no comments

Bagaimana untuk menulis Cadangan Penyelidikan yang baik

Di antara salah satu pekerjaan yang paling sukar dan memakan masa di sebuah kolej sedang menyediakan kertas penyelidikan. Tetapi adakah anda tahu apa yang perlu dilakukan sebelum anda berfikir bermula dengan topik kegemaran anda untuk penyelidikan? Anda perlu mengemukakan cadangan penyelidikan.

Apakah Cadangan Penyelidikan?

Cadangan penyelidikan adalah pengenalan kepada penyelidikan yang anda ingin mulakan untuk semester terakhir anda. Cadangan penyelidikan yang dibuat dengan baik memberikan pandangan yang sangat jelas tentang apa yang dilakukan penyelidikan.

Cadangan anda hendaklah bercakap secara ringkas mengenai bidang-bidang yang diberikan oleh penyelidikan anda. Cadangan penyelidikan anda juga harus mengandungi skop penyelidikan yang anda usulkan. Seterusnya, ia harus memberikan gambaran ringkas (tetapi tepat) mengenai penyelidikan anda.

Cadangan penyelidikan yang baik adalah sangat penting bagi anda jika anda memohon biasiswa penyelidikan, atau hanya menyelesaikan tugas yang diberikan oleh universiti anda. Ia akan memberikan wawasan tentang akal anda kepada lembaga pengurusan yang akan menilai dan menilai kertas penyelidikan anda. Cadangan penyelidikan anda harus menjadi gambaran yang sangat baik dari pengetahuan dan niat anda untuk penyelidikan.

Apa Yang Harus Ada dalam Cadangan Penyelidikan?

Seperti kertas penyelidikan , cadangan penyelidikan juga tidak mempunyai protokol yang sukar dan cepat tentang bagaimana perkara itu harus diletakkan di dalam dokumen. Walau bagaimanapun, terdapat unsur-unsur tertentu yang pasti ada di sana.

Kami ada di sini senarai terperinci unsur-unsur yang sepatutnya ada di dalam cadangan penyelidikan anda, yang harus memberi gambaran tentang bagaimana cadangan penyelidikan harus ditulis dan apa yang sepatutnya ada di dalam cadangan penyelidikan.

Jadi sama seperti anda membuat garis panduan penyelidikan untuk memaku kertas yang sempurna, membuat garis cadangan penyelidikan dengan melaksanakan teknik yang disebutkan di sini.

 

 (Finding a Suitable Topic)

Salah satu perkara yang mengambil sebahagian besar brainstorming pada permulaan cadangan penyelidikan adalah memikirkan topik yang baik yang harus cukup menarik untuk anda bekerjasama dan pembaca membacanya.

Bagaimana untuk menentukan topik yang menarik ? Terdapat beberapa perkara yang boleh anda fikirkan tentang itu akan membantu anda memilih topik:

  • Jatuhkan segala yang lain dan fikirkan tentang aspek aspek minat mata pelajaran anda yang paling? Topik yang anda minati akan memberikan kelebihan kepada kandungan anda.
  • Fikirkan tentang relevan topik anda. Fikirkan bagaimana penyelidikan mengenai topik tersebut akan memberi manfaat kepada sesiapa atau apa sahaja.
  • Fikirkan tentang tahap kesukaran dalam  metodologi penyelidikan . Mengingati rintangan yang mungkin anda hadapi dalam proses menjalankan penyelidikan adalah sesuatu yang bijak apabila anda memilih topik itu.

Tidakkah anda ingin anda mencari beberapa kertas penyelidikan untuk dijual? Jangan bimbang; memilih topik itu hanyalah hujung gunung ais, walaupun ia sukar. Sebaik sahaja anda membuat cadangan penyelidikan, anda perlu menyimpan beberapa perkara lagi dalam fikiran.

Petua untuk Menulis Cadangan

Terdapat beberapa tip atau teknik yang boleh anda ikuti untuk membuat cadangan penyelidikan anda kelihatan lebih baik. Untuk memahami bagaimana anda boleh menulis cadangan penyelidikan dengan cukup baik, ikuti petunjuk:

  • Gunakan bahasa yang mudah. Pastikan keterangan anda tidak teknikal. Elakkan penggunaan jargons. Ini akan membantu pembaca anda menafsirkan penulisan anda dengan cara yang lebih baik; Oleh itu, cadangan penyelidikan anda akan menjadi yang baik.
  • Menegaskan kemungkinan penyelidikan anda mempengaruhi (dengan cara yang baik) disiplin selain daripada anda sendiri. Panel yang akan memberikan keputusan akhir mengenai cadangan anda pada umumnya akan terdiri daripada individu dari pelbagai disiplin. Jelas sekali, menerangkan aspek pelbagai disiplin penyelidikan anda dalam cadangan anda akan membantu cadangan anda diluluskan.
  • Tegaskan kemungkinan penyelidikan anda dalam cadangan penyelidikan anda. Tidak kira bagaimana secara teori atau menarik penyelidikan anda mungkin, tetapi jika ia tidak praktikal, peluang mendapat kelulusan akan berkurang, secara semulajadi.
  • Pastikan ia mudah dengan fakta-fakta – jangan cuba untuk mewajarkan fakta atau angka kepada penjelasan yang mereka tidak menunjukkan. Kuantiti perkara sebanyak mungkin – pembaca akan cukup berpendidikan untuk merenungkan data.

Mata kepada Kekosongan (Points to Avoid)

Menulis cadangan penyelidikan yang sempurna adalah perkara yang sukar, kerana itu. Dan untuk menulis perkara-perkara dengan kecacatan menjadi subjek yang membimbangkan para pelajar. Oleh itu mari kita pastikan ia pendek dan lihat kesilapan biasa yang anda boleh lompat semasa menulis cadangan penyelidikan anda:

  • Walaupun disebutkan sebelumnya, kadang-kadang para pelajar lupa menyebutkan kutipan-kutipan di tulis dan sebutkan rujukan terus dalam bibliografi .
  • Menjadi terlalu deskriptif atau hilang pada keseluruhan titik – kedua-dua adalah tiang; Walau bagaimanapun, pelajar sangat sering membuat kesilapan ini.
  • Pelajar, kebanyakan masa, gagal menyampaikan teras cadangan penyelidikan dengan menjadi terlalu

Jika anda mengikuti garis panduan yang diberikan, anda pasti akan mendapat cadangan penyelidikan yang sangat baik.

SUMBER: PENMYPAPER

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL