no comments

Sedikit Petua Dalam Bersedia Untuk Peperiksaan Viva Voce ‘Viva’ / Pemeriksaan Lisan anda

Peperiksaan lisan anda biasanya akan berlaku di Bilik Lembaga Fakulti. Anda mungkin mendapati ia berguna untuk melihat bilik jika anda belum berada di dalamnya sebelum anda tahu apa yang diharapkan. Peperiksaan ini dijalankan dengan kedua-dua pemeriksa dan mungkin termasuk seorang ketua bebas jika Jawatankuasa Ijazah telah menganggapnya sesuai. Tiada peraturan untuk tempohnya, tetapi sebagai panduan anggaran, peperiksaan biasanya akan mengambil masa sekurang-kurangnya 90 minit dan mungkin akan membuat kesimpulan dalam masa tiga jam maksimal.

Pemeriksaan lisan hendaklah membenarkan:

  • Pertahanan disertasi anda dan penjelasan mengenai apa-apa perkara yang dibangkitkan oleh pemeriksa
  • pemeriksa untuk menyiasat pengetahuan anda di lapangan
  • pemeriksa memberi jaminan bahawa kerja yang dikemukakan adalah milik anda sendiri dan untuk menjelaskan perkara-perkara mengenai apa-apa kerjasama
  • pemeriksa akan membuat kesimpulan yang pasti mengenai hasil peperiksaan
  • Pemeriksa akan mengemukakan laporan kepada Jawatankuasa Ijazah untuk dipertimbangkan pada mesyuarat berikutnya.

 

 

Apa yang boleh anda lakukan terlebih dahulu.

Anda perlu tahu tesis anda dengan baik dan dapat mengambil soalan mengenainya. Anda tidak perlu lagi menghasilkan kerja untuk peperiksaan lisan. Anda mungkin mendapati ia berguna untuk membaca semula tesis anda dan menandakannya dengan pos berwarna supaya anda dapat menavigasi ke bahagian yang berkaitan dengan mudah dalam peperiksaan lisan.

Anda akan mendapati berguna untuk melihat kerja pemeriksa anda terlebih dahulu dan mendapatkan pemahaman tentang bagaimana mereka menjalankan penyelidikan mereka. Apakah jenis kaedah penyelidikan yang mereka gunakan? Ahli teori mana yang mereka berurusan dengan? Apakah gaya penulisan mereka? – Berfikir tentang kerja pemeriksa anda boleh memberi anda gambaran tentang mana ia akan datang dari segi soalan mengenai tesis anda.

Fikirkan tentang apa yang akan anda lakukan jika anda mempunyai masa lagi. Apa yang bekerja dengan baik? Apa yang anda akan lakukan secara berbeza? Apa yang akan anda lakukan seterusnya? Bagaimanakah kerja anda duduk dalam konteks yang lebih luas dalam bidang anda? Kenapa anda menangani kajian ini? Mengapa anda berminat dengannya? Pernahkah anda melihat sebarang kesilapan dalam tesis anda sejak menyerahkannya? – buat senarai mereka.

Ada beberapa soalan untuk pemeriksa anda. Pemeriksaan lisan anda adalah satu peluang yang unik – dua pakar dalam bidang anda akan mengkaji karya anda dan akan mempunyai ulasan yang sangat berguna untuk anda dari segi penerbitan masa depan.

Anda mungkin mendapati ia berguna untuk mempunyai pertalian lisan dengan penyelia, penasihat atau kawan anda, atau hanya untuk melakukan pemeriksaan lisan untuk diri sendiri. Bacalah beberapa jawapan kepada soalan di atas supaya anda sudah biasa dengan apa yang hendak dikatakan. Bercakap dengan rakan dan keluarga tentang kerja anda. Selalunya pakar tidak akan bertanya soalan yang paling mendalam.

Jangan malu untuk meminta pemeriksa anda untuk mengulangi soalan. Jangan risau mengambil masa untuk berfikir dan kemudian jawab. Dan, yang paling penting – hanya menjadi diri anda sendiri – jika anda merasa gugup, ini akan membuat anda berasa lebih baik untuk membiarkan pemeriksa anda tahu.

Apa yang perlu dibawa dengan anda

 

Anda boleh mengambil salinan (bertanda) salinan tesis dengan anda. Anda mungkin mahu mengambil ipad atau notepad dan pen untuk membuat nota.

Air akan tersedia di dalam bilik di mana anda akan diperiksa tetapi anda mungkin ingin mengambil sendiri.

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL