no comments

10 Tips untuk Artikel Jurnal Anda Dapat Diterbitkan

Menulis kertas yang diterima untuk diterbitkan dalam jurnal berkualiti tinggi  adalah tidak mudah. Jika sudah, kita akan melakukannya! Jurnal akademik menerbitkan artikel yang ditulis dengan baik, dan berdasarkan biasiswa yang teguh dengan metodologi yang mantap. Mereka mesti membentangkan cerita-cerita yang disokong dengan baik dan membuat sumbangan penting kepada asas ilmu jurnal disiplin khusus. Selalunya, manuskrip ditolak sebelum keluar untuk semak semula kerana mereka kurang ditulis atau gagal memenuhi keperluan penerbitan jurnal. Keperluan penerbitan tidak hanya bermaksud garis panduan penyerahan, yang, tentu saja, perlu diikuti, tetapi juga aspek yang lebih asas untuk menyusun artikel yang dapat diterbitkan.

Berikut adalah sepuluh cadangan tentang cara menulis kertas jurnal yang berkesan dan berkualiti tinggi:

1. Siapakah penonton anda? Inilah soalan pertama yang harus anda tanyakan kepada diri sendiri. Adakah pakar dalam bidang tertentu atau saintis anda dalam bidang lain? Adakah orang membaca, atau pembuat dasar? Setiap penonton akan membawa andaian atau pengetahuan latar belakang yang berlainan kepada bahagian anda, jadi bagaimana anda menulis bagi setiap daripada mereka akan berbeza. Tanyakan pada diri sendiri soalan yang boleh ditanya oleh khalayak anda: Mengapa saya membaca ini? Mengapa saya terus membaca ini, bukan membaca sesuatu yang lain, atau melakukan sesuatu yang lain sepenuhnya?

2. Hormati penonton anda. Jangan buat kerja mereka untuk mengetahui apa yang anda cuba katakan atau struktur cerita anda. Orang yang anda menyerahkan manuskrip anda kepada orang sibuk, terutamanya pengulas jurnal dan editor. Sekiranya artikel anda sukar dibaca dan diikuti, ia menjadikan pekerjaan mereka lebih sukar daripada yang sepatutnya – meningkatkan kemungkinan kerja anda akan diberi nilai buruk atau ditolak jika dipertimbangkan untuk diterbitkan.

3. Gariskan idea anda. Gunakan langkah ini untuk turun susunan idea-idea anda, mengenal pasti perkara utama dan penyokong artikel anda. Menggariskan tidak perlu berada dalam fesyen teratur, linear, jika itu tidak berfungsi untuk anda. Menggunakan nota pos, teknik minda peta, atau menulis pada papan hitam adalah semua teknik yang boleh anda gunakan untuk memastikan idea anda membentuk struktur yang koheren.

4. Mulakan dengan idea anda, kemudian mengembangkan dan menyokongnya. Penulisan akademik tidak boleh seperti novel misteri yang mendedahkan hasilnya hanya pada akhirnya. Kisah saintifik yang berkesan bermula dari tumpuan yang dinyatakan, bergerak melalui struktur sokongan yang jelas, dan membawa kisah kepada hasil. Organisasi dan susunan idea mestilah jelas sepanjang. Jika anda mendapati diri anda berputar atau mengulang butiran, itu mungkin bermakna struktur kerja anda perlu disemak semula.

5. Pastikan ia mudah. Hanya kerana topik yang kompleks tidak bermakna tulisan itu harus. Mudah, ayat mudah adalah lebih baik daripada panjang, yang berbelit-belit. Kata-kata yang tepat, jelas lebih baik daripada yang tidak jelas. Jangan gunakan jargon atau akronim – terutamanya semasa mengemukakan kepada jurnal antarabangsa pelbagai disiplin. Pastikan setiap perkataan memainkan peranan dalam menyampaikan kes anda dan anda tahu maksud perkataan yang tidak biasa yang anda gunakan. Jika anda ingin menerbitkan dalam bahasa yang memerlukan terjemahan yang berat di pihak anda, dapatkan bantuan daripada penasihat, rakan sekerja, pusat penulisan universiti dan perkhidmatan penulisan profesional untuk memperbaiki artikel anda.

6. Banyakkan membuat latihan. Ia mungkin kelihatan seperti jawapan yang klise, tetapi ia benar-benar adalah kunci. Tulis secara teratur; mengamalkannya sebagai satu disiplin dalam dan dari dirinya sendiri. Menulis artikel yang berkualiti tinggi dan diterbitkan memerlukan keyakinan terhadap idea, dan latihan dan kemahiran yang memerlukan waktu untuk memperoleh. Anda boleh belajar menulis dengan baik, tetapi anda perlu meningkatkan jumlah masa yang dibelanjakan untuk menulis juga. Ini tidak perlu di meja atau di hadapan komputer, walaupun. Menggunakan baik masa yang dihabiskan berjalan, menunggu bas, atau berulang di kereta api untuk memikirkan bagaimana anda dapat memperbaiki apa yang sedang anda tulis.

7. Perhatikan tulisan yang baik dan buruk. Penulis akademik mana yang menghasilkan kerja yang melibatkan anda? Yang mana tidak? Apakah perbezaan dalam bagaimana mereka mengemukakan hujah-hujah mereka? Apakah perbezaan dalam cara menggunakan kata-kata dan meletakkan ayat-ayat? Berfikir dengan teliti tentang tulisan orang lain adalah langkah ke arah memperbaiki diri anda sendiri.

8. Tulis sekarang, betulkan kemudian. Sesetengah orang dapat menulis dan mengedit pada masa yang sama, tetapi jika ini tidak berlaku untuk anda, pastikan kedua-dua fungsi tersebut terpisah. Draf pertama penyelidikan anda mungkin teruk, dan tiada apa yang akan anda tunjukkan kepada orang lain. Tidak mengapa. Dapatkan sesuatu ke bawah. Bekerja di atasnya setiap hari untuk mendapatkan lebih banyak sehingga anda mempunyai cerita atau hujah anda lengkap. Tunggu sehingga kemudian untuk mengeditnya.

9. Berikan manuskrip anda ‘drawer time’. Ini adalah masa manuskrip anda membelanjakan dalam kegelapan kabinet fail anda atau tidak dibuka pada cakera keras anda. Ini adalah salah satu alat yang paling berharga yang boleh anda gunakan semasa menulis, kerana ia membolehkan anda menjadi editor yang lebih baik dari kerja anda sendiri. Membiarkan manuskrip anda duduk untuk sementara waktu bermakna bahawa apabila anda membacanya sekali lagi, anda sepatutnya dapat mengenal pasti apa-apa masalah dengannya.

10. Tekan padanya. Pastinya benar bahawa ia lebih penting berbanding sebelum ini untuk pelajar dan profesional kerjaya awal untuk membangunkan kemahiran menulis yang baik dan pengetahuan mendalam tentang proses penerbitan jurnal. Walau bagaimanapun, mengembangkan kemahiran dan meletakkan mereka dalam amalan mengambil masa, jadi jangan berkecil hati. Kita semua terpaksa memulakan suatu tempat!

 

SUMBER: blog.oup.com

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL