no comments

5 Perkara Cadangan Penyelidikan PhD yang Baik Tidak Perlu

Ia tidak sukar untuk menjelaskan apa yang membuat cadangan penyelidikan PhD yang baik. Ia harus menjadi jelas, ringkas dan meyakinkan mengenai projek anda yang menerangkan apa yang akan anda lakukan, bagaimana anda akan melakukannya dan mengapa ia layak dilakukan di tempat pertama.

Bunyi cukup mudah, kan?

Sudah tentu, ia agak sukar dilakukan dalam amalan, tetapi, pada asasnya, cadangan PhD mempunyai beberapa tujuan yang agak asas. Dan, seperti yang mencabar seperti penulisan cadangan, adalah penting untuk tidak mengelirukan perkara yang cadangan PhD adalah dengan perkara-perkara yang tidak.

Oleh itu, bukannya memberikan senarai lain semua perkara yang sepatutnya dibuat, kami telah mengubah pendekatan di atas kepalanya.

Berikut adalah lima perkara cadangan penyelidikan PhD tidak perlu.

Jika anda mendapati diri anda cuba mencapai apa-apa yang berikut, anda mungkin membuat perkara lebih keras daripada yang diperlukan. Lebih-lebih lagi, anda mungkin akan melemahkan cadangan anda dalam proses tersebut.

# 1 Cadangan penyelidikan anda bukan PhD anda

Yang satu ini agak jelas, tetapi mengejutkan mudah dilihat.

Sekarang anda sudah bersedia untuk tiga atau lebih tahun penyelidikan akademik yang serius.

Anda mungkin bersemangat, terinspirasi dan bertarung untuk pergi: mengisi kepala anda, buku nota anda dan mana-mana kertas sekerap berhampiran dengan idea penyelidikan yang hebat. Atau anda mungkin berasa lebih berhati-hati: meninjau pelbagai pilihan dan pendekatan, tetapi tidak pasti yang akan anda pilih.

Kedua-dua situasi boleh menimbulkan cadangan penyelidikan yang rumit yang cuba memasukkan terlalu banyak PhD yang dimaksudkan untuk menggariskan.

Anda mungkin bersemangat untuk memasukkan semua idea hebat anda. Atau anda mungkin bertekad untuk meneroka dan menilai setiap pilihan alternatif untuk penyelidikan anda. Tidak mengapa. Buat masa ini, perlu memilih.

Secara berkesan meringkaskan kepentingan potensi pertanyaan penyelidikan anda akan membawa kepada cadangan penyelidikan yang kuat. Cuba menjawabnya tidak akan.

Begitu juga, menyedari bahawa projek anda memberikan cabaran praktikal akan menunjukkan bahawa anda memahami proses penyelidikan akademik. Cuba untuk menyelesaikan cabaran-cabaran di atas kertas boleh mencadangkan bahawa anda tidak.

 

# 2 Cadangan penyelidikan anda bukan kajian literatur anda sama ada

PhD biasanya bermula dengan kajian literatur. Ini adalah tinjauan kerja akademik yang berkaitan dengan topik anda – ‘semakan’ kesusasteraan ilmiah semasa dalam bidang anda.

Cadangan PhD anda juga harus menunjukkan kesedaran tentang kerja semasa, tetapi ini tidak perlu menjadi seperti yang lengkap.

Tiada siapa yang menjangka anda telah menjalankan kajian menyeluruh bidang anda sebelum memulakan PhD anda. Malah, sangat tidak mungkin anda mempunyai pengalaman, masa atau kemudahan untuk mencuba itu. Jadi jangan.

Dengan semua cara membaca beberapa perkara di sekeliling mata pelajaran anda dan sebutkan ini, seperti yang berkenaan, dalam cadangan anda. Ini akan menunjukkan bahawa anda telah memikirkan konteks untuk kerja anda dan mempunyai idea tentang sumbangan asli yang penting kepada pengetahuan yang akan dibuatnya.

Ia juga baik untuk menandakan beberapa bacaan yang anda merancang untuk dilakukan dalam semakan sebenar anda, terutamanya jika ini mungkin membantu membentuk kaedah anda.

Tetapi jangan cuba menjadi menyeluruh dan komprehensif. Itulah kajian literatur anda. Dan cadangan PhD anda bukan kajian literatur anda.

 

# 3 Cadangan penyelidikan anda bukan ‘final’

Penting untuk menjadi jelas di sini.

Cadangan penyelidikan yang anda serahkan hendaklah menjadi pernyataan yang jelas dan tepat tentang apa yang menjadi soalan penyelidikan utama untuk projek anda dan bagaimana anda bercadang untuk menjawabnya.

Inilah yang akan dinilai oleh tutor dan penyelia kemasukan. Jika anda diminta untuk menghadiri temu duga, cadangan anda juga akan menjadi asas untuk beberapa soalan yang mungkin anda minta.

Tetapi sebaik sahaja anda memulakan PhD anda, projek anda akan berkembang. Anda akan mendedahkan saluran penyelidikan baru semasa kajian literatur anda, membangunkan pandangan baru dari penemuan anda sendiri dan (semoga) mempunyai dialog berterusan yang produktif dengan penyelia anda.

Semua ini akan memberitahu arahan keseluruhan PhD anda. Sesetengahnya bahkan boleh membawa anda untuk memasukkan bahan yang tidak anda harapkan – atau meninggalkan beberapa yang anda lakukan. Dan semudah itu.

Oleh itu, jangan terperanjat atas butiran mengenai pendekatan khusus atau metodologi terbaik untuk melakukan sendiri. Cadangan anda tidak akan menjerat anda dan anda tidak akan dihukum kerana menyesuaikannya sebaik sahaja anda terperangkap dalam penyelidikan PhD.

 

# 4 Proposal penyelidikan anda bukan hanya ujian kemasukan

Setakat ini kami telah menunjukkan bahawa cadangan penyelidikan PhD anda bukanlah PhD anda, bukan kajian semula PhD anda dan tidak semestinya meramalkan bentuk terakhir projek anda.

Anda boleh diampunkan, oleh itu, kerana berfikir bahawa cadangan penyelidikan tidak banyak berkaitan dengan PhD sebenar anda sama sekali. Bahawa ia hanya satu ujian abstrak kesesuaian anda untuk penyelidikan pasca siswazah, menjadi lebih kurang dilupakan sebaik sahaja anda sebenarnya bermula.

Tidak perlu dikatakan, itu bukan apa yang kita maksudkan. Dan sudah pasti tidak berlaku.

Terlepas dari peranannya dalam mendapatkan anda masuk ke projek, memujuk seorang penyelia untuk membawa anda, atau memenangi pembiayaan, cadangan penyelidikan adalah bahagian penting dari persiapan anda sendiri untuk kerja doktor.

Merancang dan menulis akan membantu anda mula berfikir tentang apa yang sebenarnya akan menjadi seperti projek anda – ‘bagaimana’ serta ‘apa’. Dan struktur dan had kata yang ditetapkan untuk cadangan anda, sementara mencabar, akan mengajar anda pelajaran penting mengenai menganjurkan idea anda.

Oleh itu, jangan mendekati cadangan PhD anda seolah-olah ia merupakan tugas sewenang-wenang atau ciri sampingan proses permohonan. Kenali nilai kerja yang anda lakukan sekarang dan biarkan itu membina semangat anda untuk tugas di tangan.

Cadangan penyelidikan anda bukan PhD anda. Tetapi ia sepatutnya menjadi persiapan yang baik untuknya.

 

# 5 Proposal penyelidikan anda bukanlah bentuk penyeksaan psikologi yang dipintal untuk menghancurkan kehendak anda untuk hidup

OKEY. Tetapi ada satu perkara yang serius untuk dibuat di sini.

Cadangan PhD anda adalah penting. Mungkin ada yang menungganginya – terutamanya jika anda sedang dipertimbangkan untuk pembiayaan. Anda perlu memberi diri anda masa untuk melakukan pekerjaan yang baik, ikuti garis panduan yang ditetapkan oleh universiti anda, melihat nasihat lain dan mengambil tugas dengan serius.

Tetapi menulis cadangan penyelidikan PhD yang baik adalah jauh dari mustahil. Untuk satu perkara, itu jauh lebih mudah daripada melengkapkan PhD. Dan anda akan melakukannya, bukan?

Siaran ini telah direka untuk membantu anda mengekalkan had cadangan PhD dalam fikiran. Sebaik sahaja anda telah melakukan itu, anda sememangnya boleh berehat sedikit lebih dan menikmati proses untuk apa yang sepatutnya: langkah pertama dalam perjalanan penyelidikan PhD yang menarik.

 

SUMBER: FindAPhD

 

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL