no comments

6 Perkara yang Perlu Kita Lakukan Untuk Penulisan Literature Review Yang Mantap. Jangan Lepaskan Point Yang Ke 5

Literature Review merupakan bahagian yang sangat penting didalam keseluruhan tesis.

Oleh itu, kita  memerlukan ‘literature review’ yang bagus kerana :

Disini kita dapat menunjukkan bahawa kita tahu/mahir dalam sesuatu bidang. Selain kita merekodkan apa yang telah kita baca & fahami, kita juga perlu membaca secara kritikal & menulis dalam bentuk gaya yang menunjukkan kita ada minat terhadap isu/bidang tersebut.

Sememangnya kita yang lebih mengetahui isu-isu penting yang berkaitan dengan kajian kita, kita yang lebih mengetahui kontroversi berkaitan kajian kita, kita tahu apa yang telah diabaikan & akan mempunyai jangkaan kemana kajian kita akan pergi.

Ini memberikan sebab kenapa kajian kita ini perlu dilakukan. Ianya sangat berkait rapat dengan menunjukkan yang kita mahir sesuatu bidang.

Ini merupakan satu bidang ilmu yang membolehkan kita mengenal pasti jurang sedia ada untuk kita penuhkan dengan kajian yang kita lakukan.

Sekiranya kita tidak dapat mengesan jurang yang ada, maka kita perlulah meyakinkan pembaca bahawa kajian yang kita lakukan ada penting dan perlu dilakukan.

Sejurusnya. membolehkan kita untuk menghasilkan kerangka teoretikal & fokus metodologi.

Walaupun kita sebenarnya mencadangkan sesuatu teori baru atau method yang baru, kita tetap laksanakan hubungan dengan apa yang pernah dilakukan.

Literature Review merupakan batu loncatan terhadap penulisan tesis kita secara keseluruhan.

Dibawah merupakan beberapa tips untuk melakukan penulisan yang panjang seperti tesis PhD :

  • Gunakan program wordprocessing, database, spreadsheet dan bibliografi yang standard.
  • Sediakan helaian gaya, atau gunakan templat yang disertakan dengan program wordprocessing anda, dan simpan sebagai helaian gaya PhD master.
  • Lakukan ini sebelum anda mula menulis dan menggunakannya untuk setiap tulisan yang berkaitan dengan PhD anda. (Pastikan anda ingat untuk memasukkan ‘spacing’ perenggan di antara pelbagai tajuk peringkat.)
  • Gunakan program bibliografi seperti “EndNote” dari permulaan penulisan untuk rujukan anda.
  • Jika kita sedar bahawa penulisan bahasa kita kurang baik seperti kita perlu menulis dalam English, kita mungkin perlu untuk menngunakan servis professional editor. (Kita harus tahu bahawa Penyelia dan pemeriksa bukanlah editor).
  • Buat panduan penulisan supaya tulisan anda konsisten. Panduan penulisan harus mengandungi maklumat tentang :

*Bagaimana titik titik akan dibentangkan dan apa, jika ada tanda baca yang akan anda gunakan.

*Bagaimana kata-kata tertentu akan dieja (yang penting penting dengan penamatan dan pengiraan) dan akronim yang akan digunakan

*Di mana dan bagaimana anda akan melabel jadual dan angka.

Semasa kita terus menulis, kita akan mendapati diri kita menambah lebih banyak maklumat untuk panduan ini. Ini membolehkan kita beritahu kepada editor kita, peraturan penulisan (konsistensi) apa yang kita ikuti.

 

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL