no comments

Bagaimana untuk bertahan hidup viva PhD: 17 tip terbaik

Penyerahan dalam tesis PhD anda adalah pencapaian yang besar – tetapi bukanlah akhir perjalanan untuk pelajar doktor. Sebaik sahaja anda telah menyerahkan, anda perlu menyediakan untuk halangan intelektual yang meletihkan seterusnya: viva.
.
Pemeriksaan lisan ini adalah peluang untuk pelajar membincangkan kerja mereka dengan pakar. Tujuan formalnya adalah untuk memastikan tidak ada plagiarisme yang terlibat, dan pelajar memahami dan dapat menjelaskan tesis mereka. Ia melibatkan banyak persoalan menembusi, perdebatan konsep yang rumit dan menakutkan.
.
Bagaimanakah pelajar terbaik PhD boleh bersedia? Kami meminta sebilangan ahli akademik dan penyelamat baru untuk petua mereka.
.
Bersedia untuk viva
1) Periksa dasar dan amalan institusi anda
Dasar dan amalan institusi berbeza-beza. Ketahui siapa yang akan menghadiri viva anda (contohnya akan seorang penyelia yang hadir, akan ada kerusi bebas?) Dan apakah peranan mereka.
Penny Tinkler dan Carolyn Jackson, pengarang proses Peperiksaan Doktor: Buku Panduan Pelajar, Pemeriksa dan Pengawas.
.
2) Baca semula tesis anda – dan selari dengan penyelidikan
Jangan meremehkan jumlah masa yang telah dibelanjakan oleh pemeriksa untuk membaca dan memikirkan tesis anda – bagaimanapun, anda harus ingat bahawa anda masih mungkin menjadi “pakar dalam ruangan” pada topik tertentu ini. Semak untuk melihat sama ada kertas kerja yang relevan baru muncul sejak mengemukakan tesis.
.
3) Sebagai pemeriksa, anda cenderung berpegang pada perkara yang anda pakar dalam memandu pertanyaan
Panel viva anda akan terdiri daripada kepakaran luaran dalam bidang subjek anda dan dalaman yang mungkin dalam bidang subjek yang dikaitkan atau berkaitan langsung dengan anda. Pemeriksa luar adalah orang yang terutamanya memanggil dan memadamkan semua tembakan dan oleh itu sangat penting untuk mengetahui pengetahuan sumbangan mereka yang diterbitkan, terutama yang berkaitan dengan tesis anda dengan cara apapun.
.
4) Pikirkan tentang apa yang anda akan atau tidak akan mempertahankan
Pertimbangkan dengan teliti apa yang anda akan mempertahankan ke belakang dalam viva, dan apa yang anda bersedia untuk mengakui. Adalah penting untuk mempertahankan tuntutan anda tentang keaslian tesis dan sumbangannya kepada pengetahuan. Walau bagaimanapun, tiada penyelidikan yang sempurna, dan menunjukkan bahawa anda telah mempertimbangkan apa yang boleh dilakukan dengan cara yang berbeza, atau lebih baik, bukan perkara yang buruk.
.
5) Buat senarai soalan yang mungkin – terutama yang anda rasa takut
Saya mengumpulkan soalan dari sekumpulan tempat yang berlainan (disenaraikan di sini) yang kemudian saya disesuaikan dengan PhD saya. Seseorang yang saya bekerjasama juga mencadangkan saya mengumpulkan 10 soalan mimpi buruk saya. Saya mendapati ini benar-benar berguna, dengan menulis dan memikirkan soalan-soalan yang ditakuti saya, mereka tidak lagi begitu buruk – hampir seolah-olah saya berhadapan dengan binatang itu.
Secara umumnya, saya dapat meramalkan soalan yang saya ditanya. Terdapat pasangan yang tidak dijangka tetapi mereka sama ada mata konseptual atau berdasarkan kesusasteraan yang saya tidak tahu.

.
6) Ia tidak seperti duduk di komputer riba di mana anda boleh mengedit kalimat semasa anda pergi
Pada masa anda menamatkan PhD anda, anda akan tahu tesis anda di dalam. Salah satu perkara yang anda tidak akan diamalkan adalah bercakap mengenainya. Apabila saya bersiap untuk viva saya, saya mengamalkan jawapan vokalis. Ia bukan satu perkara yang perlu belajar untuk menjawab kata kerja – ini hanya akan berfungsi sebagai teknik jika anda boleh menjamin cara yang tepat pemeriksa anda akan bertanya soalan – tetapi ia adalah tentang pemikiran tentang bagaimana anda akan mengartikulasikan perkara tertentu. Viva tidak seperti duduk di komputer riba di mana anda boleh mengedit kalimat semasa anda pergi.
.
7) Bawa salinan bercetak yang sama seperti pemeriksa anda
Pastikan anda dan penyelia anda mempunyai salinan bercetak yang sama seperti pemeriksa anda (khususnya penomboran yang sama). Tandakan dengan tab bahagian utama dan sorot untuk sebut harga rujukan penting dan mata yang mungkin anda mahu rujuk. Sekiranya anda mempunyai beberapa gambar rajah utama, ia boleh membantu untuk mencetak lebih besar pada helaian A4 yang boleh digunakan dalam perbincangan.
Terdapat peluang, walaupun tipis, bahawa pemeriksa akan melihat beberapa data percubaan, perisian, atau bukti sokongan lain. Adakah ini semua diarkibkan dan boleh diakses dengan kemas.
.
Semasa viva
8) Pergi ke permulaan yang baik
Berikan beberapa jawapan terperinci dalam 15 minit pembukaan, menunjukkan pengetahuan, menerangkan pemikiran dan kerja anda – maka pemeriksa kemungkinan akan berehat di viva. Sekiranya beberapa jawapan yang pertama adalah pendek dan tidak khusus, tidak menunjukkan pengetahuan, ini boleh mula menimbulkan kebimbangan, dan itu dapat menetapkan nada untuk viva keseluruhan. Ini boleh dielakkan.
.
9) Sediakan untuk pemecah ais
Setiap viva terbuka dengan peluncur ais yang ditakuti yang sepatutnya memecahkan anda dengan perlahan tetapi sering kali menjadi perkara yang membuat pelajar menjadi jeruk. Ia begitu asas, pelajar hampir melupakannya. Selalunya ini adalah untuk memberi pengenalan lima hingga 10 minit untuk kerja anda dan penemuan utama anda. Ini adalah persoalan biasa yang tidak bersiap untuk itu akan menjadi bodoh.
.
10) Diam tidak bermakna berita buruk
Jangan beranggapan bahawa anda akan diberi apa-apa petunjuk hasil pada permulaan viva. Pemeriksa mungkin atau tidak boleh memberikan komen mengenai tesis di peringkat ini dan calon tidak boleh menafsirkan kekurangan komen pada titik ini sebagai tanda negatif. Dalam beberapa kes, dasar institusi melarangnya.
.
11) Jangan tunjukkan kelemahan anda sendiri
Elakkan menembak diri di kaki dengan menonjolkan kelemahan-kelemahan dalam tesis dengan menjadi terlalu rendah hati (contohnya “Saya tidak fikir ini akan menjadi penyelidikan yang dapat diterima sebagai cara saya mengendalikan x atau y”) atau dengan mengatakan apa yang anda “gagal untuk mencapai “atau” tidak berjaya menjalankan dengan cara yang mantap “dan lain-lain. Biarkan itu kepada pemeriksa untuk mengambil dalam bacaan mereka, mereka tidak memerlukan bantuan.
.
12) Jangan bercakap seperti ahli politik
Ada bahaya untuk mencuba terlebih dahulu. Jangan belajar jawapan dengan hati – ia menghilangkan spontan dan jelas kepada pemeriksa. Sekiranya pelajar mempunyai jawapan yang disediakan terlebih dahulu, mereka menjadi sedikit seperti ahli politik, menjawab soalan yang tidak mereka tanyakan daripada mereka. Saya telah melihat pelbagai pandangan bercampur-campur mengenai vivas. Sesetengah orang benar-benar menyukai mereka – dan mereka boleh menyelesaikan saraf – tetapi pada masa-masa lain ia boleh menghapuskan spontan dan mencuri guruh anda.
.
13) Anda mungkin perlu bergerak dari soalan-soalan yang mesra kepada perdebatan yang rumit
Vivas boleh kelihatan mesra dan kemudian tiba-tiba menjadi sangat kompleks. Bahasa yang digunakan adalah pertukaran antara bahasa biasa yang boleh diakses dan hujah-hujah yang sangat khusus. Pelajar perlu bergerak secara lisan antara keduanya.
.
14) Jika ada perkara di atas anda, gunakan alasan untuk melihat tesis
Pastikan bahawa sebelum viva anda mendapat banyak tidur, makan dengan betul dan de-stress. Jika perkara menjadi terlalu banyak apabila anda berada di sana, gunakan alasan untuk melihat sesuatu dalam tesis anda. Anda juga boleh berhenti seketika dan berkata “Bolehkah saya menuliskan ini untuk seketika?” Gerai untuk masa sehingga anda dapat kembali bersama.

.
15) Fokus pada sumbangan anda
Salah satu perkara yang paling penting yang pemeriksa akan mencari dalam tesis anda, adalah “sumbangan kepada pengetahuan”. Ia adalah sumbangan yang menjadikan tahap kedoktoran kerja anda. Pastikan anda memahami dengan tepat apa sumbangan anda, dan anda dapat menyatakan dan menjelaskan dengan jelas dan ringkas.
Tuliskannya dalam perenggan. Bincangkan dengan penyelia dan rakan-rakan anda. Pastikan anda dapat menghubungkan sumbangan anda ke kerja lain dalam bidang anda dan anda dapat menerangkan bagaimana kerja anda berbeza.
.
16) Mengharapkan viva anda bertahan antara satu hingga tiga jam
Pelajar sering bertanya berapa lama viva itu mungkin berlaku. Jelasnya ia berbeza-beza. Perbezaan disiplin adalah penting. Penyelidikan kami menunjukkan bahawa vivas sains yang paling semula jadi dan terapan telah siap dalam satu hingga tiga jam, manakala vivas sains, sains dan sains sosial biasanya kurang dari dua jam. Dalam sains semula jadi dan sains 43% daripada vivas berlangsung dua jam atau kurang, berbanding 83% dalam bidang seni, kemanusiaan dan sains sosial.
.
17) Nikmati itu
Nasihat terbaik yang saya dapat ialah “Cobalah untuk menikmatinya”. Ia seolah-olah menggelikan pada masa itu, tetapi saya benar-benar mendapati diri saya benar-benar masuk ke dalam perbincangan ketika viva berlangsung. Ini adalah salah satu peluang yang paling awal untuk anda bercakap dengan seseorang yang bukan sahaja memaklumkan penyelidikan anda (idealnya) tetapi juga fasih dengan anda sendiri. Ia adalah satu peluang yang baik untuk meneroka kontur penyelidikan anda – memperlakukannya seperti itu, dan ia tidak kelihatan cukup
sangat menakutkan.

.

Sumber : The Guardian

 

 

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL