no comments

10 Tips Terbaik untuk Kejayaan Viva

Viva voce, atau pertahanan, adalah halangan terakhir dalam menjadi seorang doktor (falsafah tentu saja). Ia juga sering merupakan bahagian yang paling ditakuti untuk melengkapkan PhD, didorong oleh cerita seram pemeriksa jahat dan ujian selama 8 jam. Saya memandu diri saya gila dengan membaca kisah vivas yang gagal di internet, dan meyakinkan diri saya tentang azab yang akan datang. Tetapi setelah mendapat apa yang saya dapat gambarkan sebagai pengalaman yang agak menyenangkan, saya ingin memberitahu orang bahawa viva tidak selalu pengalaman yang tidak baik, serta berkongsi petua saya untuk membuat yang terbaik.
.
Saya harus bermula dengan menyebut bahawa PhD saya tidak berjalan lancar. Banyak perkara yang salah dan saya mempunyai banyak bulan hasil negatif, dan kerana ini saya yakin diri saya akan gagal. Walau bagaimanapun, saya akhirnya menikmati viva saya dan yakin ia bukan sebahagian kecil kerana beberapa nasihat yang saya terima. Saya mahu lulus nasihat ini, jadi inilah petua utama saya untuk mendapatkan, dan mungkin juga menikmati, viva anda.
.
1) Tenang dan bernafas. Bekerja sendiri hanya akan membuat keadaan lebih buruk, dengan menghentikan anda tidur dan membuat anda sakit. Cari cara untuk berehat, sama ada yoga, larian, meditasi atau permainan video; tetapi mencari sesuatu untuk membantu anda bertenang.
.
2) Lakukan sesuatu yang menyeronokkan. Jangan menghabiskan semua masa anda menyemak semula. Anda masih perlu bersenang-senang, atau anda akan memakai diri sendiri sebelum peperiksaan. Anda ingin menjadi segar pada hari itu, jadi pergi keluar dan bersenang-senang (mungkin dengan kawan-kawan yang anda telah diabaikan selama beberapa bulan / tahun yang lalu).
.
3) Percayalah kepada diri sendiri. Anda telah menghabiskan beberapa tahun kebelakangan membaca, menulis dan melakukan projek anda. Anda pakar; anda tahu barangan anda, ingatlah itu.
.
4) Masuk dengan sikap yang baik. Jangan melihat pemeriksa sebagai penyiksa jahat yang mendapat tendangan daripada membuat anda menderita. Mereka mahu awak lulus. Walau bagaimanapun, jika anda memikirkan bahawa mereka mahu anda gagal, anda bukan sahaja akan menjadi lebih takut, anda juga akan menjadi lebih bertahan, yang tidak selalu menjadi perkara yang baik. Sebaliknya cuba fikirkan pemeriksa anda sebagai orang yang benar-benar berminat dengan apa yang telah anda lakukan dan yang memahami semua masalah dan kesulitan yang berkaitan dengan penyelidikan.
.
5) kelihatan rapi. Tahun-tahun kerja makmal mungkin mempunyai almari pakaian anda yang kelihatan lebih buruk untuk dipakai dan idea anda pintar memakai kemeja-T tanpa sebarang kesan atau lubang, tetapi anda harus cuba membuat usaha yang tepat untuk berpakaian pintar pada hari viva anda. Pertama, mencari yang baik akan membantu harga diri anda, membuat anda berasa lebih yakin. Kedua, ia menunjukkan jawatankuasa pemeriksa bahawa anda serius tentang PhD anda dan viva, yang sudah tentu anda, dan anda mahu mereka tahu itu juga.
.
6) Baca tesis anda. Walaupun anda telah menghabiskan beberapa tahun yang lalu melakukan penyelidikan anda dan terakhir tetapi lama menulisnya, anda ingin memastikan ia segar dalam fikiran anda. Ini benar terutamanya jika anda mempunyai jurang yang panjang antara menghantar tesis anda dan peperiksaan. Anda tidak perlu membacanya sekali sehari setiap hari sehingga viva anda, pastikan anda melepasi beberapa kali sebelum peperiksaan.
.
7) Ketahui peraturan. Setiap institusi berbeza; Bagi sesetengah pihak anda mempunyai hanya dua pemeriksa, yang lain anda juga mempunyai convenor. Di sesetengah institusi, anda mungkin perlu menyediakan ceramah untuk hadir sebelum viva (ini berlaku untuk saya, dan saya dapati persiapan yang sangat baik untuk ujian). Anda perlu pastikan anda tahu apa yang dilakukan oleh institusi anda untuk memastikan anda bersedia. Satu perkara penting untuk mengetahui adalah jika anda dibenarkan membawa salinan tesis anda ke dalam peperiksaan, dan jika ya, sama ada anda boleh memberi catatan itu.
.
8) Buat senarai pembetulan anda sendiri. Kecuali anda sempurna, atau tesis anda dibaca secara profesional, tesis anda mungkin mengandungi banyak kesilapan. Setelah membacanya begitu banyak kali, anda sering melihat apa yang anda fikir harus ditulis, bukannya apa yang sebenarnya ditulis. Sebelum peperiksaan anda, lihat lagi tesis anda (sebaik mungkin selepas beberapa waktu dari itu, jadi anda lebih segar). Cari semua kesilapan, tuliskannya dan bawa mereka ke peperiksaan anda. Pemeriksa akan terkesan bahawa anda telah melakukannya, dan anda akan kurang mendapat kesilapan yang diketengahkan. Tambahan pula, anda boleh menjimatkan masa anda dan membetulkannya sebelum viva, yang bermaksud mengurangkan masa untuk pembetulan selepas itu.
.
9) Buat rancangan untuk meraikan. Atau dapatkan rakan untuk mengatur sesuatu jika anda terlalu sibuk atau gugup. Saya sangat takut gagal kerana saya tidak mahu menganjurkan apa-apa, tetapi apabila semuanya sudah selesai dan saya telah lulus saya sangat gembira untuk mempunyai malam yang dianjurkan oleh kawan-kawan saya, terutama setelah begitu banyak malam Sabtu yang melakukan kerja makmal atau menulis .

.
10) Cobalah untuk menikmatinya. Saya tahu ia mungkin kelihatan tidak masuk akal, tapi inilah saatnya semua peluh darah dan air mata telah memunculkan. Nikmati masa anda dalam perhatian. Saya terkejut mendapati saya benar-benar menikmati viva saya; Saya akhirnya dapat mengembalikan semua dada saya. Semua kelemahan besar yang saya yakin bahawa pemeriksa saya akan menunjuk hampir tidak tersentuh, dan saya perlu membincangkan pemikiran dan teori saya dengan orang yang berminat dan memberi saya pandangan dan idea baru.

.

Sumber : BiteSize Bio

KOMEN ANDA

Komen

TENTANG KAMI | PENAFIAN | HUBUNGI | HANTAR ARTIKEL