no comments

3 Tip Untuk Menulis Artikel Kajian Yang Bagus

Apabila menulis artikel penyelidikan, kebanyakan pelajar berasa cukup yakin untuk membuat kertas yang baik daripada penyelidikan yang mereka lakukan. Tetapi apabila menulis kajian mereka, keyakinan ini dapat segera menghilang jika seseorang tidak mempunyai banyak pengalaman dalam mereka kajian. Jadi, apakah sebenarnya artikel kajian lepas, dan bagaimana untuk mengelakkan perkara yang tidak diingini semasa proses menulis kajian anda?

 

  1. Menulis dengan cara tidak berat sebelah

 

Pembaca anda tidak akan mendapat banyak manfaat dari membaca artikel kajian lepas anda jika gagal memberikan pendekatan yang holistik dan tidak berat sebelah. Selain itu, pemeriksa kajian anda tidak akan begitu mahu membaca ulasan kajian anda yang jelas-jelas mendukung satu sudut pandang, kerana kemungkinan besar setidaknya satu dari mereka akan memiliki pandangan yang berbeza dari anda sendiri (Sternberg). , 2003). Itu wajar bahwa Anda dapat mempertimbangkan satu teori sebagai penjelasan yang lebih baik dari masalah dibandingkan dengan yang lain, tetapi Anda juga harus mempertimbangkan perspektif teoretis yang berbeda. Pastikan Anda tidak meninggalkan pekerjaan yang jelas relevan dengan topik Anda. Ajukan kepada diri Anda pertanyaan seperti: Apakah saya menunjukkan kelemahan perspektif saya? Apakah saya membahas kajian yang bertentangan dengannya? Apakah saya mengizinkan penjelasan alternatif dari fenomena yang ditinjau?

 

 

  1. Menyusun artikel ulasan kajian lepas anda

 

Berbeza dengan artikel-artikel penyelidikan yang berbeza dan yang kita semua tahu, kadang-kadang sukar untuk menentukan struktur artikel kajian lepas anda. Sebelum membuat keputusan muktamad, ia mungkin mengambil masa untuk mempertimbangkan beberapa pilihan yang berlainan dan kemudian pilih salah satu yang membentangkan teks anda dengan cara yang paling berkesan dan informatif. Sekiranya artikel anda panjang, anda juga boleh mempertimbangkan dengan menggambarkan struktur pada permulaan teks anda. Dengan mengatakan bagaimana anda akan membentangkan ulasan anda kepada pembaca, mereka akan tahu apa yang diharapkan dan akan lebih bersedia untuk memahami apa yang anda katakan. Anda mungkin berguna untuk mengumpul kajian yang berbeza atau pendekatan teori secara logik (misalnya, secara kronologi, mengikut kesimpulan yang dibuatnya). Tetapi bagaimanapun anda boleh membuat keputusan untuk menyusun artikel anda, cubalah menjadikannya semudah mungkin untuk pemahaman pembaca.

 

3.  Menilai kajian secara kritis

 

Apabila anda membaca kajian mengenai topik anda, jangan hanya mengasimilasi semua maklumat secara pasif. Cuba analisa secara kritikal dan untuk mengesan kemungkinan inkonsistensi seperti masalah teori, kelemahan metodologi, saiz sampel, dan generalisasi. Kajian lepas yang baik bukan hanya akan merumuskan maklumat, tetapi juga menunjukkan kelemahan dalam prosedur eksperimen dan kemungkinan konflik teori. Ini membina pengetahuan semasa dengan mengenal pasti jurang dalam kajian yang ada dan mencadangkan petunjuk masa depan untuk penyelidikan. Ini bukan sahaja membolehkan anda bertanya soalan baru tentang masalah ini, tetapi juga untuk meletakkan soalan lama dalam konteks baru.

 

SUMBER  – JEPS Bulletin

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL