no comments

4 Kesalahan Menulis Penyelidikan Jurnal (dan Bagaimana Membetulkan Mereka)

4 Kesalahan Menulis Penyelidikan Jurnal (dan Bagaimana Membetulkan Mereka)

Adalah mengecewakan untuk melihat penulis yang, setelah meletakkan begitu banyak masa dan usaha dalam menjalankan penyelidikan mereka, membuat perdamaian dengan pekerjaan mereka dinilai berdasarkan kesilapan gaya atau linguistik, dan bukannya merit saintifiknya.
Penyelidik yang berjaya memahami bahawa mengkomunikasikan penyelidikan anda dengan berkesan adalah sama pentingnya dengan menjalankan penyelidikan saintifik yang kukuh. Sekiranya anda akan mula menulis kertas akademik tidak lama lagi, berikut adalah kesilapan menulis penyelidikan yang biasa anda harus ingat untuk mengelakkan penolakan yang tidak perlu:

1. Tidak menekankan pada “mengapa” masalah yang anda cuba selesaikan adalah penting. Pengenalan ini menetapkan nada keseluruhan kertas. Penulis sering menggunakan bahagian ini untuk membincangkan objektif kajian dan menjelaskan masalah yang mereka hadapi. Tetapi banyak penulis menyerahkannya kepada pengulas untuk memahami ‘mengapa’ masalah itu begitu penting dan mencabar, yang merupakan kesilapan besar. Penulis mesti mengambil tanggungjawab untuk meyakinkan pengulas tentang graviti masalah untuk memberi permulaan yang menarik kepada kertas mereka. Gunakan data untuk menyatakan mengapa masalahnya begitu penting, bagaimana penyelesaian semasa tidak begitu pendek untuk menyelesaikannya, dan mengapa ia adalah masalah yang sukar untuk diselesaikan. Begitu juga, hanya menyatakan penyelesaian kepada masalah itu tidak mencukupi. Berikan hujah terperinci untuk menjelaskan apa yang membuat penyelesaian anda begitu menarik. Menerangkan batasan penyelesaian semasa dan cabaran yang dihadapi dalam menyelesaikan masalah juga cara yang baik untuk mencetuskan pengulas. Sebagai contoh, jika anda mengoptimumkan penyelesaian semasa, menunjukkan kesan pengoptimuman pada hasilnya pastinya dapat membantu membuat kes yang baik untuk penyelesaian anda.

2. Penstrukturan kertas yang lemah
Semakin lama kertas penyelidikan, semakin mencabarnya untuk menjaga pembaca terlibat hingga akhir. Sangat mudah untuk hanyut dari satu pemikiran ke yang lain. Soalan penyelidikan yang kukuh adalah di tengah-tengah kertas penyelidikan yang baik. Anda mungkin ingin mempersembahkan beberapa idea yang bagus, tetapi jika ia tidak berkaitan langsung dengan jawapan kepada soalan penyelidikan anda, sebaiknya simpannya untuk hari yang lain. Sekiranya projek membolehkan anda meneroka beberapa soalan penyelidikan, adalah lebih baik untuk menangani setiap soalan dalam kertas yang berbeza.
Maklumat yang tidak perlu seperti mengapa anda menggunakan perisian tertentu untuk membuat carta pai, atau menerangkan fundamental topik apabila majoriti pembaca anda sudah berpengalaman dengannya adalah cara mudah untuk membuat orang kehilangan minat mereka dalam kerja anda.
Dalam sesetengah domain, projek dijalankan untuk tujuan operasi dan tidak semestinya untuk menambahkan apa-apa kepada pengetahuan saintifik. Kertas-kertas yang ditulis berdasarkan projek-projek sedemikian sepatutnya menentukan soalan penyelidikan utama mereka sebagai asas kertas.

Soalan penyelidikan yang baik adalah khusus, asli, dan menyatakan perspektif yang kuat mengenai satu topik yang difokuskan. Ia harus memperluaskan perbualan tentang topik dalam komuniti saintifik atau membantah pengetahuan sedia ada. Sebagai contoh, ‘kami memeriksa jika memberi senarai semak vaksin untuk bayi yang baru lahir menjadikan pasangan pulang ke rumah yang sama untuk vaksinasi,’ mungkin membuat hipotesis yang baik. Penulis mesti ambil perhatian bahawa persoalan mereka harus cukup menarik bagi mereka dalam bidang pengajian yang sama.
Semua penyataan sokongan sepatutnya menjawab soalan penyelidikan utama ini dan menimbulkan pertanyaan yang berterusan dan perbincangan yang mengilhami di sekitar soalan penyelidikan anda. Ini membantu mengekalkan perpaduan sepanjang kertas dan meminjamkan aliran logik kepada idea anda.
Walaupun kebanyakan jurnal mengesyorkan mengikuti PKKP (Pengenalan, Kaedah, Keputusan, dan Perbincangan) untuk menentukan struktur kertas saintifik, anda mesti menyemak keperluan khusus jurnal di bawah seksyen garis panduan penulis.
Selalunya apabila menyerahkan manuskrip, penulis tidak menyebut soalan penyelidikan atau matlamat soalan yang ditakrifkan terlalu kabur. Titik pencampuran di antara bahagian adalah satu lagi isu biasa yang boleh membuat kertas kehilangan kesannya. Imej di atas harus berfungsi sebagai rujukan yang berguna, jika anda menjadi keliru.
Selain struktur, juga penting bagi pengarang untuk benar-benar mengakui batasan kajian mereka dan memastikan bahawa perbincangan mereka memberikan jawapan yang meyakinkan kepada soalan penyelidikan.
Penceramah bukan bahasa asli sangat disyorkan untuk mendapatkan kertas kerja mereka dibaca oleh penutur asli sekurang-kurangnya sekali sebelum penyerahan. Satu-satunya masa yang mungkin okay untuk menerima penolakan kertas adalah apabila terdapat beberapa kelemahan dalam penyelidikan anda, anda tidak dapat menyedari sebelumnya dan ia menjamin menyelam jauh lebih mendalam ke dalam subjek. Mendapatkan kertas anda ditolak kerana kesilapan linguistik, kesilapan gaya kertas, kesalahan LaTeX atau kerana anda tidak mengiktiraf penyelidikan terkini, adalah satu pembaziran masa anda serta pengulas dan jurnal di mana anda menyerahkan kertas.

3. Mengutip sumber dengan tidak betul
Ada beberapa cara anda boleh mentafsirkan ini. Ramai ulama tidak menambah rujukan relevan yang menyokong hujah-hujah utama mereka dalam pengantar dan perbincangan.
Pada masa yang lain, pengulas menolak kertas yang menyebut rujukan sejak lama kerana tidak mungkin kemajuan saintifik telah dibuat dalam bidang tertentu dalam beberapa tahun. Mengutip penyelidikan yang lebih baru dengan itu adalah cara yang baik untuk memastikan manuskrip anda relevan dan menambah perbualan semasa mengenai topik yang anda sedang menangani. Tambah beberapa rujukan baru dari jurnal teratas untuk menunjukkan betapa anda menyedari perkembangan baru-baru ini untuk mendapatkan beberapa mata atau poin.
Tidak ada sesiapa yang mahu melakukan proses peninjauan semula rakan sebaya. Adalah umum untuk melihat penulis dengan mudah melangkau rujukan penyelidikan penting (kadang-kadang dengan sengaja) atau menyebut fakta yang salah apabila memetik rujukan sebelumnya. Sebagai contoh, jika anda mencadangkan algoritma baru revolusioner untuk menyelesaikan masalah tetapi gagal menyedari bahawa ia boleh diselesaikan dengan penyelesaian yang sudah ada, ia mungkin menyebabkan penolakan kertas anda.
Setiap jurnal mempunyai garis panduan khusus mengenai bagaimana untuk memetik sumber juga. Pastikan anda tidak mengambil garis panduan ini dengan ringan dan ikuti dengan betul. Sudah tentu, jika anda adalah pengguna Typeset, anda tidak perlu risau tentang mana-mana ini kerana anda boleh memilih template pra-set jurnal anda di platform kami dan ikuti semua rujukan dan panduan pengarang 100% dalam satu klik.

4. Tidak memperkayakan kertas anda dengan angka dan jadual yang sesuai . Menggunakan teks untuk menggambarkan segala-galanya boleh membosankan dan mungkin tidak membantu anda meletakkan hasil / data anda secara berkesan seperti jadual atau angka. Menambah angka dan jadual turut membantu anda memajukan bahagian hasil anda dan memberi penekanan yang sewajarnya. Jika tidak, ia mungkin menjadi bahagian terpendek manuskrip anda.
Penulis sering membuat banyak kesilapan berkaitan dengan konvensyen pemformatan asas dalam angka dan jadual. Sama berlaku untuk jadual juga. Juga, angka-angka dan jadual anda harus jelas.
Jika anda tidak dapat memutuskan apa yang akan menjadi cara terbaik untuk mewakili data anda – jadual atau angka – peraturan am ialah jadual menunjukkan keputusan percubaan, manakala angka menawarkan visualisasi yang lebih baik apabila membandingkan hasil eksperimen dengan nilai teori/ kiraan atau kerja sebelumnya . Terlepas dari pilihan yang anda buat, jangan duplikat maklumat yang telah anda bahas di tempat lain dalam manuskrip itu. Berikut adalah beberapa petua cepat untuk mempersembahkan angka dan jadual anda dengan lebih jelas:

Jangan gunakan plot yang sesak. Hadkan 3-4 set data setiap angka dan pilih skala anda dengan berhati-hati.Gunakan saiz yang betul untuk label paksi. Pastikan simbol anda adalah jelas dan mudah untuk membezakan set data. Elakkan termasuk jadual membosankan panjang dan tambahkannya sebagai bahan tambahan, jika diperlukan;
Walaupun senarai penyelidikan menulis kesilapan boleh cukup panjang penggulungan jika anda menyelidiki ke butir-butir kesalahan LaTeX atau kesalahan tatabahasa tertentu, mereka mungkin mata pelajaran yang sesuai untuk mengambil di posting orang lain.

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL