no comments

Berikut adalah petua utama kami untuk menetapkan anda untuk berjaya.

1) Bekerja jika soal selidik adalah kaedah yang tepat: 
Jika anda tahu apa yang anda perlukan untuk mengukur dan mempunyai soalan khusus tentang persepsi, pengetahuan, sikap, atau kelakuan, soal selidik adalah cara untuk gunakan. Jika anda tidak mengetahui banyak perkara mengenai subjek, anda mungkin lebih baik bermula dengan wawancara separa berstruktur.
.
2) Fikirkan tentang penggunaan pada awal: 
Anda perlu merekabentuk soalan yang difahami oleh responden dan menghasilkan data yang tidak jelas bagi penganalisis. Anda juga perlu memikirkan apa yang perlu anda lakukan berdasarkan data. Sebagai contoh, jika anda melihat kepuasan pelanggan, dan mencari kadar kepuasan yang rendah atau jatuh, anda mungkin juga ingin tahu apa masalahnya, atau penambahbaikan yang ingin dilihat oleh pelanggan.

.
3) Jauhkan diri: 
Berfikir tentang berapa banyak masa kumpulan sasaran anda menyelesaikan soal selidik anda. Soal selidik yang panjang untuk sekumpulan dengan masa yang terhad – atau mana-mana kumpulan, benar-benar – mungkin perbezaan antara kadar tindak balas yang munasabah dan kurang.
.
4) Skala yang betul: 
Terdapat banyak pilihan yang berbeza. Jika anda menggunakan tanda berlabel, anda perlu memastikan keseimbangan skala anda. Dan jangan lupa untuk menyesuaikan soalan anda dengan skala tindak balas anda.

.
5) Ketahui perbezaannya:
Anda perlu dapat melihat antara ketidaktahuan (responden tidak tahu cukup untuk memberikan jawapan) dan ketidakpedulian (responden tidak mempunyai pendapat yang kuat satu cara atau yang lain). Apabila ia datang kepada analisis, ini adalah perbezaan penting kerana jika jawapan yang tidak sepatutnya diletakkan dalam skala, ia mempengaruhi keputusan yang sangat jauh skala ke arah tengah. Tanpa kategori pilihan, responden yang tidak tahu cukup tentang apa yang diminta akan sering meninggalkan soalan kosong.
.
6) Pilih kata-kata anda dengan berhati-hati: 
Jangan tanya soalan atau pertanyaan dua kali ganda dengan negatif double. Elakkan akronim dan jargon, terutamanya apabila meminta pelanggan maklum balas.

.

Sumber : Klas Johansson & Jasper Odgers

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL