no comments

8 Tips Untuk Mendapatkan PhD Anda Dengan Cepat

Kita sentiasa mendengar bahawa untuk mendapatkan PhD adalah seperti satu perlumbaan maraton – tiada jalan pintas ke garisan penamat. Walau bagaimanapun, sebenarnya ada cara untuk melancar perjalanan PhD anda dan tamat pengajian anda tepat pada masanya.

Jika anda sedang mencari program PhD yang terpantas atau cara menyelesaikan PhD dengan lebih cepat, kuncinya adalah diri anda sendiri. Apa yang anda perlukan adalah strategi yang baru. Masalah dengan kebanyakan pelajar PhD adalah mereka tidak prihatin tentang masa yang menyebabkan perjalanan di universiti menjadi panjang. Hasilnya, pelajar-pelajar ini menamatkan PhD setelah mereka berusia 35 tahun atau 40 tahun dan menyebabkan mereka kurang menghabiskan masa untuk aktiviti lain seperti bekerja atau mengejar perkara lain dalam kehidupan. Sekiranya anda ingin menghabiskan masa yang lebih muda dan menikmati perkara-perkara lain ketika anda masih muda, anda akan memerlukan tips ini..

 

Tips 1: Tulis proposal pembiayaan terlebih dahulu

Ramai orang akan memberitahu anda bahawa permohonan pembiayaan anda hanya akan diperlukan setelah melengkapkan PhD Jangan jatuh ke dalam perangkap ini. Kerajaan, termasuk organisasi besar, yayasan, dan syarikat swasta boleh menawarkan peluang pendanaan untuk penyelidikan anda semasa anda melakukan PhD

 

Tips 2: Pilih penyelia yang bagus

Memilih penyelia yang bagus adalah perkara yang paling penting kerana penyelia anda adalah cahaya dalam perjalanan PhD anda. Tanpa penyelia yang bagus, sukar untuk mengetahui sama ada anda melakukan perkara yang betul atau tidak. Seorang penyelia yang baik adalah seseorang yang boleh menunjukkan arah kepada anda dengan betul, memberikan kritikan yang membina, dan memberikan motivasi secara teratur.

 

Tips 3: Berfikiran terbuka

Pada satu ketika di PhD anda perjalanan, penyelia anda boleh menjadi seorang yang sangat berterus-terang tanpa memikirkan perasaan anda. Daripada bersedih terhadap kritikan, ambil setiap kritikan dengan hati yang terbuka dan buka minda anda untuk kemungkinan yang tidak terhingga. Menjadi seorang yang berfikiran luas dan hati yang kental dapat menjimatkan banyak masa daripada bersedih atas kritikan.

Mungkin, semasa proses menyemak semula tesis anda, anda akan menemui isu baru yang akan meninggalkan kesan dalam keseluruhan sejarah saintifik. Kejayaan anda boleh dimulakan dengan membetulkan setiap butiran kecil yang anda mungkin terlepas pandang semasa proses penulisan.

 

Tips 4: Pastikan topik anda fokus kepada satu aspek tertentu.

Percayalah, tiada siapa yang mahu menghabiskan masa 10 tahun untuk melakukan PhD Oleh itu tumpukan tesis anda pada satu masalah saintifik tertentu.

Pertama, dapatkan persoalan yang betul. Adakah anda cuba mencabar literatur yang sedia ada? Adakah anda mempunyai sumber saintifik yang mencukupi untuk menyokong hipotesis anda?

Seterusnya, buat pilihan yang tepat. Apakah arah yang akan anda ambil? Adakah anda meletakkan diri anda sebagai antagonis atau protagonis?

Kemudian, anda boleh mula dari sana. Dengan mengecilkan tumpuan tajuk anda, ia membantu anda menapis sumber anda dan menapis isu-isu yang penting.

Tip 5: Belajar untuk mengutamakan perkara

Saya tahu ia sangat sukar untuk tidak berasa tertekan semasa melakukan PhD anda. Tetapi kunci bagaimana untuk mendapatkan PhD lebih cepat adalah dengan memberi tumpuan kepada apa yang ada di hadapan anda.

Pertama, anda perlu menentukan soalan penyelidikan anda dan reka bentuk penyelidikan anda. Kemudian, kumpulkan sumber anda dan perlahan-lahan mulai menulis. Buat masa ini, anda boleh melangkau bahagian yang sukar dan kembali kepadanya kemudian selepas anda menjalankan eksperimen anda.

Jangan terlalu risau dengan perkara-perkara yang belum berlaku untuk tempoh masa dua tahun dari sekarang. Pencapaian yang lebih kecil dapat membawa anda ke pencapaian yang lebih tinggi.

Masalah kebanyakan pelajar ialah mereka menunggu semua sumber untuk berada di satu tempat sebelum mereka mula menulis. Akibatnya, mereka akhirnya terlupa butiran penting yang sepatutnya di letakkan didalam penyelidikan mereka.

 

Tip 6: Memastikan tesis anda disemak dari semasa ke semasa

Cara yang lebih bijak untuk mengelakkan perubahan utama pada masa akan datang adalah untuk memastikan tesis anda sentiasa disemak oleh supervisor anda. Rujuk penyelia jika ada sebarang tambahan didalam tesis anda. Contohnya, jika anda selesai dengan “Review of Related Literature”, saya cadangkan anda menghantarnya kepada penyelia anda segera untuk disemak.

Ini memberi peluang kepada anda untuk membetulkan kesilapan kecil pada peringkat awal dan bukannya mengetahui mereka pada peringkat akhir yang akan menyebabkan perlunya perubahan besar terhadap tesis anda. Juga, periksa dengan jabatan sains anda untuk kemas kini dan sebarang pernemuan baru akan memberikan arah terhadap penulisan tesis anda. Jika tesis anda sentiasa dikemas kini, ia dapat membantu anda untuk mengelakkan kelewatan yang tidak dapat dijangka yang disebabkan oleh perubahan mendadak dalam perjalanan anda.

 

Tip 7: Hantar sebelum tarikh akhir

Penyerahan lewat tidak sepenuhnya salah. Profesor memahami jika anda melakukan penyelidikan utama yang menjadikannya sangat sukar untuk menepati tarikh akhir. Apa yang salah dalam penyerahan lewat adalah apabila anda hanya duduk, tidak melakukan apa-apa semasa menunggu tarikh akhir untuk penyerahan tesis. Jika anda serius untuk mendapatkan PhD dengan Akan tetapi, jika anda menghantar sebelum tarikh akhir, anda boleh menjimatkan banyak masa dan menggunakan lebihan masa itu untuk membuat semakan dan percubaan selanjutnya.

 

Tip 8: Bersedia untuk bersaing

Saya tahu, untuk mendapatkan PhD bukanlah perlumbaan. Namun, percayalah atau tidak, apabila anda mendaftar masuk dalam program PhD, anda akan bertemu dengan pelbagai individu yang sangat berdaya saing dimana mereka sentiasa bersedia untuk bersaing dengan anda hanya untuk mendapatkan geran biasiswa.

Jadi kenapa anda tidak memperlihatkan kepada mereka kebolehan yang ada pada diri anda? Melibatkan diri dalam persaingan tersebut boleh dijadikan motivasi utama anda untuk bekerja dengan lebih keras. Teruskan dan bersaing untuk mendapatkan geran biasiswa tersebut.

 

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL