no comments

3 Kelebihan dan Kekurangan Menulis Buku Ilmiah

Menulis buku saintifik sudah tentu berbeza daripada menulis buku fiksyen, seperti cerita pendek atau novel. Menulis buku saintifik memerlukan pengetahuan yang luas dan tentunya mesti menarik. Jika tidak menarik, mana yang akan dibaca. Oleh itu, terdapat kelebihan dan kekurangan menulis buku saintifik.

Oh ya, dalam proses menulis buku saintifik, ramai orang berfikir bahawa tidak ada keperluan untuk menggariskan. Rangka adalah hanya untuk menulis fiksyen sahaja. Tetapi sebenarnya ia sangat penting. Sekurang-kurangnya sebagai panduan secara bertulis. Malah, menurut writing.disc.edu, “Rangka adalah seperti kerangka / tiang secara bertulis. Sekiranya kerangka / tiang tidak wujud, ia pasti akan mempunyai masalah semasa menulis dan hasilnya tidak memuaskan. ”

KELEBIHAN

  1. Merupakan Kandungan Yang Kekal

Sudah tentu buku saintifik adalah kandungan abadi. Ia tidak akan hilang walaupun dimakan oleh zaman. Untuk rujukan kepada tesis, tentunya ramai yang menggunakan tahun buku di bawah 90-an. Itulah yang membuktikannya.

Sudah tentu, ini adalah tambahan untuk penulis. Oleh itu, buku yang dihasilkan akan tetap digunakan selama sepuluh atau dua tahun ke hadapan. Dan nama pengarang, masih boleh ingat.

Jadi, sebaik sahaja anda menulis buku saintifik, maka sepuluh tahun ke depan, anda masih mencari tulisan anda. Malah, boleh jadi tulisan anda masih segar, dan tidak mudah dilupakan.

  1. Banyak yang Berminat

Buku saintifik tentu banyak peminat, terutamanya untuk ahli akademik, guru, pensyarah, pelajar, pelajar, dan lain-lain. Dan malangnya, buku saintifik sangat sukar. Ini kerana hanya ada beberapa penulis sahaja.

Sudah tentu  ia menjadi kelebihannya sendiri. Dengan banyak peminat, serta ada beberapa sahaja , maka buku ini akan menjadi buku terlaris. Walaupun ia tidak menghasilkan penjualan terbaik, ia masih dapat dicari setiap masa.

  1. Meningkatkan Status Akademik

Ia bukan rahsia lagi, jika seseorang berjaya membuat buku saintifik maka status akademik akan meningkat. Di samping itu, ia akan memudahkan promosi.

Dengan menerbitkan buku saintifik, sesetengah orang tidak meragui tahap pengetahuan anda.

KEKURANGAN

  1. Memerlukan masa lama

Sudah tentu ia mengambil masa yang lama. Ia sepatutnya mengambil penyelidikan yang sangat panjang. Di samping itu, ia perlu menghasilkan semula bacaan, mencari sumber yang boleh dipercayai. Dan tentu saja perlu mengedit berulang kali untuk menghasilkan penulis yang menarik dan mudah dibaca serta difahami.

Bayangkan saja, untuk BAB memerlukan wawancara sebanyak lima puluh orang. Untuk proses temu bual mengambil banyak masa. Ia boleh mengambil masa enam bulan lagi. Maksudnya, untuk menyelesaikan BAB mengambil masa selama enam bulan.

  1. Memerlukan Penyelidikan

Sebenarnya bukan kertas saintifik yang memerlukan penyelidikan. Fiksyen menulis juga memerlukan penyelidikan. Walau bagaimanapun, untuk penulisan saintifik memerlukan penyelidikan saintifik. Dan penyelidikan saintifik sangat rumit, teliti, dan menjadikan otak berputar tujuh putaran.

Belum lagi apabila membuat soalan dalam buku itu. Sudah tentu ia mesti diuji terlebih dahulu, sekurang-kurangnya diuji sama ada jawapan itu sesuai atau tidak. Di samping itu, jika menggunakan pelbagai pilihan, sama ada petunjuk yang digunakan atau tidak. Dan tentu saja semuanya memerlukan penyelidikan, ada sampel, beberapa manusia sebagai perbicaraan.

  1. Memerlukan Rujukan yang jelas

Banyak rujukan di dunia ini, bukan dengan pengecualian penulisan saintifik. Walau bagaimanapun, mencari rujukan yang jelas dan boleh dipercayai amat sukar. Ia seperti sentuhan otak yang pertama, tujuh tahun meditasi, hanya rujukan yang jelas.

Kenapa perlu rujukan yang jelas? Ini adalah untuk mewajarkan penulisan. Kerana kertas saintifik ini, ia mesti dibuktikan secara saintifik, bermakna ia memerlukan rujukan terbukti secara saintifik juga. Belum lagi jumlah rujukan yang diperlukan agak banyak. Jarang ada dalam buku saintifik hanya ada lima rujukan sahaja mesti akan lebih daripada sepuluh.

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL