no comments

Tips Penting Untuk Pelajar PhD

Bagi anda yang merancang untuk mengambil PhD pada tahun ini atau anda yang sedang mengharungi liku-liku kehidupan PhD, ada beberapa tips yang akan membantu anda dalam usaha mendapatkan PhD tersebut.

Berikut adalah tips asas untuk pelajar PhD:

Self Motivational Quotes Desktop Wallpapers - Yogesh Goel - ygoel.com (12)

Menulis dengan lebih awal dan lebih kerap

Tips pertama adalah menulis dengan lebih awal, lebih kerap. Sebagai mahasiswa PhD semakin banyak tulisan yang anda hasilkan akan semakin baik hasil tulisan anda kelak. Selain itu, mulakan berlatih menulis sekerap mungkin dari awal kamu masuk PhD. Dan juga jadikan menulis itu sebagai kebiasaan, mungkin seminggu sekali ataupun setiap hari yang penting adalah adanya progress anda yang konsisten dalam menulis.

Banyakkan membaca

Ini adalah tips kedua. Sejak anda memulai kuliah PhD, anda harus banyak membaca paper. Tujuannya adalah agar anda dapat gambaran tentang apa yang akan kamu teliti. Sebagai pelajar PhD kamu harus tahu hal-hal apa yang akan anda bahaskan dalam penelitian anda nanti. Setidaknya anda sudah tahu dasar-dasar dalam penelitian tersebut.

Baca juga bahan-bahan rujukan lain

Pelajar PhD tidak cukup dengan hanya memahami permasalahan akademik saja, tapi juga boleh mengatur motivasi dan kreatif diri sendiri. Oleh kerana itu membaca paper saja tidak cukup. Anda harus membaca berbagai buku dan material penelitian yang lain. Contohnya seperti buku-buku tentang productivity, personal skill dan business book. Selain dari buku, anda juga boleh membaca dari web-web yang dipercayai untuk dijadikan sumber.

BACA: 6 Tips Tamatkan PhD Dalam Masa 3 Tahun

Kerja dalam masa yang singkat

Tips berikutnya adalah bekerjalah secara efektif dan jangan banyak membuang masa. Hindari menggunakan waktu untuk hal-hal yang tidak penting. Ingat! Kuliah itu tidaklah lama, hanya sekitar satu hingga dua tahun. Jadi kamu harus memanfaatkan waktu yang ada semaksimal mungkin. Masa itu emas!

Fokus pada progress

Dalam kuliah PhD, anda harus fokus dengan progress anda sepanjang kuliah. Jangan sampai ditengah jalan anda merasa jenuh dan bosan. Selain itu, jangan mudah puas dengan pencapaian yang sudah anda dapat. Percayalah, banyak dugaan yang lebih besar bakal anda tempuhi. Walau apapun cabaran yang anda hadapi, fokus dengan kerja yang anda lakukan.

Menjaga reputasi

Tips terakhir adalah menjaga reputasi anda sebagai pelajar PhD. Maksudnya adalah jangan melakukan hal-hal yang melanggar hukum dalam melakukan penelitian anda nanti. Seperti memalsukan data penelitian, plagiat, memanipulasi hasil penelitian dan lain-lain. Tips terakhir ini sangat penting!

BACA: Tips Memilih Supervisor Dan Tajuk Research Untuk PhD

Berdoalah kepadaNya agar kita berjaya mencapai cita-cita. In Sha Allah.

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL