no comments

Bagaimana untuk bertahan dalam PhD : 10 Tips

1) Semak dasar dan amalan institusi anda

Dasar dan amalan institusi berbeza-beza. Ketahui siapa yang akan menghadiri viva anda (contohnya, seorang penyelia akan hadir, akan ada kerusi bebas?) Dan apakah peranan mereka. Penny Tinkler dan Carolyn Jackson, pengarang proses Peperiksaan Doktor: Buku Panduan Pelajar, Pemeriksa dan Pengawas.

2) Baca semula tesis anda – dan selari dengan penyelidikan

Jangan meremehkan jumlah masa yang diperiksa oleh para pemeriksa dan membaca tentang tesis anda – namun, anda harus ingat bahawa anda masih mungkin menjadi “ahli dalam bilik” pada topik ini. Semak untuk melihat sama ada kertas kerja yang relevan baru muncul sejak mengemukakan tesis dan, jika ya, baca ini.
Dianne Berry, dekan kajian penyelidikan pascasarjana, Universiti Reading.

3) Sebagai pemeriksa, anda cenderung untuk berpegang kepada perkara yang anda pakar dalam memandu pertanyaan

Panel viva anda akan terdiri daripada kepakaran luar dalam bidang subjek anda dan dalaman yang mungkin dalam bidang subjek yang dikaitkan atau berkaitan langsung dengan anda. Pemeriksa luar adalah orang yang terutamanya memanggil dan memadamkan semua tembakan dan jadi cukup penting untuk mengetahui pengetahuan sumbangan mereka yang diterbitkan, terutama yang berkaitan dengan tesis anda dengan cara apa pun. Dr Bhavik Anil Patel, pensyarah kanan dalam bidang kimia fizikal dan analitik.

4) Pikirkan tentang apa yang anda akan atau tidak akan mempertahankan

Pertimbangkan dengan berhati-hati apa yang akan anda pertahankan ke belakang dalam viva, dan apa yang anda bersedia untuk mengakui. Adalah penting untuk mempertahankan tuntutan anda tentang keaslian tesis dan sumbangannya kepada pengetahuan. Walau bagaimanapun, tiada penyelidikan yang sempurna, dan menunjukkan bahawa anda telah mempertimbangkan apa yang boleh dilakukan dengan cara yang berbeza, atau lebih baik, bukan perkara yang buruk.
Penny Tinkler dan Carolyn Jackson, pengarang proses Peperiksaan Doktor: Buku Panduan Pelajar, Pemeriksa dan Pengawas.

5) Buat senarai soalan yang mungkin – terutama yang anda rasa takut

Saya mengumpulkan soalan dari sekumpulan tempat yang berlainan (disenaraikan di sini) yang kemudian saya disesuaikan dengan PhD saya. Seseorang yang saya bekerjasama juga mencadangkan saya mengumpulkan 10 soalan mimpi buruk saya. Saya mendapati ini benar-benar berguna, dengan menulis dan memikirkan soalan-soalan yang ditakuti saya, mereka tidak lagi begitu buruk – hampir seolah-olah saya berhadapan dengan binatang itu. Secara umumnya, saya dapat meramalkan soalan yang saya ditanya. Terdapat pasangan yang tidak dijangka tetapi mereka sama ada mata konseptual atau berdasarkan kesusasteraan yang saya tidak tahu.
Richard Budd, pembantu penyelidik, University of Bristol yang duduk viva pada musim panas 2014 dan telah blog tentang pengalaman itu.

6) Ia tidak seperti duduk di komputer riba di mana anda boleh mengedit ayat semasa anda pergi

Pada masa anda menamatkan PhD anda, anda akan tahu tesis anda di dalam. Salah satu perkara yang anda tidak akan diamalkan adalah bercakap mengenainya. Apabila saya bersiap untuk viva saya, saya mengamalkan jawapan vokalis. Ia bukan satu perkara yang perlu belajar untuk menjawab kata kerja – ini hanya akan berfungsi sebagai teknik jika anda dapat menjamin cara yang tepat pemeriksa anda akan bertanya – tetapi ia adalah tentang pemikiran tentang bagaimana anda akan mengartikulasikan perkara-perkara tertentu. Viva tidak suka duduk di komputer riba di mana anda boleh mengedit ayat semasa anda pergi.
Richard Budd, pembantu penyelidik, University of Bristol yang duduk viva pada musim panas 2014 dan telah blog tentang pengalaman itu.

7) Bawa salinan bercetak yang sama seperti pemeriksa anda

Pastikan anda dan penyelia anda mempunyai salinan bercetak yang sama seperti pemeriksa anda (khususnya penomboran yang sama). Tandakan dengan tab bahagian utama dan sorot untuk petikan penting rujukan dan mata yang mungkin anda mahu rujuk. Sekiranya anda mempunyai beberapa gambar rajah utama, ia boleh membantu untuk mencetak lebih besar pada helaian A4 yang boleh digunakan dalam perbincangan. Terdapat peluang, walaupun tipis, bahawa pemeriksa akan melihat beberapa data eksperimen, perisian, atau bukti sokongan lain. Adakah ini semua diarkibkan dan boleh diakses dengan kemas. Anda boleh melakukannya selepas penyerahan. Anthony Finkelstein, dekan fakulti sains kejuruteraan UCL yang telah blogging tentang hidup vivas.

8) Pergi ke permulaan yang baik

Beri beberapa jawapan terperinci dalam 15 minit pembukaan, menunjukkan pengetahuan, menerangkan pemikiran dan kerja anda – maka pemeriksa mungkin akan berehat di viva. Jika beberapa jawapan yang pertama pendek dan tidak spesifik, tidak menunjukkan pengetahuan, ini boleh mula menimbulkan kebimbangan, dan itu dapat menetapkan nada untuk keseluruhan viva. Ini boleh dielakkan.
Rowena Murray, pengarang Cara Survive Your Viva: Membela Tesis dalam Pemeriksaan Lisan

9) Sediakan untuk pemecah ais

Setiap viva terbuka dengan peluncur ais yang ditakuti yang sepatutnya memecahkan anda dengan perlahan tetapi nampaknya seolah-olah menjadi perkara yang membuat pelajar menjadi jeruk. Ia begitu asas, pelajar hampir melupakannya. Selalunya ini adalah untuk memberikan pengenalan lima hingga 10 minit untuk kerja anda dan penemuan utama anda. Ini adalah persoalan biasa yang tidak menyiapkannya akan menjadi bodoh.
Dr Bhavik Anil Patel, pensyarah kanan dalam bidang kimia fizikal dan analitik.

10) Kesunyian bukanlah berita buruk

Jangan beranggapan bahawa anda akan diberi apa-apa petunjuk hasil pada permulaan viva. Pemeriksa mungkin atau tidak boleh memberikan komen mengenai tesis pada tahap ini dan calon tidak boleh menafsirkan kekurangan komen pada titik ini sebagai tanda negatif. Dalam beberapa kes, dasar institusi melarangnya. Penny Tinkler dan Carolyn Jackson, pengarang proses Peperiksaan Doktor: Buku Panduan Pelajar, Pemeriksa dan Pengawas.

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL