no comments

ADAKAH TESIS SATU YANG MENYEKSAKAN?

Thesis yang menyeksa pelajar? Mungkin juga, tapi bila didapati majority pelajar yang buat thesis berasa begitu tension dan tertekan untuk menyiapkan penulisan thesis mmereka, tajuk ini dapat menggambarkan situasi tersebut.

Saya berpendapat, tesis perlu dimulakan dengan SOROTAN LITERATUR Terlebih dahulu sebagai Bab 1, dengan memperkenalkan gap kajian dan teori yang melingkarinya. Then barulah Bab 2 iaitu permasalahan kajian, objektif, persoalan kajian /hipotesis dan signifikan kajian. Lepas itu barulah Bab 3, metodologi kajian. Menulis SOROTAN LITERATUR terlebih dahulu akan membuka minda pelajar akan keseluruhan aspek yang ingin dikaji supaya pelajar dapat mengemukakan gap dalam persoalan kajian secara mantap dan seterusnya menjustifikasikan RQ dengan analisis data.

Dengan alas an yang sama juga, saya telah membantu sedikit peserta bengkel melangkaui tekanan ini dengan berkongsi idea penyediaan Zero Draf dan Document Map sebagai persiapan penulisan thesis secara komprehensif, merentasi Bab 1, 2, 3 sekaligus. Mudah-mudahan anda terus berusaha, menulis dengan yakin tanpa rasa takut dan tertekan. AMIN!

Sumber : Dr Othman Talib

Dari : Team MPWS

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL