no comments

7 PETUA UNTUK MENULIS CADANGAN PENYELIDIKAN

Bagi mereka yang tidak pernah mengemukakan cadangan penyelidikan, kadang-kadang sukar untuk mula menulis. Malah beberapa penyelidik berpengalaman tidak segera menantikan untuk menangani borang permohonan. 7 tips ini memberi anda asas yang baik untuk mula bekerja pada cadangan penyelidikan artistik, ‘kerana kita semua tahu bahawa penyelidikan seseorang hanya sebagai cadangan yang bagus!

1. Mula dalam masa

“Masa berlalu, terserah kepada anda untuk menjadi pelayar.” (Robert Orben)

Ya, kami menyatakan yang jelas. Mencari seorang promoter, membaca perkara itu, menterjemahkan idea projek ke dalam objektif, menganggarkan kos, merangka teks, … Ini semua memerlukan sedikit masa, jadi mulakan dengan baik terlebih dahulu dengan persediaan (baca: sekurang-kurangnya beberapa bulan) .

2. Bercakap melalui

“Anda perlu melakukan penyelidikan. Jika anda tidak tahu tentang sesuatu, maka anda bertanya kepada orang yang betul. “(Spike Lee)

Adakah anda mempunyai idea untuk topik penyelidikan? Kemudian berbincang mengenainya dengan rakan sekerja atau rakan sekerja, penyelidik, dan meminta maklum balas. Apa yang mereka fikirkan? Mereka boleh memupuk idea-idea baru atau membuat anda berhubung dengan artis atau organisasi lain yang bekerja pada tema yang sama. Ia juga berguna untuk menjelaskan cadangan anda kepada orang-orang yang tidak berasal dari dunia seni dan budaya. Mereka sering bertanya soalan menarik dan dengan berbuat demikian, menggalakkan anda merumuskan konsep anda dengan jelas.

3. Inovasi

“Jika kita tahu apa yang kita lakukan, ia tidak akan dipanggil penyelidikan.” (Albert Einstein)

Apa sebenarnya yang anda capai dengan penyelidikan anda? Apa ilmu baru yang dikemukakan? Cadangan penyelidikan yang baik adalah asal, inovatif dan mencabar.Untuk mendapatkannya, anda tidak perlu melihat terlalu jauh. Sebagai contoh, hubungkan subjek anda dengan perdebatan sosial atau teori, atau gunakan kaedah yang sedia ada yang anda gunakan untuk projek anda.

4. Tentukan

“Bunuh anak-anakmu.” (William Faulkner)

Mula menyediakan cadangan penyelidikan anda dengan membaca, bercakap mengenainya, termasuk seluruh konteks di sekeliling subjek anda … Tetapi dalam cadangan penyelidikan anda anda menumpukan pada satu atau beberapa aspek.Tuliskan tema anda dengan jelas, contohnya dengan sub soalan yang berkaitan.

5. Jadilah konkrit dan jelas

“Tidak ada masalah yang boleh diselesaikan sehingga dikurangkan kepada beberapa bentuk mudah. ​​Perubahan kesukaran yang tidak jelas ke dalam bentuk tertentu, konkrit adalah unsur yang sangat penting dalam pemikiran.” (JP Morgan)

Apa sebenarnya yang anda mahu penyelidikan dan bagaimana? Jangan melangkaui sebarang langkah dalam proses pemikiran, dan jangan membuat lompatan yang tidak perlu. Huraikan konsep penting untuk penyelidikan anda dengan berhati-hati dan ke titik, dan elakkan unsur-unsur yang terlalu abstrak. Cadangan penyelidikan yang baik menceritakan kisah yang jelas dalam bahasa yang jelas. Semua aspek yang anda bincangkan menguatkan leitmotif dalam cadangan anda.

6. Jangan tulis sendiri

“Sebab yang ditulis bukanlah fakta yang dia mahu mengatakan sesuatu. Dia menulis kerana dia mempunyai sesuatu untuk dikatakan. “(F. Scott Fitzgerald)

Anda mungkin telah bekerja pada idea tertentu selama bertahun-tahun, dan cadangan anda nampaknya merupakan langkah logik seterusnya, tetapi jangan menganggap orang lain tahu ini. Apabila anda menulis, cuba melihatnya dari perspektif jawatankuasa membaca dan jangan lupa lakarkan lakaran anda sendiri sebagai seorang artis dan pembuat. Bagaimanakah kajian ini dan soalan-soalan yang anda minta patut?

7. Jadi apa?

“Berusahalah untuk tidak berjaya tetapi lebih bernilai.” (Albert Einstein)

Mengapa atau untuk siapa penyelidikan anda relevan? Sejauh manakah penyelidikan anda menambah nilai kepada masyarakat, pendidikan, dunia seni? Adakah ini masa terbaik untuk projek anda? Semasa merancang permohonan anda, beri perhatian kepada kaitan dan pengiktirafan projek anda.

 

SUMBER: Royal Academy of Fine Arts Antwerp

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL