – semuanya terpulang kepada anda!
  2. Bawa jurnal anda di mana sahaja. Sekiranya anda tidak mempunyai buku harian, anda tidak boleh menulis! Lawatan adalah salah satu momen terbaik untuk menulis jurnal – masa panjang yang dibelanjakan untuk pesawat, kereta api dan kereta menawarkan banyak peluang untuk menulis dengan panjang lebar, dan pengalaman unik yang sering anda alami ketika melakukan perjalanan benar-benar mohon komen. Tulis banyak ketika melakukan perjalanan dan menjadi pemerhati berterusan – buka mata dan telinga anda untuk sensasi dan pengalaman baru supaya anda dapat menulisnya.

Pengalaman yang anda ada semasa perjalanan boleh menjadi yang paling berpengaruh dalam hidup anda. Menemui keindahan alam, mengenali rakan-rakan di tempat yang jauh, dan hanya meninggalkan rumah boleh membentuk anda, jadi dokumen perkara itu!

  1. Mencantikkan rupa jurnal anda.Anda boleh membuat percubaan apabila menghiasi jurnal anda melainkan anda mahu menjadi jelas dan mudah (pilihan sah jika anda bimbang tentang orang lain yang membacanya). Cara yang betul untuk melakukan ini adalah meninggalkan diri anda sendiri! Sebagai contoh jurnal anda adalah buku nota, anda mungkin mahu menghiasi penutup luarnya dengan gambar atau pelekat.Di bahagian dalam, anda mungkin mahu memasukkan gambar, kliping akhbar, bunga kering direkam, dan banyak lagi!

Jika anda menggunakan jurnal digital, seperti blog, cuba tambahkan foto ke siaran anda, termasuk pautan, dan pilih templat berwarna-warni.

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL