no comments

7 Perkara Menulis Kaedah Penyelidikan Anda

Apabila menulis penyelidikan, seksyen metodologi sering kali orang ramai tergesa-gesa untuk mendapatkan hasil dan analisis. Ia juga boleh menjadi kerja teliti, memerlukan banyak penjagaan dan perhatian kepada detail.

Tetapi mengambil masa untuk menulis kaedah yang ditulis dengan baik adalah berbaloi. Malah, penting jika anda mahu kerja anda jelas dan mudah diikuti.

Ini kerana bab metodologi adalah di mana anda menerangkan penyelidikan anda, menyelesaikan semua langkah demi langkah agar pembaca dapat dengan cepat memahami bagaimana anda mencapai hasil anda. Ini, seterusnya, menguatkan kesimpulan anda dengan memastikan penyelidikan anda dapat direplikasi.

  1. Struktur
    Kami akan bermula dengan asas-asas: sebelum anda mula menulis kaedah anda, tetapkan rencana bagaimana anda akan menyusunnya. Ini termasuk ringkas pengenalan, di mana anda boleh menguraikan lagi bab struktur untuk anda.
  2. Pendekatan Penyelidikan
    Oleh kerana pendekatan penyelidikan yang anda pakai akan mempengaruhi teknik pengumpulan data dan analisis yang anda gunakan, anda harus menyebutkan ini dalam metode anda. Tiga pendekatan utama adalah kuantitatif (memusatkan pada numerik dan statistik data), kualitatif (menekankan analisis mendalam dan makna makna) dan penyelidikan bercampur-campur (yang menggabungkan unsur kedua).
  3. Jadilah Deskriptif!
    Lebih terperinci lebih baik. Tiada peringkat penyelidikan anda – dari proses sampampelan hingga data analisis – yang tidak boleh didokumentasikan dalam kaedah anda.
  4. Tegaskan Pilihan anda
    Penerangan adalah penting, tetapi anda juga harus mengharungi pilihan anda dalam kaedah anda. Kenapa anda memilih untuk menggunakan teknik? Bagaimanakah pilihan metodologi anda membantu menjawab pertanyaan penyelidikan? Adakah kaedah anda dipengaruhi oleh kajian lain?Jika anda boleh menerangkan keputusan anda untuk setiap langkah proses penyelidikan, anda harus mempunyai kaedah yang berkualiti tinggi.
  5. Batasan Metodologi
    Anda harus sentiasa memilih kaedah terbaik untuk penyelidikan anda. Ini bermakna memahami manfaat dan batasan teknik yang berbeza. Mampu menjelaskan mengapa anda telah memilih satu kaedah yang lebih tinggi adalah penting.

    Faktor lain yang penting adalah sifat generalalisasi, kerana ia adalah perkara biasa bagi penyelidik untuk menaksir permohonan skop untuk pekerjaan mereka. Memiliki aplikasi terbatas tidak semestinya lemah. Yang penting adalah menyedari tentang batasan-batasan dan perhatikan mereka dalam pekerjaan anda.

  6. Etika
    Metodologi anda juga di mana anda memasukkan sebarang etika pertimbangan dalam reka bentuk penyelidikan anda. Ini bererti perkara-perkara seperti mendapatkan persetujuan daripada peserta, data perlindungan dan meminimumkan kemudaratan.
  7. Jangan Lupakan Apendiks!
    Oleh kerana kaedah bab memerlukan banyak terperinci, sering kali membantu memasukkan sebarang dokumentasi yang berkaitan – borang soal selidik, kebenaran borang, dan sebagainya – di lampiran. Hanya ingat dengan jelas menyatakan di mana ini boleh didapati!

Sumber: Myessay.co.uk

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL